Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-07, 23:19   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Når man lager et godt måltid er det også godt med vin til for dem som liker det. Jeg ville servert vin til dem som ville ha. Selvsagt ikke til konfirmanten eller andre under 18.
Vi hadde vin i min konfirmasjon - tror jeg. Ikke jeg da. Det syntes jeg var helt naturlig til et godt måltid mat. Vi hadde forøvrig vin i barnedåpen også og kommer til å ha det hvis vi skal døpe flere barn.

Jeg er tilhenger av å vise barn at 1-2 glass vin til god mat er godt og naturlig for dem som liker det. Ser ingen grunn til å ha droppe det i konfirmasjon eller dåp med mindre man har noen med problemer rundt alkohol i familien - isåfall synes jeg man skal droppe det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 23:41   #2
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er tilhenger av å vise barn at 1-2 glass vin til god mat er godt og naturlig for dem som liker det. Ser ingen grunn til å ha droppe det i konfirmasjon eller dåp med mindre man har noen med problemer rundt alkohol i familien - isåfall synes jeg man skal droppe det.

Litt på siden men;

Vet man egentlig hvem som har problemer eller ikke da?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 23:43   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Litt på siden men;

Ja og nei. Man vet hvem som har problemer i utagerende grad, som ikke klarer å styre alkoholbruk i sammenkomster. Men nei, man vet ikke hvem som er alkoholiker.

Gammel 10-04-07, 09:44   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ville ikke hatt alkohol i konfirmasjon, like lite som jeg ville hatt det i dåp eller andre tilstelninger for barn.

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg hadde ikke servert alkohol på en dag som er til for et barn.

Dagen er da ikke utelukkende til for barnet. Barnet er hedersgjesten, ja, den det feires konfirmasjon for, men festen er for gjestene som ønsker å ære barnet. Det er forskjell på barneselskap og en fest for alle aldersgrupper.

Jeg ville ikke kommet på tanken å ikke servere vin i en konfirmasjon. Her serveres det god vin til god mat uansett, med unntak av når en spesiell person med alkoholproblemer er til stede. Vi hadde vin i barnedåpene til barna våre og kommer til å ha det til konfirmasjonene.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 23:43   #5
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Litt på siden men;

Vi har så liten familie at ja, vi vet det. Jeg er enig i at man ikke alltid vet det, og hadde jeg vært veldig i tvil ville jeg droppet for sikkerhets skyld i en konfirmasjon.

Gammel 04-04-07, 18:58   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Mulig at dere nordmenn feirer helt annen konfirmasjon enn det jeg er vant med, men likevel: Det er klart det er et fest for konfirmanten. Men det synes jeg ikke trenger å bety at absolutt ALT er tiltenkt konfirmanten, av mat, drikke osv. Jeg synes i hvert fall at man lager mat til selskapet, og ikke først og fremst til konfirmanten. Jeg hadde ikke tenkt over det engang om det f.eks. ble servert konjakk til kaffen i min konfirmasjon. Jeg skjønnte jo at dette ikke var til meg, og følte meg hverken snytt eller utestengt av min egen fest for det.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 00:13   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er tilhenger av å vise barn at 1-2 glass vin til god mat er godt og naturlig for dem som liker det.

Akkurat det er jeg helt enig i og jeg er vokst opp med den samme holdningen. Imidlertid klarer jeg ikke å se at en konfirmasjon eller annet selskap for barn er et naturlig sted å servere alkohol. For å snu på flisa; jeg er også (som de fleste andre her) opptatt av at man også skal og bør signalisere til barn og ungdom at det går an å ha selskap uten alkohol. En konfirmasjon er et svært naturlig sted å sende slike signaler, synes jeg.

Når det er sagt hadde jeg sannsynligvis ikke reagert voldsomt dersom jeg hadde vært i en konfirmasjon hvor det ble servert et glass vin heller.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 00:21   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Akkurat det er jeg helt enig i og jeg er vokst opp med den samme holdningen. Imidlertid klarer jeg ikke å se at en konfirmasjon eller annet selskap for barn er et naturlig sted å servere alkohol. For å snu på flisa; jeg er også (som de fleste andre her) opptatt av at man også skal og bør signalisere til barn og ungdom at det går an å ha selskap uten alkohol. En konfirmasjon er et svært naturlig sted å sende slike signaler, synes jeg.

Jeg synes igrunnen det er greit at så store anledninger med mat det gjerne er mye arbeid bak og mange som samles er steder hvor det også er naturlig med et glass vin for dem som ønsker det så jeg er ikke særlig opptatt av dette signalet i denne settingen. Jeg er mye mer opptatt av at man ikke "trenger" å drikke hver kveld, hver helg, hver lørdag, hver gang man skal kose seg, hver gang man skal feire noe etc. Jeg synes det er masse anledninger hvor dette signalet er viktig å sende, men ikke denne.

Gammel 07-04-07, 13:38   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Når det er sagt hadde jeg sannsynligvis ikke reagert voldsomt dersom jeg hadde vært i en konfirmasjon hvor det ble servert et glass vin heller.

Samtykker.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.