Sv: Ungdomsskolelærere sier "Nei til kyssing og sexy klær"
Jeg tror det er viktig å holde tunga rett i munnen og klare å holde tankene litt fra hverandre når dette temaet tas opp.
Jeg vet ikke om jeg får det til, men jeg skal prøve å utdype.
Jeg mener at det selvsagt ALLTID er den som tråkker over en fysisk grense som har ansvar for grenseoverskridelsen. En naken jente eller gutt som går gjennom et mørkt skogholt og blir voldtatt har ikke noen ansvar for voldtekten og det er ingen formildende omstendighet for overgriper at offeret har gått uten klær.
Så til spørsmålet om hvorfor de fleste fysiske overgrep foretas av menn. Nå snakker jeg fysiske overgrep fordi antall verbale og psykiske grenseoverskridelser også er stor.
Jeg tror ikke det finnes en enkel forklaring på dette. Jeg tror ikke alt kan forklares ut i fra kultur.
Jeg er blant dem som ikke mener at kjønn handler om polaritet, men om glidende overganger bare så det er sagt. Derfor blir "kjønn" ikke en absolutt kategori hos meg.
At menn (på gruppeplan) er utstyrt med mer testosteron og at seksuelle tenningsmønstre generelt varierer noe mellom kjønn er åpenbart.
De aller fleste tilfellene av grenseoverskridende adferd mellom ungdommer handler ikke om voldtekt men om kommunikasjon som slår feil. Forskjellen mellom ønsket og uønsked adferd fra den andre kan være hårfin. Likevel slår jeg fast at det alltid er den som utfører grensoverskridelsen som har ansvar.
Lievel mener jeg at man må kunne snakke med begge kjønn om hvilke signaler man sender ut både ved klesdrakt og oppførsel. I mange tilfeller vil man jo virkelig kommunisere både med klær og oppførsel at man VIL ha noe fysisk. Det jeg opplever at en del ungdommer sliter med er grenser både med tanke på fysiske grenser, men også når det gjelder kommunikasjon av hva man ønsker.
Om en orange gutt med store muskler og singlet smisker så er det like fullt jentas ansvar dersom hun klår på ham uten at han ønsker det. Samtidig tror jeg det kan være nyttig for den orange gutten å reflektere over hvilke signaler han sender og til hvem.
|