|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Jeg også, i så fall. Jeg sliter derimot med å aktivisere treåringen og snart seksåringen har jeg ikke sjans å aktivisere og utfordre selv. :selvinnsikt, tross alt: En ettåring tar jeg derimot på strak arm.
|
|
|
#62 |
|
This is normal!
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)"Dokumentarer" på TV2 er omtrent like nyanserte som TV-nyhetene i Nord-Korea. Selvfølgelig er det ikke bra for små barn i dårlige barnehager. Selvfølgelig kan ettåringer ha det helt fint (og til og med bedre enn hjemme) i barnehager. Forskningen på dette området er ikke entydig, og det trengs mer. Her er noe som nyanserer bildet:
Som andre i denne tråden er jeg bekymret over kuttene kommunene nå gjennomfører i barnehagebudsjettene. Mindre penger = færre voksne. Dette kan gå ut over de minste barne. I positiv retning kommer småbarnsperspektivet sterkere inn i den nye barnehagelærerutdanningen, og det skjer mye etterutdanning på dette området for de som allerede jobber i barnehagene.
|
|
|
|
#63 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Ja, det har jeg heller aldri skjønt. Jeg har to som begynte tidlig i barnehage og to som begynte sent, men når de begynte rett før/etter ettårsdagen så hadde jeg absolutt ikke noen illusjon om at det var for barnets skyld. Det var fordi vi måtte jobbe og ikke hadde noe valg sånn sett, og da er det mye bedre å ha en god barnehage enn en tilfeldig dagmamma. Det fins barn som elsker barnehagen første stund, men jeg tror jo det er temmelig tøft for de aller fleste ettåringer. Det har jeg også sett når jeg har jobbet i barnehage. Jeg er svært for en kvalitetssikring av barnehager for de aller minste (og for alle barn selvfølgelig), det varierer nok litt for mye. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er akkurat som hos oss, det. De har vært der i 10-20 år, liker jobben og arbeidsstedet og bryr seg genuint om barna. Nå er dette en bedriftsbhg, liten, mulig det har noe å si? Lavt sykefravær. De er flinke til å finne gode vikarer når det trengs, vikarer som har blitt fast ansatt ofte.
|
|
|
#65 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Her måtte også to begynne rett før ett år. Det var da studieåret startet. De andre to har vært 2-3 år gamle. Jeg er ikke i tvil om hva jeg liker best selv om de to eldste hadde en god barnehagehverdag. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det finnes, vår er slik. Ingen ansatte slutter! Det er også omtrent umulig å få plass der da det er en bedriftsbhg, få plasser rett og slett.
|
|
|
#67 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg tror det finnes mange supre barnehager rundt om i landet som er et godt alternativ, selv for de minste ungene.
|
|
|
|
#69 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Vi har faste og stabile ansatte og vikarer vi har brukt i mange år. Og det gjelder samtlige av barnehagene i vår kommune. Når jeg jobbet i Oslo var det dessverre mye mer utskiftninger. Og det blir sårbart og uoversiktlig for små barn. Når man i tillegg mangler flere tusen førskolelærer gjør dette noe med kvaliteten i barnehagen.
|
|
|
#70 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg må innrømme at jeg synes det høres ut som aldeles galskap med 30 småbarn på samme avdeling, uansett hvor mange voksne man er. Og hvor mye/ofte deler man seg? Om det er 30 barn sammen ved måltidene, ved samlingsstunder, før alle ansatte er på plass, må det jo være veldig mye støy, og det er jeg skeptisk til. Der jeg jobber er det 18 barn når alle er tilstede, og jeg blir sliten av støynivået og kan bare forestille meg hvordan det er for en liten på 9 mnd. som er vant til rolige dager hjemme med pappa.
|
|
|
|
#71 |
|
Er frisk!
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Vet dere, jeg er ingen god mamma for ettåringer på fulltid, jeg. Jeg tar treåringer og seksåringer på strak arm (motsatt av Skremmern altså), men ettåringer er jeg ikke noe flink med. Vet at det er tabu å si det, men det er faktisk sannheten. Mine barn har derfor hatt det mye bedre i barnehagen enn hos meg (eller pappaen som er helt lik meg på det punktet) akkurat det året. Når vi i tillegg har hatt en fantastisk barnehage til alle tre (med samme personalet hele veien), vet jeg at for oss var det det riktige valget.
|
|
|
|
#72 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg har sendt barna mine i barnehage når de var rundt 11 mndr. Vi kunne kanskje drøyd det en mnd, men å være hjemme lenger hadde vært uaktuelt av både økonomiske og personlige grunner. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg synes ikke den artikkelen du linker til er mer nyansert enn den dokumentaren i går. Det blir nesten verre den andre veien. Kunnskapministeren står faktisk fram og sier at det slett ikke er skadelig for en ettåring å starte i barnehagen på grunnlag av en spørreundersøkelse. Det er helt forunderlig. Det virker som om det så mye følelser knyttet rundt dette at ingen klarer å holde tunga rett i munnen. Det er rett og slett ikke gjort noe særlig med på forskning på dette området og dette med måling av kortisol er nesten den eneste forskingen som er gjort med tanke på stress hos de minste i forbindelse med adskillelse i barnehagen. Man kan ikke trekke sikre konklusjoner utifra bare en forskningsrapport, men vi burde ikke ignorere det heller. Vi må finne ut mer om hvordan de minste kan få en god start og en god hverdag i barnehagen. Jeg tror ikke alternativet for de fleste er å holde barna hjemme lenger. Det er vanskelig og slik vil det fortsette å være. Akkurat nå virker det som om det er barna våre som betaler likestillingens pris og sånn burde det ikke være. Vi som foreldre må kreve mer på vegne av barna våre. De kan ikke selv tale sin sak.
|
|
|
#75 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg er ikke enig i at barna betaler likestillingens pris her. Vi vet lite om hvordan barn hadde det i det gode gamle dagene før likestillingen berøvet barn for trygge og gode oppvekstvilkår. (Dette er satt på spissen - jeg mener altså ikke at alt var bedre før.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg er enig med noen og Pøbelsara. Har ikke sett dokumentaren, men fått med meg litt.
|
|
|
#77 |
|
|
Ja det er jeg faktisk enig i. Om det går på selvtillit eller hva - det kan da ikke være tilfelle at folk får barn som de tenker de selv ikke skal klare å passe når de er 1? Selv om det høres jo sånn ut av og til, så klarer jeg ikke helt å få meg til å tro at det er det som menes, jeg tror vel mer det går på "det synes jeg er kjedelig/det er greiere for meg om ungen går i barnehage/jeg må tilbake på jobb og ungen har det fint der...". Altså at det er et praktisk behov for den voksne at barna er i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Enda en som trener
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Jordbærpiken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#80 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg mener faktisk helt seriøst at vi ikke hadde vært i stand til å gi Vesla den variasjonen i hverdagen som hun får i den barnehagen hun går i nå. De er fantastisk flinke til å aktivisere ungene med sang og dans, tegning og maling og alt mulig slags hobbygreier, og de tar dem med på spennende turer og bader med dem og jeg vet ikke hva. Selvsagt måtte jeg / mannen gjort en ekstra innsats for å finne på ting med henne hvis hun skulle vært hjemme, men ingen av oss er så himla oppfinnsomme, liksom. Hun hadde sikkert hatt det fint hjemme, for all del, men hun har det jommen meg veldig fint i barnehagen og. Nå er hun jo halvannet, men hun trivdes da hun var ett også. Det er klart barnehage ikke passer for alle ettåringer, men det er ikke sånn at det ikke passer for noen av dem heller.
|
|
![]() |
|
|