|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det er jeg helt enig i bai. Pointet er at jeg tror langt flere hadde blitt ingeniører hvis studiet ikke var såpass vanskelig. Det mener jeg de skal ha igjen for. Det samme gjelder forøvrig leger, jurister og yrker der en må igjennom en relativt krevende utdanning.
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Då trur eg ikkje heilt eg skjønner kva du meiner. Det er jo ikkje jurist-mangel her, heller... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
Jeg skjønner hva hun mener - det at det koster endel å komme seg gjennom et tøffere studium bør også betale seg, ikke bare studiets lengde. (Hennes synspunkt, jeg må tygge litt før jeg vet hva jeg mener).
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
Sånn sett. Ja, men kva med sjukepleiarar som skal gjennom samme pensum i fysiologi og anatomi som legar, på halve tida? Det koster eindel, det også. Og det er jo allereie slik at det lønner seg å bli lege, jurist og eindel andre yrker, økonomisk. Men nå er jo problemet at det er stor etterspørsel etter kompetanse i ein del yrker som også krev middels lang utdanning, som folk ikkje vel. Og saman med barnehagereforma, er det i ferd med å bli eit samfunnsproblem at folk ikkje vel for eksempel førskulelærarutdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
Uten at det betyr noe her, sykepleiepensum i anatomi og fysiologi kan ikke akkurat måle seg med tilsvarende på medisinstudiet. De to studiene har rett og slett helt ulikt fokus, det er to yrkesgrupper som jobber sammen, men har ganske så ulik bakgrunn.
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
Eg høyrde det frå ein sjukepleiaratudent ein gong, men eg skal halde meg til å bruke eksempel frå fagområde eg veit noko om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
Du skriver mye bra, og jeg vet at spesielt lærere med bred realfagskompetanse er blitt sjelden vare. Er lærere villig til å ha et lønnssystem med mulighet for personlige tillegg slik at man har mulighet til å tilby nøkkelpersonell det som skal til? For det er ikke en ukjent problemstilling at man mangler gode lærere i norsk som i tillegg har et par andre fag å sjonglere med, og man mangler matematikk- og fysikklærere, mens man har nok å velge i på andre områder.
![]() |
#8 |
Passiv
|
Vi tar ikke samme pensum i anatomi og fysiologi som medisinstudentene nei, de har nok ganske mye mer ned på detaljnivå enn det vi har. Jeg skjønner jo at de må gå 6 år, og vi 3 år. Men jeg kunne jo ønske for det, at man fikk litt høyere lønn. Jeg ser for meg om noen år, at jeg vil se på det grønne gresset på andre siden av gjerdet, fordi jeg gidder ikke å slite meg ut på jobbing til alle døgnets tider, helligdager og hva har du - og jeg er drittlei av å jobbe helg. Jeg kommer nok ganske sikkert til å jobbe med noe som er relatert til utdannelsen min, men ikke i pleie og omsorg ned på brukernivå. Og med stor sannsynlighet så vil jeg tjene noe det samme som nå, u t e n helger og helligdager. |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|