Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Opprinnelig lagt inn av ingling, her.
Joa, men du peker meg ut som eksempel på holdninger du åpenbart ikke liker. Da reagerer jeg Det sagt, vi er nok uenige, ja. Jeg synes ikke ettåringer er babyer, og jeg ser at i hvert fall min og mange andre ettåringer rundt meg har hatt stor glede av å begynne i barnehage, leke med andre barn og lære nye ting. Selvsagt kunne vi vært hjemme med henne og hatt fine dager, men jeg ser at barnehagen gir henne større variasjon enn vi ville ha gjort, og jeg synes hun blomstrer med den variasjonen. Så kan hun være i barnehagen og kose seg der, og vi kan være på jobb og få input og tjene penger, og så har vi det egentlig ganske så fint hele gjengen. Sove på brystet gjør hun uansett bare når hun er sjuk. Kose gjør vi hele tiden når vi er sammen.
Men det ER jo en holdning du har, du sier jo det rett ut selv. Vi er uenige, men jeg tror du misforstår hvis du oppfatter mine innlegg som angrep på deg og dine valg. For det er ikke min intensjon. Etter å ha tuslet rundt på jorda noen år og i tillegg satt en del barn til verden selv, innser jeg jo at barn er veldig forskjellige, og det mener jeg er riktig å ta hensyn til i denne sammenhengen også. Det kan være 100 grunner til å ha ettåringer i barnehage, utover økonomi og karriere, men at det er nødvendig for barnet alltid, tror jeg ikke. Jeg har hatt en av fire i barnehage som femtenmånling, resten har vært (og vil være) rundt 2 år ved barnehagestart.
Men jeg mener altså at jeg er mer i stand til å ta meg av min ettåring enn det en barnehage er, selv om barnehagen er aldri så bra og fin.