Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies
Opprinnelig lagt inn av Mex, her.
Jeg syns det blir for dumt at man hele tiden skal dra frem igjen gammel urett. De må tenke nytt og finne måter alle menneskene i regionen kan klare å leve sammen på.
.. lettere sagt en gjort, ja. Men jeg ser virkelig ikke hva godt det skal komme ut av det å bare mæle opp igjen gammelt hat, om og om igjen.
Har vel ikke bare med regionen å gjøre. Se hva som skjedde med jødene i europa for egentlig ikke så lenge siden. Og jødehatet står sterkt i mange regioner i Europa, tidligere sovjet-stater m.m.
Å si at "ok, de tok deres områder - live with it" synes jeg ikk virker helt rett det heller. I en del andre konflikter tror jeg ikke man ville sett på det slik - pga. man holder med en "svakere part". Ta Tibet/Kina-konflikten. Her går det nå ganske langt tilbake i tid, selv om man vel anser dagens situasjon har sitt utgangspunkt etter at Kina gikk inn militært sett etter andre verdenskrig. Men er utgangspunktet for konflikten så gammel at man heller bare må la det være sånn og venne seg til det? Ikke en akkurat sammenlignbar konflikt, men paralleller kan trekkes.