Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-12, 22:54   #1
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Jeg tror ikke menn bryr seg om sånt, så enten gjør vi det, ellers så blir det ikke gjort. Hos oss blir det ikke gjort stort sett. Altså vi kjøper julegaver, men det er stort sett det. Jeg har den absolutt travleste tida på jobb i november og desember, så det er ikke mye tid/krefter til cøppcakes, pepperkaker og fargekoordinerte barn.

Mannen min har det ikke så travelt nå, men han kunne ikke bry seg mindre om å pynte til jul.

Sist redigert av mkj : 28-11-12 kl 23:02.
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 23:32   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg tror ikke menn bryr seg om sånt, så enten gjør vi det, ellers så blir det ikke gjort. Hos oss blir det ikke gjort stort sett. Altså vi kjøper julegaver, men det er stort sett det. Jeg har den absolutt travleste tida på jobb i november og desember, så det er ikke mye tid/krefter til cøppcakes, pepperkaker og fargekoordinerte barn.

Mannen min har det ikke så travelt nå, men han kunne ikke bry seg mindre om å pynte til jul.

Jeg tror ikke det er så enkelt, altså. Mannen min bryr seg definitivt om jul og pynting og en del forberedelser han altså, likevel ser jeg at jeg tar mer av ansvaret for gaver og julekort og sånne ting. Og jeg ser utmerket godt at noe av det skyldes meg sjøl, at jeg tar ansvaret fordi jeg gjerne vil ha ting sånn eller sånn. Så her er det i hvert fall minst to sider av saken.

Gammel 28-11-12, 23:50   #3
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg tror ikke det er så enkelt, altså. Mannen min bryr seg definitivt om jul og pynting og en del forberedelser han altså, likevel ser jeg at jeg tar mer av ansvaret for gaver og julekort og sånne ting. Og jeg ser utmerket godt at noe av det skyldes meg sjøl, at jeg tar ansvaret fordi jeg gjerne vil ha ting sånn eller sånn. Så her er det i hvert fall minst to sider av saken.

Men gjør det noe? Altså om ikke mannen din blir veldig formådd ved at du tar over forberedelsene. Kvinner er oftere opptatt av sånne ting enn menn. Er det krise da? Jeg er lei av det hele tida skal rakkes ned på det som kvinner ofte er opptatt av enten det er å strikke, bake cup cakes, scrappe, lage mat og hva ellers. Blogger vi så er det pinadø feil det også. Men menn kan skru på biler, spille tvspill, snekre, samle frimerker og liker de å lage mat eller fargekoordinere barna. Jippi! Men ikke kvinner, nei, de skal være alvorlige karrirekviner og tenke på likestilling. Det irriterer meg. Vi må da kunne få lov å ha to tanker i hodet vi også.

(Jeg mener at du rakker ned på noen altså, men i sånne artikler)

Gammel 29-11-12, 07:53   #4
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Men gjør det noe? Altså om ikke mannen din blir veldig formådd ved at du tar over forberedelsene. Kvinner er oftere opptatt av sånne ting enn menn. Er det krise da? Jeg er lei av det hele tida skal rakkes ned på det som kvinner ofte er opptatt av enten det er å strikke, bake cup cakes, scrappe, lage mat og hva ellers. Blogger vi så er det pinadø feil det også. Men menn kan skru på biler, spille tvspill, snekre, samle frimerker og liker de å lage mat eller fargekoordinere barna. Jippi! Men ikke kvinner, nei, de skal være alvorlige karrirekviner og tenke på likestilling. Det irriterer meg. Vi må da kunne få lov å ha to tanker i hodet vi også.

Neida, det gjør ikke noe. Men jeg synes jo det er greit å reflektere over kjønnsroller og hvordan ting fungerer både i samfunnet og ellers, så jeg prøver å være bevisst om hvorfor jeg handler som jeg gjør og hva som ligger bak. Jeg er helt enig i at denne og mange andre kommentarer og artikler er skikkelig lite nyanserte og ganske dårlige, det skrev jeg jo også lenger opp. Jeg har til gode å lese noe som oppsummerer disse tingene på en vettug måte.

Gammel 29-11-12, 09:33   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det som til en viss grad gjør noe, er jo at det er haugevis av menn som får en fin pyntet jul, som de liker - selv om de ikke gidder å bidra. Motsatt tror jeg man finner færre eksempler på. En del kvinner MÅ gjøre diverse for at det skal bli jul i heimen. Noe de fleste er enige om at feks er fint for barn. Og da er det jo dumt at det er såpass skjevt fordelt som det er. Selv er jeg feks ingen julepyntebakedilledame - og synes det er ca like artig som en gjennomsnittlig mann.

Gammel 28-11-12, 23:56   #6
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker akkurat det samme som i matpakkediskusjonene og alle de andre lignende som dukker opp innimellom. Vi som kvinner må faktisk ta tak i oss selv dersom vi ikke har god nok selvfølelse til å takle at andre gjør noe vi ikke har overskudd eller lyst til å gjøre. Ingen av oss har tid til å gjøre alt perfekt og jeg har heller ikke lyst til å ofre meg selv totalt for å prøve.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.