Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Det finnes mange med annen hudfarge og kulturell bakgrunn som gjerne vil bli spurt og som slettes ikke vil være med på at dette er noe man bør være tilbakeholden med.
Det er rett og slett en del av det sosiale spillet i veldig mange kulturer.
Dette er min oppfatning også. Og jeg har til og med opplevd at folk har blitt fornærmet over at jeg ikke vet hvor de er fra uten å ha spurt, for det må jeg da se! Jeg er helt elendig på å kjenne igjen ansiktstrekk og utseende uansett hudfarge, så å klare å kategorisere folk på bakgrunn av utseendet er helt utopi for meg. Om jeg skal vite hvor folk er fra så må jeg spørre eller de må fortelle det selv. Som regel så dukker det opp under en samtale, eller jeg lever lykkelig uvitende og det er også greit for meg.
Jeg ble forresten spurt veldig ofte hvor jeg egentlig var fra når jeg bodde i USA, og jeg tolket det ikke som vondt ment på noen som helst måte, bare en interesse for å vite mer om meg, og det er jo hyggelig at noen gidder å interessere seg for meg. Sånn sett så ser jeg jo den at noen har blitt fornærmet over at jeg ikke vet hvor de egentlig kommer fra, siden det kanskje kan tolkes som at jeg ikke bryr meg om dem.