Sv: Pris og kvalitet - spin off
Nei, kvalitet og pris henger ikke alltid sammen. Noen ganger, men ikke alltid. På de årlige testene av f.eks. vinterdress til barn ser man at det vanligvis ikke er de dyreste som gjør det best. Når det gjelder sko derimot er det de kjente, og dyre, merkene som vinner.
Hva mat angår mener jeg imidlertid at pris og kvalitet i stor grad henger sammen. Jeg er svært skeptisk til First Price o.l. billigmerker og de få produktene jeg har prøvd har ikke falt i smak. Jeg styrer stort sett unna, fordi jeg ikke gidder bruker penger på bomkjøp for å finne noen få varer som kanskje er like bra som originalen. Da får det ikke hjelpe et billigproduktet kanskje er laget av en kjent produsent (Synnøve Finden lager f.eks. Rema 1000-ost) når smak og innhold ikke er den samme.
For min del handler det derfor om å vite på hvilke områder billig er like bra som dyrt, og hvilke områder det er viktig å legge litt mer penger i for å få god kvalitet.