|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)http://www.tv2.no/nyheter/vartlillel...e-3986879.html
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Det er jo et viktig tema. Jeg tror nok at det er mange småbarnsavdelinger som ikke er bra nok for de minste, hvor det kanskje er mange små barn og få voksne.
|
|
|
#3 |
|
lettere utlada
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Som du sier først i innlegget ditt, så tror jeg det kommer ann på hvor mange voksne det er.
|
|
|
#4 |
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Vi hadde 4 voksne der mine har gått. Det var stabilt personale som enda er der slik at de ble trygge på dem.
|
|
|
#5 |
|
Curlingkone
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg er spent på programmet i kveld.
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Ja, jeg håper det er litt mer nyansert enn overskriften på det jeg linket til. Men teksten var grei nok.
|
|
|
#7 |
|
lettere utlada
|
Veldig bra med 4 voksne på 9 barn altså. Og stabilitet er det aller beste! Det er det på småbarnsavd "vår" også. (Nå er de på stor avd da.)
|
|
|
#8 |
|
Curlingkone
|
Ja, ikke sant.
|
|
|
#9 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Mulig jeg får mye pes her nå, men jeg er ikke overrasket at barna blir stresset i barnehage. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg har en bekjent som er i ferd med å spesialisere seg til psykiater med barn som hovedfelt. Han er opptatt av tilknytningspsykologi og har lenge jobbet med dette temaet.
|
|
|
#11 |
|
|
Det var 4 på avdelingen til sønnen min også, nå er de bare 3, med 9 barn.
|
|
|
|
#12 |
|
Ja, jeg er på linje med deg.
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)På småbarnsavdelingane i vår barnehage var det 18 plasser, men ingen dagar med fleire enn 9 barn om gangen. Veldig mange hadde deltidsplass, og dermed kunne dei gjer det på den måten. Det var 3-4 vaksne på avdelinga, avhengig av kor mange ungar det var. Dei pleide å rotera litt på dei vaksne kvar sommar, etter kva behov dei forskjellige avdelingane hadde ved nytt barnehageår. Veldig god barnehage, med faste vikarar på kvar avdeling for at det skulle vera med mogeleg stabilt.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg tror at barn som allerede har en god tilknyttning til foreldrene er mere robuste til å "tåle" en barnehagehverdag med få voksne tilgjengelige. Videre er det viktig med god voksentetthet og ikke for store barnegrupper. Dette er desverre ikke slik utviklingen har gått de siste årene. Dette er politiske valg, og det er vi som foreldre som bør stemme riktig ved valgene for å få politikere som vektelgger barnehager av god kvalitet. Jeg har selv vært i situasjonen å skulle redusere bemanning i barnehage pga at enkelte lokalpolitiker f eks for enhver pris vil unngå eiendomsskatt.
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg synes dette er et viktig, om enn noen ubehagelig tema. Jeg tviler ikke på at mange ettåringer opplever barnehagestart som stressende. Det er jo ikke overraskende i det hele tatt.
|
|
|
|
#16 |
|
|
Det er vel det som står i artikkelen også.De med god tilknytning var de som gråt mest (fordi de er vant til å få respons?), mens de med dårligere tilknytning var stillere og mer stresset.
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Selvfølgelig er det stressa ettåringer i barnehagen. Det har jeg sett selv, til og med i vår barnehage som må være noe av det beste du kan få for småtasser som ikke kan være sammen med foreldrene sine. Det er brudd på rutiner, nye voksne, mange barn, støy, ny rytme og mye som skjer. Dette passer helt sikkert ikke alle ettåringer. De er vel ikke stressa hele tiden, men litt stress tror jeg nok mange opplever. Spørsmålet er om det er skadelig på noe vis.
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Det at de "tilsynelatende ustressede" er mest stresset er jo veldig, veldig viktig.
|
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Det er kjempeviktig, men jeg lurer på hvor godt de leser ungene hvis man ikke ser at en unge er stresset selv om han er stille? Men det kan kanskje være veldig vanskelig?
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Eg er i alle fall veldig glad for at mine fekk ein "roleg" start med småbarnsavdeling, og ikkje rett på 0-6. Når eg såg småtassane der inne, fekk eg litt vondt inni meg.
|
![]() |
|
|