Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Nei, jeg er ikke spesielt naiv. Det jeg derimot vet er at i min blokk bor det tre alenemødre, en småbarnsfamilie, to par uten barn og en hel drøss eldre mennesker. Ganske variert, altså. Jeg vet også at stort sett alle hilser blidt og smiler, at de eldre damene kommenterer hvor fine barna er, (alle barna, ikke bare mine), at naboer hjelper hverandre med lemping eller barnepass, og at det ikke er noen skuling.
At du tror at det er på samme måte i min blokk som du opplevde for lenge siden i en annen blokk i en annen by, betyr vel bare at du har fordommer mot byblokker? 
Jeg har aldri påstått at det ikke er sladring eller andre negative ting ved bysamfunn. Jeg protesterer mot at erfaringene noen av oss har med bygdedyret blir bagatellisert som "fordommer", og at det derfor kun eksisterer i vårt hode.
Ingen bagatelliserer erfaringene dine, men jeg synes ikke de er representative for alle bygder. Og jeg tror de hyggelige menneskene i blokken din også kan prate ondsinnet bak ryggen din. Om de er den type mennesket. Noe man ikke vet før man har tilbragt litt tid med dem og åpnet opp for mer enn dagligdagse fraser.
Ellers er vel eksemplene våre like gamle? Det er jo en stund siden du var 16 og bodde det.
|