Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-13, 21:45   #21
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg ser ikke helt at de har en hatkampanje mot barnehager. De setter søkelyset på noe viktig. Jeg har savnet denne debatten om bemanning og sikkerhet i barnehagesektoren i flere år og leser VG for første gang på flere måneder.

Jeg er enig, det er supert at det blir satt søkelys på det synes jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 22:09   #22
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Æsj. Skrev masse, men kjenner at jeg ikke gadd å måtte følge opp..

Sist redigert av Mjau : 12-03-13 kl 22:42.
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 23:52   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser at noen i vår barnehage har klaget over at det har hendt at sønnen hennes har hatt iskalde hender når han er blitt hentet, fordi "han ville ikke ha på seg vottene" og at "vil han ikke, så skal han".
Akkurat det der synes jeg er litt vanskelig. Noen barn drar av seg vottene sine til enhver tid, de NEKTER å ha dem på, og river dem av seg og legger dem igjen på uteområdet slik at det blir brukt mye tid på å lete etter vottene, og også mye tid på å ta på votter som blir dratt av igjen 5 sekunder senere. Hva gjør man? Kan jo ikke holde barna inne pga sånne ting heller, akkurat.

Gammel 13-03-13, 08:58   #24
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er kjempeviktig med oppfølging av sikkerhet i barnehagen. Og det er nok for dårlig oppfølging mange steder, spesielt i små familiebarnehager. Men jeg liker ikke den måte VG gjorde på, med sine tabloide forsider og tullete lister med barnehager der "det var kø ved stellebordet".

Jeg jobber som pedagog i en barnhage og da jeg sjekket oss på listen så det ut som vi aldri hadde gjennomgått noen tilsyn. Det er jo helt feil da vi på de siste tre år har hatt to branntilsyn, HMStilsyn, tilsyn fra kommunen i forhold til bemanning, tilsyn fra kommunen i forhold til spesialpedagogisk bemanning og tilsyn fra mattilsynet. I tillegg har vi brannøvelser, førstehjelpskurs og politiattest på alle de ansatte. Så vi har ingenting å frykte om VG skulle komme innom.

Gammel 13-03-13, 09:12   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MegaMie - du har alt å frykte, tenk om et barn har sneket en kopp inn på badet og glemt den ved vasken, akkurat i det en VG-reporter snuser i krokene? "Barnehage hadde tannglass på toalettet!"

Jeg syns det er riktig og viktig at det settes fokus på bemanningssituasjonen i dagens barnehager, gjerne sammen med fokus på antall barn pr kvaderatmeter. Slik regelverket er nå, går det, i mine øyne, over stokk og stein i mange barnehager. Jeg nekter gå med på at det til syvende og sist ikke går ut over barnas sikkerhet, ve og vel, når dagen er preget av underbemanning og brannslukking og ikke det pedagogiske arbeidet vi skal gjennomføre, og det trygge fristedet for lek og læring en barnehage skal være.

Men når VG, på sitt mest tabloide vis, slår opp på forsiden at barnet ikke er trygt i barnehagen, basert på disse rapportene de legger ut... Tar man seg bryet med å lese dem, vil man se at den ene barnehagen altså fikk bemerkning på at det sto kopper til drikke på badet. En annen barnehage fikk bemerkning på at de brukte tøyhåndklær og ikke engangsutstyr. Uhygienisk, mulig - noe som går ut over ditt barns sikkerhet? Så framt barnet har et normalt immunforsvar, not so much.

En tredje barnehage fikk bemerkning da tilsyn ikke kunne se de hadde impletert rammeplanens fagområder i årsplanen. Svar fra styrer, viser at nei, de har ikke fagområdene spesifikt i årsplanen, men hun viser og hvordan rammeplan og fagområder er formidlet til ansatte og foresatte på andre vis, og hvordan barnehagen aktivt jobber innen fagområdene. Kommunen så seg fornøyd med dette og avsluttet saken. En papirsak som overhodet ikke går ut over barnas sikkerhet.

