Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Du synes det er samme tingen? At brune nordmenn som snakker kav norsk og sier de er fra norge ikke skal få lov til å kalle seg norsk, er det samme som at du som norsk blir spurt om hvor du kommer fra i USA? Hvorfor spør de deg, pga aksenten din regner jeg med? Hvordan i alle dager går det an å sammenligne de to?
Jeg ble som regel ikke spurt pga min norske aksent (som det heller ble kommentert i ettertid at jeg ikke hadde), men pga min sørstatsaksent når jeg bodde i nordstatene.
Jeg mener forøvrig at man ikke må være så forutinntatt at man alltid tenker det verste når folk spør, som i at man ikke nødvendigvis spør fordi man er rasist og har tenkt å plassere noen i bås med en gang man vet opprinnelseslandet. Om jeg i det hele tatt spør er det av interesse for personen jeg snakker med. Og det er jo ikke slik at man etter å være n'te generasjonsinnvandrer ikke har noen som helst tilknytning til sin opprinnelige kultur (kanskje med mindre man er adoptert?). Man er jo gjerne oppdratt av noen som har en sterkere tilknytning til opprinnelseslandet og man har kanskje også en annen religion. Og både oppdragelse, kultur og religion er interessante tema for min del. Men det kan til tider være vanskelig å få en fruktbar diskusjon rundt disse temaene om man ikke vet noe om menneskets bakgrunn. Eller også kan man tråkke kraftig i baret!