Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

For syk til skole, i form til bursdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 11:44   #21
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: For syk til skole, i form til bursdag?

Hadde ikke sendt i bursdag nei.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:44   #22
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Knerten; eg tenker litt på motivasjonen for å erklære seg frisk også. Mitt barn kunne fint erklært seg frisk for å få lov til å gå i bursdag. Dvs. ho kunne fint tatt seg kraftig saman for å få lov til noko lystbetont for så å bli dårlegare igjen etterpå, og såleis truleg forlenge eit sjukdomsforløp.

Gammel 24-08-12, 11:44   #23
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sympati for Knertens svar, men jeg ville likevel holdt på linja om ingen skole, ingen bursdag. Ikke minst fordi det fort kan misforstås av andre barn om en som ikke var på skolen kommer i bursdagen. Det er også greit å øve seg på at det å lytte til kroppen også innebærer å la morsomme ting fare noen ganger fordi man egentlig ikke er i knallform og trenger litt hvile. Og tenk om man går i bursdag og så blir så sliten at man ikke orker skole dagen etter heller.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:44   #24
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Ja. Jeg mener at dette er en måte å lære på også. Som vixen sa: har jeg hodepine selv, så tar jeg paracet og drar på jobb - og dropper heller sosialt på ettermiddagene. Om barnet velger å ta den paraceten, dra på skole OG bursdag og så innse at dette ble altfor altfor mye, så har han/hun forhåpentligvis lært til neste gang. I min verden er det plikter før moro, og det gjelder også mine barn.

Det ville ikke slått meg å sende barnet mitt på skolen med Paracet innabords. Trenger barnet Paracet, blir han eller hun ikke i form og blir hjemme. Hodepine, feber eller hva som helst annet er kroppens måte å si fra at ikke alt er bra på.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:45   #25
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

I dette tilfellet hadde han blitt hjemme. Kvalm,utslitt og vondt i ryggen og at du ikke orket ta diskusjonen med han. Egentlig så mener du at han burde gått på skolen eller?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:45   #26
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig få tilfeller der jeg tenker at barna mine er for syke på dagtid til å være på skolen, men friskner såpass til at de kan gå i bursdag samme ettermiddag/kveld. Jeg kan egentlig ikke tenke meg et eneste aktuelt tilfelle. Jeg er nok rimelig streng på hva som kvalifiserer for å være hjemme fra skolen. Det holder liksom ikke at de kjenner seg slitne eller føler seg i dårlig form. Er de hjemme fra skolen, er det fordi de er skikkelig syke og da er det sjelden de friskner så fort til at bursdag på kveldstid er aktuelt. Dessuten er de jo ofte smittsomme i slike situasjoner.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:47   #27
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine hadde ikke fått gå. Han er sliten, og to timer med intensiv bursdagsfeiring (som jeg har en mistanke om at det blir her ), er ikke avslappende. Men jeg tror jeg hadde prøvd å finne på noe hyggelig hjemme. Se en rolig film, spille kort sammen (det gjør vi mye av om dagen - kjempegøy!), lese en bok eller noe annet som er avslappende. Det er kjipt å gå glipp av bursdag.

Gammel 24-08-12, 11:47   #28
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

For min del så kommer dette alt an på. I utganspunktet så er jeg klar på at ingen skole betyr hjemme hele dagen, men det finnes unntak.

Du skriver i hovedinnlegget "Jeg orket bare ikke ta diskusjonen i morrest da vi er på felgen alle sammen", og dette ville vært litt avgjørende for min del. Hadde det vært ting som gjorde at vi alle var totalt utslitte, og symptomene til barnet mest trolig skrev seg fra dette, og ikke faktisk sykdom, så hadde jeg nok kunnet latt barnet gå i bursdag på ettermiddagen. Om formen selvfølgelig var bedre etter en rolig dag.

Jeg har selv ved et par anledninger holdt barna hjemme fra skolen pga diffuse symptomer som mest trolig skrev seg fra utslitthet. Da har de roet ned og sovet ut ut over formiddagen, og så har resten av dagen gått som normalt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:48   #29
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer litt an på alder for min del. På ungdomsskolen og videregående kunne jeg fint ta en paracet ved hodepine og ha en fin dag på skolen. En førsteklassing klarer jo ikke helt å sette ord på formen på samme måte og hadde vært mer bekymret for forverring av form og ev smitte (omgangssyke f.eks). Foreldrene mine var strenge på oppmøte på skole og ble nok heller hentet senere enn holdt hjemme ved tvil.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:49   #30
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg er litt delt her.