Jeg gadd ikke lese alle rapportene. Det er garantert viktige feil som er avdekket - det er ikke for ingenting vi hver dag skal føre tilsyn selv med lekeapparater for å finne ut om kvelningsfare, klemfare etc etc. Slikt tilsyn føres og fra høyere hold minst en gang i året, sammen med annen form for tilsyn, som MegaMie er inne på. Dette er viktig, for det skal være trygt å være i barnehagen.

Barna skal ha et trygt sted å være, ikke bare med tanke på fysisk sikkerhet, men også med tanke på psykisk trygghet. Derfor er det godt det blir satt søkelys på slikt.

Men måten VG gjør det på? Ikke akkurat slik, nei.

Gammel 13-03-13, 09:13   #26
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ser at noen i vår barnehage har klaget over at det har hendt at sønnen hennes har hatt iskalde hender når han er blitt hentet, fordi "han ville ikke ha på seg vottene" og at "vil han ikke, så skal han".
Akkurat det der synes jeg er litt vanskelig. Noen barn drar av seg vottene sine til enhver tid, de NEKTER å ha dem på, og river dem av seg og legger dem igjen på uteområdet slik at det blir brukt mye tid på å lete etter vottene, og også mye tid på å ta på votter som blir dratt av igjen 5 sekunder senere. Hva gjør man? Kan jo ikke holde barna inne pga sånne ting heller, akkurat.

Nettopp! De tar jo vottene av etter 2 minutter...store og små.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 09:35   #27
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg gikk inn og sjekket vår barnehage, og der var det så mye rart at jeg begynte å skrive et positivt innlegg. Da jeg så at en må legge igjen e-post og telefonnummer ble jeg imidlertid litt skeptisk, er det sånn at VG kan ta kontakt, eller hva er greien? Jeg synes hele greien er ganske teit, men siden den først var der tenkte jeg at jeg kunne bidra med noe positivt i motsetning til alle "Ungen min er full av bitemerker og de ser film heeeele dagen" som sto der fra før.

Gammel 13-03-13, 09:48   #28
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

MegaMie - du har alt å frykte, tenk om et barn har sneket en kopp inn på badet og glemt den ved vasken, akkurat i det en VG-reporter snuser i krokene? "Barnehage hadde tannglass på toalettet!"

Jeg syns det er riktig og viktig at det settes fokus på bemanningssituasjonen i dagens barnehager, gjerne sammen med fokus på antall barn pr kvaderatmeter. Slik regelverket er nå, går det, i mine øyne, over stokk og stein i mange barnehager. Jeg nekter gå med på at det til syvende og sist ikke går ut over barnas sikkerhet, ve og vel, når dagen er preget av underbemanning og brannslukking og ikke det pedagogiske arbeidet vi skal gjennomføre, og det trygge fristedet for lek og læring en barnehage skal være.

Men når VG, på sitt mest tabloide vis, slår opp på forsiden at barnet ikke er trygt i barnehagen, basert på disse rapportene de legger ut... Tar man seg bryet med å lese dem, vil man se at den ene barnehagen altså fikk bemerkning på at det sto kopper til drikke på badet. En annen barnehage fikk bemerkning på at de brukte tøyhåndklær og ikke engangsutstyr. Uhygienisk, mulig - noe som går ut over ditt barns sikkerhet? Så framt barnet har et normalt immunforsvar, not so much.

En tredje barnehage fikk bemerkning da tilsyn ikke kunne se de hadde impletert rammeplanens fagområder i årsplanen. Svar fra styrer, viser at nei, de har ikke fagområdene spesifikt i årsplanen, men hun viser og hvordan rammeplan og fagområder er formidlet til ansatte og foresatte på andre vis, og hvordan barnehagen aktivt jobber innen fagområdene. Kommunen så seg fornøyd med dette og avsluttet saken. En papirsak som overhodet ikke går ut over barnas sikkerhet.

