|
Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
kamerat
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Jeg synes det blir litt kårni å trekke fram menneskeofring som eksempel på «hva som er galt med religion» sånn på generell basis – det er jo plenty av religion som er sterkt anti-voldelig (sånne buddhister som går med munnbind for ikke å drepe småinsekter uforvarende come to mind), og som dessuten ikke baserer seg på en autoritær, steinhard og lovdrevet Gud, som den gammeltestamentlige jo er. Jeg har f.eks. sansen for de variantene av kristendom som fokuserer sterkt på individets valg i trosspørsmålet – Gud har skapt deg fri og tenkende så du selv kan velge troen. (De pleier heller ikke å være særlig skyld-, skam- og straff-fokuserte.)
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Det jeg tror Zulu mener er at noen ganger mener kristne at vi skal legge til grunn at hendelsene skjedde for flere tusen år siden og dermed ikke kan "brukes" i dag, men andre ganger bruker man eksempler fra bibelen bokstavtro. Og det virker som man gjør dette slik man syns det passer best selv.
![]() |
#63 |
kamerat
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Jeg mener at all bokstavtro bibellesing er et tegn på hva som er galt med mennesker.
![]() |
#64 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Ok, jeg kan god si "det som er galt med kristendom" eller religioner som krever større respekt for guder enn for menneskene rundt en. Jeg spesifiserte for øvrig i innlegget før at jeg tenkte på fanatisme, og regnet ikke med at jeg da trengte å spesifisere igjen. Selvsagt er det menneskene som tror på fanatiske vis det er noe galt med, det er jo temmelig innlysende siden religion er menneskeskapt. Da syns jeg det er greit å si "galt med religion" akkurat som man sier "galt med krig" i stedet for "galt med menneskene som kriger".
Sist redigert av Tallulah : 18-09-12 kl 12:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Personlig pessimist
|
Men jeg sier jo at den _kan_ brukes i dag? Fordi, den for meg, er Guds måte å vise hvilket stort offer han var villig til å gjøre (mtp Jesus). Det kunne han sikkert ha gjort på mange andre vis også, men på Abrahams tid var kanskje dette en god måte å vise det på? Abrahams etterkommere visste jo ikke da hvor lenge de skulle vente på Messias.
![]() |
![]() |
#66 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok, jeg misforsto hensikten din med å påpeke at menneskeofring forekom da, men resten av poenget mitt står likefullt. Hvorfor bruke en så kontekstavhengig handling i et budskap som skal leve i tusenvis av år?
Ja, noen ganger er hendelsene som beskrives i Bibelen lett gjenkjennelige, noen ganger er de veldig fremmedgjørende. Det er så inkonsekvent at det er vanskelig å assosiere Bibelen med en allmektig kraft. Og svaret på det er ofte: det skal ikke være logisk, det er derfor det kalles tro, eller andre "God works in mysterious ways"-argumenter. Og da blir det hele uangripelig.
Nettopp. Og blir ikke Bibelen da en ekskluderende faktor, snarere enn en inkluderende?
Ja, men Gud skulle jo ikke vise dette bare til Abrahams samtidige, han vil at alle skal fatte poenget, vil han ikke?
![]() |
#67 |
Leser
|
Så vidt jeg vet er det uklart om det var Isak eller Ishamel som skulle ofres, og Isak var definitivt ikke Abrahams eneste sønn.
![]() |
#68 |
Personlig pessimist
|
Som sagt, så ligger dette flere hakk over mitt kunnskapsnivå, men tidsaspektet tror jeg helst skyldes menneskene, og ikke Guds opprinnelige intensjon. Hele GT er full av eksempler på hvordan Gud prøvde å gjenopprette relasjonen som ble ødelagt med syndefallet, ved å få menneskene til å velge å vende om. Jmfr. den frie viljen. Om han kanskje visste at den eneste løsningen uansett ville være Jesus, det kan jo hende, men det er vel alltid noe i at foreldre ønsker å tro det beste om sine barn?
![]() |
![]() |
#70 |
Personlig pessimist
|
Det er sant. På daværende tidspunkt Abraham og Saras eneste sønn.
![]() |
![]() |
#71 |
flisespikker
|
Rakel var gift med Jakob.
![]() |
#72 |
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Leser
|
Hvis du leser mitt innlegg #26 i denne tråden kan du lese om brødrene Isak og Ishmael.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 18-09-12 kl 12:34. Årsak: Ishamel -> Ishmael |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Personlig pessimist
|
Isak var Abrahams sønn med Sara. Ismaels mor var Hagar, som egentlig var Saras tjenerinne.
![]() |
![]() |
#76 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?For en fin tråd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Leser
|
Ja, men som jeg sa så tror jeg det egentlig blir detaljer. Det viktigste er egentlig ikke historiene i seg selv, men hvordan de tolkes og hva de "bærer i seg". Slik sett er jo begge synene på Abraham riktige. Både som ko-ko fanatiker og som stedfortreder for Gud.
![]() |
#78 |
Epikur
|
Eller snarere hva som var galt med gamle dager.
![]() |
#79 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-09-12 kl 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ja, jeg kunne ha lyst til aa diskutere dette med deg en dag, helst i en rolig setting med god tid. Siden du har baade fagkunnskapen, de personlige erfaringene og evne og mot til aa argumentere for ditt syn er du en god kilde til innsikt for de som er uenige med deg.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|