Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Og så er jo enkelte ( ) på FP ganske vrange også, som gjør et nummer ut av å late som om de ikke ser forskjellen på Pakistan og Toten.
Jeg skjønner ikke denne setningen. Hva mente du egentlig?
Jeg synes også det kan være interessant å høre hvor folk kommer fra, og synes det er en grei ting å smalltalke om, enten de kommer fra Oslo, fra et annet sted i Norge eller et annet land. Hvis personen selv velger å dra inn i samtalen at "men egentlig er jeg født i Bergen" eller "moren min er opprinnelig fra Nederland" eller "foreldrene mine flyttet hit fra Pakistan for 30 år siden", så kan det også være interessant, i forhold til kulturforskjeller og like eller ulike erfaringer og slikt, pluss at det er hyggelig å få vite litt mer om vedkommende.
Men jeg synes det å spørre og grave for å finne ut av hudfargen til folk er litt mer påtrengende og unødvendig. Kanskje i stor grad fordi, som Tally sa, folk med annen hudfarge ofte opplever å bli båssatt ut fra dette i så mange sammenhenger, og man kan jo prøve å la være å være med på det. Så sånn sett er det jo klar forskjell på Pakistan og Toten på den måten at om du ser ut som du kommer fra Pakistan, følger det gjerne mange fordommer og antagelser med, men om du ser ut som du kommer fra Toten, så gjør det typisk ikke det.