|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
This is normal!
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Det er jeg enig i, men jeg tror du og jeg tenker veldig forskjellig om det. Da jeg og mine søsken var babyer, lå vi mye av døgnet alene - i en vogn, i en seng på et halvmørkt rom, i en lekegrind. Moren min var opptatt med husarbeid. Faren min var i mer enn full jobb. Etter hvert ble husarbeidet enklere, folk fikk bedre råd og det ble mer tid sammen med barna.
|
|
|
|
#122 |
|
Absolute Beginner
|
Der er jeg og. Nå har våre vært veldig aktive og utadvendte som smårollinger, det hadde nok en del å si. Vi har en liten en i slekta, jeg synes han er "baby" fortsatt.. 16 mnd, men går nesten ikke enda, og sitter mye rolig på fanget, sover lange blunder på dagtid osv. Vi har film av yngste på samme alder der han er opp og ned på en liten sklie, turner og løper og prøver å sparke fotball.. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Ringskrømt
|
Joda, og jeg skrev det jeg skrev uten å si om det var verre eller bedre. Men tanken er ny, at vi ikke klarer å tilby barna våre en hverdag som er meningsfull, variert og god nok.
|
|
|
#124 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er opptatt av det noen sier her. Jeg tror nemlig heller ikke at det var så vakkert og mykt og omsorgsfullt før og at samfunnet plutselig har blitt så kaldt og fælt og slemt. Jeg mener virkelig at vi har et enormt fokus på barn og familier nå - vi har en fantastisk permisjonsordning og et voldsomt stort fokus på barn og god oppvekst.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Vi drukner jo i informasjon og alle grader av råd fra gode til hinsides dårlige og meninger - og hvordan skal man egentlig kunne orientere seg i informasjonsjungelen?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Og mest av alt så er jo disse barna små individer, og de er utrolig ulike. Noen elsker jo å være sosial og sammen med andre fra de er pittesmå. Jeg har tror ikke jeg har opplevd at mine barn har grått når de ble levert i barnehagen en eneste gang, og de har mast om barnehage i helgene.
|
|
|
#128 |
|
|
Så fint at du mener noe om holdningene mine.
|
|
|
|
#129 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg snakker ikke spesifikt om dine holdninger, ingling, men at vi er i endring, holdningsmessig, og at tendensen i samfunnet er generelt den at barnehagen klarer å dekke et behov hos barna som vi foreldre ikke er i stand til å dekke selv. Og jeg er enig i det når vi diskuterer større barn, men ettåringer?
|
|
|
#130 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men det er jo ikke slik at mors økte yrkesdeltakelse har skjedd samtidig som ettåringene har gjort sitt inntog i barnehagene. det har vært ganske vanlig med to yrkesaktive foreldre lenge før det ble rettighetsfestet med barnehageplass til ettåringer, og derfor kan man ikke bare sammenlikne tiden der barn var hjemme med nåtiden hvor mange av dem altså starter tildlig i barnehagen.
|
|
|
|
|
#131 |
|
|
Joa, men du peker meg ut som eksempel på holdninger du åpenbart ikke liker. Da reagerer jeg Det sagt, vi er nok uenige, ja. Jeg synes ikke ettåringer er babyer, og jeg ser at i hvert fall min og mange andre ettåringer rundt meg har hatt stor glede av å begynne i barnehage, leke med andre barn og lære nye ting. Selvsagt kunne vi vært hjemme med henne og hatt fine dager, men jeg ser at barnehagen gir henne større variasjon enn vi ville ha gjort, og jeg synes hun blomstrer med den variasjonen. Så kan hun være i barnehagen og kose seg der, og vi kan være på jobb og få input og tjene penger, og så har vi det egentlig ganske så fint hele gjengen. Sove på brystet gjør hun uansett bare når hun er sjuk. Kose gjør vi hele tiden når vi er sammen.
Sist redigert av ingling : 14-02-13 kl 17:41. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
|
Sant, og før en fikk rettighetsfestet barnehageplass til ettåringene var det jommen mange løsninger som ikke kan ha vært stort bedre enn barnehager hvor det tross alt er pedagogisk utdannet personale, om enn ikke mange nok av dem. Det var jo ikke sånn at alle var hjemme med ettåringene frem til for ti år siden eller når det nå var det ble rettighetsfestet. De fleste har jo ikke råd til det, ikke er det alle som ønsker det heller.
|
|
|
|
#133 |
|
Er frisk!
|
Skal jeg da si at jeg ikke tror du hadde klart å ta mine ettåringer på strak arm? Barn som sutret konstant hvis de ikke hadde noen på egen alder å leke med? Barn som bare skulle bæres, som aldri ville leke alene, som ikke villle leses for, som kun var fornøyd når vi var i åpen barnehage (to ganger i uka) og resten av uka var direkte misfornøyd med livet og i hvert fall med mamma.
|
|
|
|
#134 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg er veldig enig skremmern jeg, selv om ungene våre har begynt i barnehagen når de var mellom åtte og tolv måneder. Jeg skulle gjerne vært sammen med dem hvis vi hadde hatt råd. Men jeg har derimot vært så heldig at jeg har hatt flere av dem hjemme når jeg har vært hjemme med nestemann, altså fra de var rundt to til tre år. Jeg/ vi har heller ikke hatt problemer med å aktivisere dem med åpne barnehager, åpen gård, lekebesøk, tur i skog og hei, inneaktiviteter, hoppet og danset osv. Tror de har blitt vel så mye stimulert og vært vel så fornøyde dette året som de årene de har vært i barnehage.
|
|
|
#135 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Hva er det som er trist med denne tråden? Jeg skjønner ikke hva du mener. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg kan signere Ingling, jeg! Mine to har elsket bhg fra dag en, funnet seg godt til rette, vært trygge og hatt stort utbytte av det. Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet heller for at de begynte der som henholdsvis 14 og 13 mnd gamle barn. I mine øyne er en 1-åring heller ikke en baby.
|
|
|
#137 |
|
Personlig pessimist
|
Saken er jo at en ettåring neppe trenger all den aktiviseringen. Jeg er ikke i tvil om at de fleste barn i større grad kunne trenge å slippe all stimulien de utsettes for i barnehagen, i så mange timer hver dag.
|
|
|
|
#138 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
|
Og jeg er ikke så sikker på at det er sånn for alle.
|
|
|
|
#140 |
|
|
Jeg skjønner heller ikke hva du blir trist av? Mener du at en har feil verdier hvis en har barn i barnehage? Ja, for vi som har det er jo ikke interessert i å være sammen med barna våre, liksom.
|
|
![]() |
|
|