Er barnet sykt med feber, så utgår alle aktiviteter på ettermiddag også. Samme hvis barnet er hjemme med mulig omgangssyke.
Og jeg kjører samme linje, hvis jeg er usikker på om barnet virkelig er syk, eller bare har vondt i viljen.

Men her denne uka fikk eldste gå på aktivitet om ettermiddagen selv om han hadde vært borte fra skolen. Grunnen til han var borte fra skolen var at han fikk et migreneanfall kvelden før. Han var skikkelig dårlig. Neste morgen var han bedre, men ikke helt bra. Han var fin igjen på ettermiddagen, og fikk derfor gå på ettermiddagens aktivitet. Jeg ser ikke noen grunn til at han skulle "straffes" med ikke få delta på dette, pga et migreneanfall.
I dette tilfellet hadde han fått gå i bursdag om ettermiddagen også.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:50   #31
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen skole, ingen bursdag. Om man var syk på formiddagen, så har nok kroppen uansett godt av ro på ettermiddagen, selv om man skulle føle seg veldig mye bedre.

Gammel 24-08-12, 11:51   #32
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Stort sett vil jeg tenke at er man for syk til skole, så blir man også hjemme når det feires bursdag samme dag.
Men jeg har selv vokst opp med å få noen unntak fra dette, og det er jeg veldig takknemlig for mine foreldre for.
Jeg hadde migrene som barn, og kunne ofte være ganske dårlig på dagen, men kvikne til om ettermiddagen/kvelden. Jeg hadde gått glipp av mye som er viktig på den sosiale arenaen, viss de hadde holdt helt strengt på denne regelen.
Jeg ser det også litt an med Smule, han har astma, og går glipp av en del fordi vi må prøve å avverge ytterligere forverring av symptomer. Dermed kan vi holde hjemme fra barnehagen (som er 8 timers dag), og la han gjøre mindre anstrengende aktiviteter på ettermiddag/kveld.

MEN, jeg ser absolutt et potensiale for at det kan utvikle seg en "ukultur" når man gjør slike unntak, og det vil jeg være svært oppmerksom på og (forhåpentligvis klare å) rykke opp med roten!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:55   #33
Rose

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Er man for syk til å gå på skolen så får de ikke gå i besøk på ettermiddagen.

Gammel 24-08-12, 12:01   #34
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset er den regelen udiskutabel ;ingen skole - ingen bursdag.

Gammel 24-08-12, 12:04   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Dette er et av de tilfellene hvor jeg mener at en klar, forutsigbar regel gir mindre frustrasjon og skuffelse for barnet, enn å skulle vurdere etter skjønn. Derfor er det ingen bursdag/besøk/fritidsaktivitet på ettermiddagen når de har vært hjemme med sykdom fra skole/bhg. Men det verken oppleves eller utøves som en straff, altså. Vi gjør gjerne noe ekstra koselig hjemme for å kompensere hvis de går glipp av noe de hadde gledet seg veldig til.

Gammel 24-08-12, 12:05   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også opptatt av at det ikke skal oppfattes eller oppleves som straff. Det handler om å ivareta og ta ansvar for egen helse.

Gammel 24-08-12, 12:06   #37
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

I prinsippet er jeg enig med røkla, ingen skole - ingen bursdag. Unntak kan gjøres om det er type bestevennen, eller barnet er mye plaget med vondter som går over, sånn at dette allerede preger hverdagen til barnet.

Når jeg er streng på ingen skole/ingen bursdag, så gjelder det både med tanke på å lære seg å prioritere. Og fordi det gjerne blir lagt merke til blant de andre barna. Misforstå meg rett, jeg ønsker ikke å tilrettelegge for mobbing ved å ta vekk rare ting, men å skåne barnet for invisasjonen som kan komme dagen etterpå. Direkte eller indirekte.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:07   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Knerten, selv om jeg er vokst opp med det dere andre sier her. Jeg synes det er altfor bastant og lite nyansert.

I praksis tror jeg likevel at jeg hadde endt opp med å ta samme valg som dere, det er bare den bastante holdningen jeg ikke liker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:07   #39
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er man ikke på skolen dagen,da utgår slike sosiale ting.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:07   #40
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker at jeg ikke er like konsekvent på dette. F.eks hadde Storesøster en periode med ekstremt sterke voksesmerter og var mye våken på natta, da hun gikk i andre klasse. Jeg kunne helt fint ha vurdert at hun heller burde være hjemme og sove utover morgenen, samtidig som hun etter søvn kunne få med seg en bursdag på kvelden. Men dersom det er risiko for smittefare er det en annen sak, så klart.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.