|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#581 |
|
Er frisk!
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Småbarnsmamma-ME kan ikke sies å være et reflektert innlegg, altså. Når man vet at cellegift hjelper på veldig mange av de ME-pasientene som har vært med i forskningen til nå, så har vel ikke det å være småbarnsmamma noe med den sykdommen å gjøre. ME kan selvsagt forveksles med utbrent, men selve sykdommen ME er en grusom sykdom som ikke har noe med småbarnstida å gjøre. Derimot må det være ekstra forferdelig å få denne sykdommen mens man er småbarnsmor, det var mer enn ille nok å være utbrent i den situasjonen!
|
|
|
|
#582 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det synes jeg. Vi har også taklerikkeskolensågodt,menelskeråspillefotball and partyallnightlong-ME. |
|
|
|
|
|
#583 |
|
Er frisk!
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jada, noen jukser seg til ME. Men sykdommen i seg selv er forferdelig, og småbarnsmammaer flest liker bedre å ta seg av babyene sine enn å ligge på et mørkt rom og late som de er dausjuke - tror jeg.
|
|
|
|
#584 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg synes Krinoline skriver utrolig bra, og de som ikke greier å forstå hva hun mener burde ta av seg vrangbrillene asap.
|
|
|
#585 |
|
Halloen!
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?oslo78: Jeg er enig i at de som virkelig er alvorlig syke av ME har det forferdelig, og jeg tro ikke noen legger seg i årevis på et mørkt rom for å slippe unna jobben og dugnaden i barnehagen. Jeg sier heller ikke at man må ligge innestengt på et mørkt rom hele dagen for at noen skal tro at man har ME, jeg sier bare at det er en diagnose man gjerne kan få når det meste annet er testet ut og man ikke finner ut hvorfor folk er energiløse. |
|
|
|
|
|
#587 |
|
Halloen!
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Hva er det? |
|
|
|
|
|
#588 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg vil tro at der det finnes en sjanse for å jukse seg til en diagnose, det vil si man ikke kan påvise sykdommen ved en prøve, så vil det finnes folk som jukser seg til den. Noe annet vil være naivt å tro. Jeg er rett og slett ikke med på at det ikke kan forekomme. Og ja; det ødelegger de som virkelig er syke av gitte diagnose, men det bør være like fullt i deres interesse at man jobbet videre for å få tettet slike hull. |
|
|
|
|
|
#590 |
|
Er frisk!
|
Tro det eller ei, men jeg er helt enig i dette. Juksere bør tas, så mange som mulig, så fort som mulig.
|
|
|
|
#591 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?oslo78: jeg har vel egentlig ikke oppfattet deg som uenig i dette tidligere heller, men jeg skrev innlegget med tanke på at noen skriver i debatten med noen av disse tankene fremst i hodet, mens andre kanskje dykker mer inn på personnivå og debatterer på et helt annet grunnlag. Således fremstår man som varm/ kald/ naiv/ følelsesløs osv, uten at det er grunnlag for å hevde det ene eller det andre. Sist redigert av emm : 16-12-12 kl 14:46. |
|
|
|
|
|
#592 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Eg synest det er veldig skummelt å begynne å synse om andre folk sine sjukemeldingar. Både utbrentheit og ME er diagnoser som er sett på ei relativt subjektiv oppfatning av pasienten si oppleving av sjukdom. Ein kan ikkje ta ein blodprøve eller ei MR-undersøking for å bekrefte sjukdommen. Det betyr ikkje at det ikkje er reelt.
Eg trur du har veldig rett i det. Og det bør vere eit apparat som gjer det mogleg å få hjelp til å finne fram i systemet. Men det kan hende ein må be om denne hjelpa, og det synest eg ein kan forvente at folk har ressurser til.
|
|
|
|
#593 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Det som er det relevante spørsmålet, synes jeg, er om det største problemet er at noen snyltere faker diagnoser eller at reelt syke mennesker blir psyket ut av fordømmelse. Jeg har ikke svaret. Jeg er ikke i tvil om at snylterne også finnes, og at vi har et potensielt kjempeproblem med en økende del av befolkningen som ikke føler den samme kulturelle kontrakten med å yte etter evne og få etter behov som de fleste av oss er født med.
|
|
|
#594 |
|
Halloen!
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg gjentar meg selv nå, men jeg tror oppriktig ikke det er så fryktelig mange som tenker "La meg se hvilken sykdom jeg kan jukse meg til nå slik at jeg slipper å jobbe?" jeg tror at folk faktisk sliter med mye f.eks mistrivsel i jobben, ekteskapsproblemer, dårlig selvtillit, overvekt, dårlige oppvektsvikår osv, og så blir vondtene og slitenheten vi alle kjenner på i hverdagen uoverkommelig for noen, og jobben må da vike siden det er den løsningen som er enklest. Når media er full av "pass deg så du ikke blir utbrent" osv, forsterker det inntrykket av at dette er et alvorlig problem. Tror jeg. |
|
|
|
|
|
#595 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg tror også vi sykeliggjør og sykdomsforklarer en hel del prosesser som er naturlige. Slitenhet, barnegråt, tristhet, er ikke alltid utbrenthet, kolikk eller depresjon.
|
|
|
|
#596 |
|
Halloen!
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Ja, helt klart. |
|
|
|
|
|
#597 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes det du nevner her er ganske seriøse ting, jeg da, og ikke noe å kimse av. Eller mener du at dette i seg selv ikke er alvorlig nok til å gjøre noen syke? Det blir som om jeg skulle formane om ekteskap og at folk gir for lett opp. Jeg og mannen har jo tross alt hatt en del problemer i ekteskapet, men vi er da gift enda.
|
|
|
#598 |
|
Halloen!
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Skremmern: En enorm totalbelastning, kanskje? Men jeg lurer på på hvilken sykdom som kan bli utløst av f.eks overvekt + mistrivsel på jobben, eller ekteskapsproblemer + dårlig selvtillit. |
|
|
|
|
|
#599 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg tenker at det blir som å være første på stedet etter en alvorlig bilulykke, man kan ha formeninger om hvordan man vil reagere, men før man står oppi det selv, blir det bare spekulering. Og psykiske reaksjoner som følge av f.eks. ekteskapsbrudd, kan sette seg i kroppen og gi somatiske plager.
|
|
|
#600 |
|
Halloen!
Jepp, og i Norge i større grad enn i andre land, fordi det er opplest og vedtatt at det er mulig og lov å bli syk av slike ting. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|