Jeg gadd ikke lese alle rapportene. Det er garantert viktige feil som er avdekket - det er ikke for ingenting vi hver dag skal føre tilsyn selv med lekeapparater for å finne ut om kvelningsfare, klemfare etc etc. Slikt tilsyn føres og fra høyere hold minst en gang i året, sammen med annen form for tilsyn, som MegaMie er inne på. Dette er viktig, for det skal være trygt å være i barnehagen.

Barna skal ha et trygt sted å være, ikke bare med tanke på fysisk sikkerhet, men også med tanke på psykisk trygghet. Derfor er det godt det blir satt søkelys på slikt.

Men måten VG gjør det på? Ikke akkurat slik, nei.

Jeg synes VG fronter det teit, men hva kan man forvente. Uansett tror jeg det er greit at dette kommer. At det blir et fokus, for alt i alt går dette mest på ressurser - ikke på arbeidet som blir utført.

Men et sånt fokus setter uansett litt press på eiere og politikere, og det synes jeg er bra.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 09:52   #29
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DEn forsiden med "barneskrift" på - Mamma of pappa tror jeg har det trygt i barnehagen, men kan de stole på det? (sånn ca) var helt lavmål. Og en sånn kommentarfeltsdebatt blir som oftest lavere enn lavmål uansett, så dette syns jeg var en dårlig vinkling av VG.

Debatt om pedagogtetthet, voksentetthet, areal og uteområder er fine greier. Flisespikking om hvorvidt de får for ofte vafler eller fryser på nesen er noe som kan taes i den enkelte barnehages foreldreutvalg.

Gammel 13-03-13, 09:55   #30
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

DEn forsiden med "barneskrift" på - Mamma of pappa tror jeg har det trygt i barnehagen, men kan de stole på det? (sånn ca) var helt lavmål. Og en sånn kommentarfeltsdebatt blir som oftest lavere enn lavmål uansett, så dette syns jeg var en dårlig vinkling av VG.

Debatt om pedagogtetthet, voksentetthet, areal og uteområder er fine greier. Flisespikking om hvorvidt de får for ofte vafler eller fryser på nesen er noe som kan taes i den enkelte barnehages foreldreutvalg.

Gammel 13-03-13, 09:56   #31
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg reagerte på samme måte som Input, og syntes forsiden til VG var et realt ballespark til barnehageforeldre. Hvem er det de appellerer til med en forside med barnetegning og beskjed om at barnet ikke var trygt?

Jeg sjekket rapportene i min kommune og der gikk merknader utelukkende på filleting. Hvor mange leser rapportene?

Ja til debatt om sikkerhet i barnehage og økt bemanning. Veldig gjerne. Men jeg er virkelig drittlei av å bli beskyldt for å være en dårlig forelder av VG(?!) hver dag, fordi jeg har barna mine i barnehage, og er nødt til det for å gå på jobb. De fleste av oss har ikke noe særlig annet valg.

Hva med en kampanje for å få besteforeldre tilbake til barnepass?
Det må jo være et saklig alternativ til mor-tilbake-til-kjøkkenbenken-greia de hamrer på nå.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 09:57   #32
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo forsåvidt greit at "avvikene" kommer frem, for mange av de hadde jo ikke akkurat med barns sikkerhet å gjøre. Det var jo også nettopp et oppslag over hvor få alvorlige ulykker/skader det er i bhg.

Og helt enig i at fremsiden til VG var urteit.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 10:05   #33
ingling

ingling sin avatar

Standard

Jeg reagerer også på den måten VG fremstiller det nå, uten å ha lest så mye mer enn overskriftene. En ting er å sette søkelys på en del forhold i barnehagene, en annen en å spille på foreldres samvittighet for å ha ungene i barnehage sånn som de gjør med den forsiden. De gjorde jo noe tilsvarende i høst om ettåringene i barnehage, akkurat på den tiden der tusenvis av foreldre skulle sende ettåringen sin i barnehage for første gang. Det er dårlig gjort, er det.

