|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
I mål
|
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Når man lager et godt måltid er det også godt med vin til for dem som liker det. Jeg ville servert vin til dem som ville ha. Selvsagt ikke til konfirmanten eller andre under 18. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Litt på siden men; |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja og nei. Man vet hvem som har problemer i utagerende grad, som ikke klarer å styre alkoholbruk i sammenkomster. Men nei, man vet ikke hvem som er alkoholiker.
|
|
|
#4 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dagen er da ikke utelukkende til for barnet. Barnet er hedersgjesten, ja, den det feires konfirmasjon for, men festen er for gjestene som ønsker å ære barnet. Det er forskjell på barneselskap og en fest for alle aldersgrupper. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Vi har så liten familie at ja, vi vet det. Jeg er enig i at man ikke alltid vet det, og hadde jeg vært veldig i tvil ville jeg droppet for sikkerhets skyld i en konfirmasjon. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Mulig at dere nordmenn feirer helt annen konfirmasjon enn det jeg er vant med, men likevel: Det er klart det er et fest for konfirmanten. Men det synes jeg ikke trenger å bety at absolutt ALT er tiltenkt konfirmanten, av mat, drikke osv. Jeg synes i hvert fall at man lager mat til selskapet, og ikke først og fremst til konfirmanten. Jeg hadde ikke tenkt over det engang om det f.eks. ble servert konjakk til kaffen i min konfirmasjon. Jeg skjønnte jo at dette ikke var til meg, og følte meg hverken snytt eller utestengt av min egen fest for det.
|
|
|
#7 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Akkurat det er jeg helt enig i og jeg er vokst opp med den samme holdningen. Imidlertid klarer jeg ikke å se at en konfirmasjon eller annet selskap for barn er et naturlig sted å servere alkohol. For å snu på flisa; jeg er også (som de fleste andre her) opptatt av at man også skal og bør signalisere til barn og ungdom at det går an å ha selskap uten alkohol. En konfirmasjon er et svært naturlig sted å sende slike signaler, synes jeg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Jeg synes igrunnen det er greit at så store anledninger med mat det gjerne er mye arbeid bak og mange som samles er steder hvor det også er naturlig med et glass vin for dem som ønsker det så jeg er ikke særlig opptatt av dette signalet i denne settingen. Jeg er mye mer opptatt av at man ikke "trenger" å drikke hver kveld, hver helg, hver lørdag, hver gang man skal kose seg, hver gang man skal feire noe etc. Jeg synes det er masse anledninger hvor dette signalet er viktig å sende, men ikke denne. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Samtykker. |
|