Sv: Kl. 10 får vi vite dommen
Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.
Jeg synes det skal være rom for litt sinne og temperament også i det offentlige rom. Man skal ikke måtte sitte aleine med det man mener fordi det ikke passer seg å ytre (innenfor rimelighetens, eller lovens, grenser riktignok). Legger vi til rette for en styrt offentlig debatt for "de beherskede", tror jeg det er som å skyte seg selv i foten. Jeg tror det er mer konstruktivt å møte argumenter for eksempelvis dødsstraff med motargumentasjon, enn med holdningen om at "det burde du ikke sagt".
Ja, det er det ingen tvil om.
Det er eg einig i. Det var det eg forsøkte å seie og, men det kom kanskje feil ut. Den meiningsmålinga dei snakka om på radioen, viser jo nettopp at debatten om strafferammer og dødsstraff bør tas. Men eg tenker at formen på debatten er ulik i privat og offentleg sfære. Og den offentlege debatten burde ikkje fyllast opp med "brenne i helvete" og "pines og torturerast". Dødsstraffdebatt, ja, gjerne! Debatt om strafferammer, ja, gjerne! Men eg synest det er viktig at det skjer innafor former som gjer det mogleg å ta argumentene på alvor.
|