Gammel 13-03-13, 10:26   #34
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

I tillegg er det jo noe i det å lære ved å oppleve også. Jeg hadde en slitsom periode i vinter da sønnen min fullstendig nektet å ha på votter, og skrek så man skulle tro fingrene holdt på å falle av fordi de ble kalde. Etter en stund skjønte han tegninga, og nå spør han selv om å få på votter, tar de av når han vil og spør om hjelp til å få de på igjen når det blir kaldt. Mange av ungene i barnehagen jeg jobber, har vært gjennom det samme, og jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne gjøre det annerledes? Vi kan ikke fotfølge de ungene vi veit tar av seg vottene heller, det ville potensielt blitt skummelt for de andre ungene.

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg synes det er kjempeviktig med oppfølging av sikkerhet i barnehagen. Og det er nok for dårlig oppfølging mange steder, spesielt i små familiebarnehager. Men jeg liker ikke den måte VG gjorde på, med sine tabloide forsider og tullete lister med barnehager der "det var kø ved stellebordet".

Det er nettopp det jeg mener også. Jeg leste så vidt den listen og bet meg merke i at noe av det som bemerkes var avføringslukt på badet etter bleieskift. Hallo, liksom! Dersom vi i løpet av den tiden vi skal bytte på 18 barn, skal gå ut med hver eneste bæsjebleie, ville jo køen ved stellebordet, som VG henger seg opp i, blitt enda lenger.

Jeg er også helt for debatter om både sikkerhet i barnehage og hvorvidt ettåringer har det optimalt der slik vi har det nå, men jeg mener at dette blir veldig feil å gjøre det på. Først og fremst synes jeg det er tragisk for de som hver dag gir 100% for å sørge for at noen andres barn har det så bra som mulig, ofte under veldig pressede forhold, at VG skal henge dem ut på denne måten. Deretter synes jeg det er stygt å spille på frykten, sårbarheten og samvittigheten til foreldre som ikke har noe annet valg enn å levere ungene sine i barnehagen.

I tillegg synes jeg det er dumt at privatpersoners følelser skal få fritt spillerom. Hva er det som avgjør om jeg er fornøyd med barnehagen min eller ikke? De fleste barnehager er nok ganske gjennomsnittlig, med mindre det er skjer noe veldig alvorlig, vil min opplevelse av barnehagen i stor grad preges av kjemien jeg har med de ansatte på avdelingen vår. Jeg, og de fleste andre foreldre, har absolutt ingen forutsetning for å vurdere de ansattes pedagogiske dyktighet, og dermed mener jeg sterkt at vurderinger av barnehager og ansatte skal gjøres av folk med kompetanse, spesielt dersom de skal offentliggjøres.

I dag har VG overskriften: "Barnehageansatt truet barn med belte". De fleste av oss tenker nok at et barn er truet med vold, og det er jo virkelig helt grusomt om det skjer. Men så viser det seg altså at det ikke er noe belte det er snakk om i det hele tatt, men en sele til en Tripp Trapp. Selv om jeg ikke synes noe om å true med å sette fast barn i stoler, er det ikke akkurat det sammenliknbart med en trussel om vold. Problemet er alle de som leser kun overskriften og kanskje de første to linjene i artikkelen der kommunaldirektøren bekrefter at dette alvorlig og uakseptabelt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 10:30   #35
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke sett forsiden til VG i går. Jeg leser bare på nett. Når dere bagatelliserer bruddene som Vg slår opp så vil jeg bare påpeke at det ikke er VG som har satt kriteriene for hva som er brudd på lover og forskrifter. Jeg synes mange av de tilfellene som VG viser til er ganske grove og jeg synes at det er altfor mange avvik når halvparten av alle barnehagene som har hatt tilsyn får påpakning. Jeg synes det er snålt at vi ler av kopper på do når vi i andre tråder klager på at ungene er for mye syke og at barnehager ofte tar lett på hygiene.

