|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Det kan man, men jeg synes det er litt dumt å skjære alle over en kam akkurat her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg skjønner godt at folk synes det er kjipt å få slike spørsmål, og jeg spør aldri på den måten selv, annet enn til folk som snakker slik at man åpenbart hører at de er vokst opp et annet sted.
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
Men - og dette er en avsporing, for all del - det er ikke alle deler av det sosiale spillet i alle kulturer som jeg synes det er naturlig eller komfortabelt å være med på. Jeg har hørt fra mange fra andre land at de synes nordmenn er mer tilbakeholdne enn de egentlig foretrekker, men jeg tenker litt at det går jo begge veier, det der - jeg kan fint leve med at bekjente fra mer ekstroverte kulturer er mer "påtrengende" enn jeg egentlig er vant med, og jeg forventer jo på samme vis at de kan leve med at jeg er mindre påtrengende enn de er vant med. (Men dette var ikke egentlig ment som et argument for at man skal la være å spørre folk hvor de kommer fra - mer et forsvar for min egen introversjon.
![]() |
#4 |
|
Hvordan ønsker introverte at spillet med å bli kjent med andre skal foregå? Hva kan man spørre om? Taushet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Snakk med meg og spør meg om alt mulig. Jeg funker dårlig i å ta initiativ selv, og klein taushet er det som gjør at jeg kan få noia i sosiale sammenhenger. Men gi meg det motsatte av meg selv, og så har vi det gående, så lenge motpart er oppriktig interessert og kan lytte også . Sist redigert av Dronningen : 18-05-12 kl 14:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
Nå synes jeg du svarer på noe helt annet enn det jeg skrev. Jeg skrev jo nettopp ikke at jeg synes folk skal unngå å spørre meg om ting fordi jeg er introvert - jeg skrev tvert imot at jeg synes det er helt greit at folk snakker "mer ekstrovert" til meg enn jeg er vant til, og så håper jeg at de synes det er greit at jeg snakker "mer introvert" til dem enn de er vant til. Det er jo bare alminnelig romslighet, føler jeg, enten den mer ekstroverte er en atypisk åpenhjertig og skravlete hedmarking eller en helt typeriktig brasilianer.
![]() |
#7 |
|
Beklager. Jeg oppfattet deg annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
Jeg har ikke finlest alt som er postet her i ettermiddag - er det så mange som har sagt at man skal være ekstra forsiktig med å spørre introverte om ting? Jeg og Dronningen er vel de eneste som har sagt noe om dette de siste innleggene jeg ser, og begge vi har da sagt at det er helt greit å snakke til og spørre oss om ting. (Jeg er ikke så veldig fåmælt eller sjenert av meg, faktisk - jeg har litt sperrer på å spørre andre om ting, som jeg har sagt flere ganger, men jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle gjøre ting vanskeligere for deg.)
![]() |
#9 |
|
Ja jeg opplever denne tråden dithen at man skal være forsiktig med å spørre om hvor folk kommer fra. Det virker på de fleste som at det er oppfølgingsspørsmål om hvor man "egentlig" kommer fra som er problematisk, men jeg ser også at en del mener at spørsmål om hvor man kommer fra er noe man skal ha stor grad av sensitivitet i forhold til. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|