|
Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Hmpf. Vi som er i tjueårene et halvt års tid til kan også klare en slik lekse, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Vi som er i 30-åra, og som oppfører oss som vi både er 20, 40 og 70 til tider, takler også denne leksa.
![]() |
#43 |
kamerat
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Ja, ja. Finfin lekse for folk i tjue- og førtiåra også. Beklager trigintasentrismen.
![]() |
#44 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Mens jeg som er gammel og grå rakk ikke å skrive det jeg tenkte før Hattifnatten hadde gjort det.
![]() |
#45 |
Guardian of the galaxy
|
Skal du bare utelate de i 50- og 60-årene, dah?
![]() |
#46 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Favoritteksten min er historien om Job, heile Jobs bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Job er flott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Å, det er nesten en umulighet å velge bare én tekst. Men jeg er glad i Johannesevangeliet, og særlig kapittel 17. Jesus ber for sine, i Getsemane, før han blir arrestert. Den er så full av omsorg. Men om jeg skal velge noe kort og konsist, så er jeg også veldig glad i Johannes 14,27.
2. Hvorfor liker du den best?
![]() |
![]() |
#49 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Jepp. Jeg er ateist, men har faktisk lest hele bibelen og store deler av Koranen.
Gutt 03 Sist redigert av D'Arcy : 17-09-12 kl 23:38. Årsak: Koranen, faktisk. IKKE Koreanen, eller koreaneren.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
kamerat
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Koreanen.
![]() |
#52 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Predikerens (jada, jeg vet han heter "Forkynneren" nuomstunder, men det gir ikke den samme gammeltestamentlige schwungen...) bok 1, 18: |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Jeg har ingen bibelhistorier som jeg har et spesielt godt forhold til, men Abrahams ofring av sønnen sin gjorde stort inntrykk på meg som barn. Jeg syns den beskriver alt hva jeg syns er galt med religion; fanatisme, det at man skal elske Gud høyere enn egne barn og de som er rundt en her og nå. Jeg syns det er skremmende og beskriver ingen snill, elskelig Gud. Han høres ut som en egoistisk, maktsyk, psykopatisk dust.
![]() |
#54 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Hmm.. Det er flere tekster jeg liker godt. I gamletestamentet spesielt kanskje.
![]() |
#55 |
Personlig pessimist
|
Jeg synes også mange av bibelhistoriene er skremmende og uforståelige, når de ikke sees i en større kontekst. Nå er ikke jeg bibelkyndig nok til dette, og det jeg skriver må jo leses med min kristne tro i mente, men likevel:
![]() |
![]() |
#56 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Matteus 6: 25-34 liker jeg.
![]() |
#57 |
Glamorøs
|
At menneskeofringer var vanlig syns eg egentlig bare viser i enda større grad alt som er galt med religion.
![]() |
#58 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vil du være med på en religionslekse?Menneskeofring, og annen elendighet utført av mennesker, viser vel helst hva som er galt med mennesker. Uansett hvilken grunn de måtte ha for det de gjør. Valgfrihet er et toegget sverd.
![]() |
![]() |
#59 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det er her det krøller seg litt for meg. For Bibelen tolkes oftest allmenngyldig, ikke sant. Men tidskonteksten tas likevel ofte hensyn til. Og i utsagn som det jeg uthevet over her, påpeker du at Gud innberegner tidskonteksten i sin inngripen. Eller i hvert fall at det gir hans inngripen større/annerledes verdi. Men hvorfor symbolisere et budskap med en så betydelig periodeavhengig handling som menneskeofring? Det gjør jo bare budskapet vanskeligere tilgjengelig i et allmenngyldig perspektiv, og forårsaker en haug med tolkningskonflikter. Jeg synes hele den bibeltolkning-i-tidskontekst-greia gjør kristenbudskapet mer utilgjengelig enn det kunne vært. Hvor var informasjonsrådgiverne, liksom.
![]() |
#60 |
Personlig pessimist
|
Eh, nei? Jeg mente at menneskeofring pågikk på den tiden, så det var jo ikke utenkelig at Abraham faktisk ville gjøre det? Jeg tenker at det å ofre et menneske på alter har veldig mye mindre sannsynlighet for å skje i dag, enn det hadde på den tiden. Sånn i alle tilfeller? Så om historien skjedde i går, så ville den antagelig ikke gjort samme inntrykket, fordi det Abraham var villig til å gjøre ville være så unikt, annerledes, avvikende, sprøtt, at handlingen ikke ville gitt mening i det hele tatt. Mens den gjerne hadde det for hans samtidinger. Vi bærer ikke frem offer i den forstand.
![]() |
![]() |
|
|