|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Det lurer jeg også på, annemede. Og Floksa, jeg vil påstå at det må være bedre å være fattig i Norge, enn i de aller, aller fleste andre land. Nå skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener.
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Hvorfor i alledager er det relevant hvordan det er å være fattig i Equador?
|
|
|
|
#3 |
|
Sånn passe sane
|
Du misforstår hva jeg skriver her. Det var et svar til at "vi bor nå i et land hvor det er ganske kjipt å være fattig", som du skrev over. Mulig jeg misforstår, men for meg høres det da ut som det er ekstra kjipt her, og det fordi man "bare kan ta seg sammen". Jeg skjønte ikke logikken din.
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Den holdningen som florere blandt mange, om at man bare kan ta seg sammen også "pift" er alle problemer borte gir en ganske stor tilleggesbelastning for mange fattige. Å se hvordan man blir "sablet ned" om man prøver å være ærlig om det. For det er jo så jævla enkelt, man bare fikser litt her og ordner litt der og bor i campinghytte og smiler og er glad. Så blir jula flott og man kan dele en klementin. Og kjenne på takknemligheten for at man bor i et flott land, der ingen sulter og sover på gata.
|
|
|
|
#5 |
|
Sånn passe sane
|
Men mener du man skal gjøre? Ikke kreve noe an enkeltindividet, kun av systemet?
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Problemet er jo ofte at når/om man havner litt utpå, og i systemet, så er man ikke akkurat der at man nødvendigvis er alt for ressurssterk. Da ER det ikke enkelt å stå i det.
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Det er vel ingen som har sagt at det er enkeltpenkelt. Eg har i alle fall vore tydeleg på at eg skjønner at denne personen (og andre fattige) er i ein kjip situasjon.
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Det må være noen fordeler med å jobbe, tror jeg. Nå er det jo slik at for mange av oss gir det en viss mening i livet og en tilfredsstillelse, men det er sikkert mange som ikke føler at jobben er det helt store. Skiller det da noen usle tusenlapper på trygd og full jobb, (noe som for mange er fakta) skjønner jeg godt at veien til NAV blir kort. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg tror ikke at alle som har sympati for han gir han penger, så han blir neppe millionær. Et støtteinnlegg på FB betyr ikke automatisk at folk har overført penger. La folk gi han noen kroner, har de råd og lyst til det, så er det deres sak hva de bruker pengene på. Om det er å fly hjem en skadet uten reiseforsikring, eller noen som har brent seg på forbrukslån. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke det er så mange på FP som mener at helseproblemer ikke er noe man skal få hjelp til. Uavhengig av bakgrunn for sykdom og uavhengig av egen økonomi. Det vi diskuterer av og til, er i hvilken grad ulike diagnoser egentlig mest er egenfølte og subjektive problemer, og om de da skal gi grunnlag for å la verdensbestelandåboi betale fremfor at de det gjelder skal måtte shake it off og gå på jobb. I dette tilfellet fikk såvidt meg bekjent Pappatilto helsehjelp.
Dette må da være ekstreme tilfeller? Jeg er enig med Rine i at det er for mange som kan søke om stønad om alt mulig. Systemet blir så komplisert at det blir uoversiktlig for de som virkelig trenger hjelp til å ha en OK hverdag. Mer enn jeg trenger bidragsordningen for kvisemedisiner på hvit resept eller svogeren min trenger støtte for datterens matallergi. Jeg synes det er fair at det lønner seg å ha en jobb, og så synes jeg at når man passivt mottar støtte bør man innse at noen omprioriteringer er nødvendig. Å være fattig fordi man betaler på gammel moro, er høyt oppe på min liste over "skyld deg selv", beklager.
Man bør i det minste ta inn over seg årsaken til at det ble sånn, og å legge noen planer fremover. Ikke bare sitte og kjenne på at verden er urettferdig og NAV er dumme. Klart det er kjipt, og kanskje allermest for ungene, men altså hvem skal gjøre noe med det, hvis man ikke tar tak i det selv?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|