I går portretterte VG en sak i Tromsø om ei lita jente som ble kvalt av ei gardinsnor i barnehagen. Da dette skjedde bodde jeg i Tromsø og arbeidet i en annen barnehage der så det ble ganske nært for meg. Jeg husker at jeg tenkte: Det kunne ha skjedd hos oss også. Det kunne ha vært meg som fant henne. Hadde det vært min unge så vill jeg ha anmeldt de som var på jobb.

Det skal virkelig ikke kunne skje! Vi forventer faktisk at ungene er i livet når vi henter dem. Dagens bemanning gjør det umulig å følge med ungene hele tiden. Det hender de er alene på et rom i noen minutter. Det er ikke så veldig lenge siden det var en annen dødsulykke med en unge som ble kvalt av en sykkelhjelm. Vi har årlig ulykker i vår barnehage der vi må til legevakt med ungene. I fjor var det fingre i klem og året før der en murstein på avveie. Jeg sier ikke at man kan unngå alle ulykker for det kan man ikke, men at sikkerheten i barnehagen er viktig. JA. Kommunene burde ikke ha ansvar for tilsyn i sine egne barnehager og når det svikter enten det gjelder kopper på do, gardinsnorer, spiker eller brennhesle så betyr det at barnehagens rutiner ikke er gode nok. Enten har de ikke et system som sikrer kvaliteten i bhg eller så fungerer det ikke tilstrekkelig og det er alvorlig.

Gammel 13-03-13, 10:32   #36
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er forsiden til VG i på mandag. Beklager stort bilde:

Gammel 13-03-13, 10:33   #37
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I dag har VG overskriften: "Barnehageansatt truet barn med belte". De fleste av oss tenker nok at et barn er truet med vold, og det er jo virkelig helt grusomt om det skjer. Men så viser det seg altså at det ikke er noe belte det er snakk om i det hele tatt, men en sele til en Tripp Trapp. Selv om jeg ikke synes noe om å true med å sette fast barn i stoler, er det ikke akkurat det sammenliknbart med en trussel om vold. Problemet er alle de som leser kun overskriften og kanskje de første to linjene i artikkelen der kommunaldirektøren bekrefter at dette alvorlig og uakseptabelt.

Det er ganske alvorlig å true barn med å binde dem fast altså. Tenk om det hadde skjedd på et aldershjem. Det har vært sånne saker. En ting er å ha seler for at ungene ikke skal ramle ned, men å true ungene om å sette dem fast? Nei det er uakseptabelt og på lik linje med vold i mine øyne.

Gammel 13-03-13, 10:36   #38
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Her er forsiden til VG i på mandag. Beklager stort bilde:

Ja, du får øynene opp i alle fall. Jeg er enig at forsiden er litt på kanten. Litt sånn katastrofefokusert.

Gammel 13-03-13, 10:39   #39
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er ganske alvorlig å true barn med å binde dem fast altså. Tenk om det hadde skjedd på et aldershjem. Det har vært sånne saker. En ting er å ha seler for at ungene ikke skal ramle ned, men å true ungene om å sette dem fast? Nei det er uakseptabelt og på lik linje med vold i mine øyne.

Ja, da må jeg si du drar voldsbegrepet skremmende langt. Det skjer stadig vekk på aldershjem at brukere som er utagerende blir satt fast altså.

Gammel 13-03-13, 10:44   #40
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Ja, da må jeg si du drar voldsbegrepet skremmende langt. Det skjer stadig vekk på aldershjem at brukere som er utagerende blir satt fast altså.

Mener du at det ikke er en form for psykisk vold å true en unge om å binde ham eller hun fast? Hva om man faktisk gjør det? Lille per oppfører seg ikke og må sitte fast på stolen?

Jeg har vært borti barnehager som har utagerende barn som ikke har andre løsninger enn å sette barnet fast når det er lite personalet på jobb. Jeg synes det er uforsvarlig og uakseptabelt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.