|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)
I Montessori er de opptatt av akkurat den fasen av mestring: Der man ser at barnet nyter gleden over å ha fått noe til, og gjerne gjør det om igjen og om igjen og om igjen. Det de derimot sier er at det ikke nødvendigvis er så viktig at ANDRE ser det så mye. Om de får holde på i fred, så opplever barnet er "dyp tilfredstillelse" SELV av denne mestringen. Helle fra mugge til glass. Og igjen og om igjen og om igjen. Pusle samme puslespill om igjen og om igjen. Sånn at pedagogen egentlig bare har å holde seg unna og la barnet få fred til å nyte dette. Så vil barnet selv gi uttrykk for det når det er klart til å gi seg i kast med noe vanskeligere.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Vi bruker ROSA-regelen hjemme. Respekt,omsorg,samarbeid og ansvar.
![]() |
![]() |
#3 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Gammel og interessant tråd. Jeg for min del har et litt ambivalent forhold til ordet flink, og prøver å ikke strø om meg med dette. Jeg prøver heller å utdype hva som er bra når noe er bra, og sier heller at "for en fin hund du har tegnet" i stedet for å si at "du er så flink til å tegne". |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Ja den var gammel.
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja er enig i det. Mitt innspill gikk mer på å anerkjenne det, framfor å bare fokusere på å nå neste nivå umiddelbart - spesielt om barnet vil vise det de kan/gjør/har laget et.c. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Absolute Beginner
|
Det er jeg enig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
Ja, jeg er helt enig, altså. Jeg ble bare litt ivrig fordi jeg hørte på et foredrag om akkurat dette i går.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|