Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.
Nei, det gjør ikke det, men jeg tror ikke det er så mange som opplever å bli prakket på en annen tro som det virker som. Jeg har hvertfall aldri opplevd det, og de gangene jeg har pratet med folk som har sagt de har blitt prakket på, har det etterhvert vist seg å ikke være så ille likevel.
Jeg har opplevd det flere ganger. Både i oppveksten og i voksen alder. Stort sett fra mer eller mindre perifer familie. Jeg har flere ganger fått direkte spørsmål om hvorfor jeg IKKE tror, og må dermed forklare meg. Jeg blir såpass paff hver gang at jeg ikke kommer på å heller stille motspørsmålet - "Hvorfor tror du?" Svigermor fortalte barna at oldemor nå var i himmelen (etter at hun døde). Jeg syns det blir å prakke på noen ens egen tro, for jeg tror ikke at det finnes noen himmel. Jeg påpekte for henne at jeg helst så at hun ikke formidlet slike eventyr til barna mine, og hun skjønte faktisk ikke at det gikk an å ikke tro på himmelen, for "det er jo sånn det er". Vi diskuterte det nemlig etterpå. Dette er langt fra den eneste opplevelsen jeg har om sånt.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg liker f.eks. ikke når folk bruker religion som en begrunnelse for å forsvare undertrykkelse og menneskefiendtlighet, men dette er ikke akkurat noe jeg opplever mye i det daglige.
Dette misliker jeg også sterkt. Og møter det oftere enn jeg liker.