Sv: Skolevesker til 11000
Hm. Er det ikke sånn at når man bor i et miljø ser man bedre alle nyansene, ikke bare det som kjennetegner området utad? For det er vel gjerne slik at det er store likheter mellom ulike steder i Norge. Mange av oss kan leve og bo flere steder uten at det virker veldig fremmed på noe vis. Og så er det enkelte kulturelle greier som virker eksotisk på de som ikke bor der, og de blir veldig synlige.
Jeg ser jo hva Fløyel skriver om hvordan hun opplevde sitt oppvekstmiljø. Jeg har vokst opp i drabantby-trøndelagen om man kan kalle det noe sånt, og ser jo at det er veldig store forskjeller på det Fløyel forteller og det miljøet jeg vokste opp med. Jeg var jo svært fascinert over disse dyre klesmerken på Oslo Vest også den gangen, og jeg så med store øyne på ungdomskulturen mine kusiner vokste opp med på Oslo øst. Jeg tror ingen av delene opplevdes som overdrevent i noen retning for de som bodde der. Og hadde jeg flyttet dit, hadde det nok tatt kort tid å tilpasse seg tenker jeg. Forskjellene er ikke så store tross alt hvis man ser på hvordan mennesker er mot hverandre, det er innpakningen som varierer vil jeg påstå.
Jeg har forresten studert sammen med mange såkalte pappagutter fra oslo vest. Slike som får leilighet på Majorstua av foreldrene sine når de begynner med studiene, kjører dyr bil og har dyre klær og foreslår at "men vi kan jo bare spleise noen titusen på hver?" De er hyggelige mennesker for det. De lo litt av oss som ikke kunne rekkefølgen på kniver og gafler i penere lag, vi lo litt av dem som ikke kunne gå ut uten brylkrem i håret og brukte skjorte med snipp og slips til hverdags, men den forskjellen gjorde vel ingen av oss mindre hyggelige. Det som faktisk er ganske befriende med den rasen der er at de på ingen måte bruker disse dyre tingene for å hevde seg selv. Det er ting som bare er der for dem, de betyr strengt tatt svært lite. Med andre ord oppfører de seg skremmende normalt og er hyggelige mennesker. Som starter livet med et lite forsprang, for når vi andre sliter med å komme inn på boligmarkedet og må jobbe for å tjene penger, kan de cashe ut enebolig i bygdøy alle og kan konsentrere seg om det de er mest interessert i faglig. Og nå har de jo blitt voksne, så de skjønner hva slags fordeler de har.
Hvis man tar ett skritt tilbake og ser på ulike miljøer er det vel liten tvil om at det finnes miljøer i dette landet hvor det er mye penger også blant ungdom. Men dette er områder hvor det også er mye penger. Flytter du dette merkepresset til et annet sted med mindre penger vil det vel oppleves som mye mer problematisk tenker jeg. Og flytter du groruddalens merkepress til et bydesamfunn der det er virkelig lite penger vil dette på tilsvarende måte oppleves som et problem. Det betyr ikke nødvendigvis at miljøet er verre å være i hvis du tilhører samme sosioøkonomiske gruppe som de som setter standard.