Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Opprinnelig lagt inn av bai, her.
Men viss ein ikkje klarer å orientere seg nok i systemet eller be om hjelp, kven sitt ansvar er det då? Eg synest ikkje det blir riktig å rope om systemsvikt, fordi hjelpetilboda ikkje driv oppsøkande arbeid.
Jeg mener at NAV (og en rekke andre offentlige etater) har et kommunikasjonsproblem – jeg vet at det stadig jobbes med det, men det er fortsatt en lang vei å gå: Det er generelt et problem å kommunisere både juridisk korrekt og på en sånn måte at mottakeren faktisk skjønner hva som er lurt å gjøre / hva som må gjøres. Kombinert med at ansvaret for sparing også i NAV dyttes fram i førstelinja, tror jeg at dette kan gjøre det veldig kjipt å møte systemet for folk som ikke er vant til sånne formuleringer som man finner i det gjengse NAV-vedtak. Og det skaper en god del aggresjon, avmakt, oppgitthet og FrP-stemmer fra akkurat de menneskene som har aller mest å tape på en nedbygging av velferdsstaten.
Folk som er milevis unna en akademisk-analytisk tenkemåte i utgangspunktet, vil gjerne ikke komme opp med en særlig god analyse av problemene de kommer opp i når de må forholde seg til et system som kommuniserer akademisk-analytisk. Det betyr jo ikke at problemene ikke er reelle, eller at man ikke skal gjøre noe med dem. (Man skal bare ikke gjøre det disse sinte, frustrerte folka tror de vil.)
Og dette er helt generelt, altså, jeg er uinteressert i å lese og kommentere den bloggen denne tråden startet med.
|