|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Drømmer
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Jeg er enig, det er supert at det blir satt søkelys på det synes jeg. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Ser at noen i vår barnehage har klaget over at det har hendt at sønnen hennes har hatt iskalde hender når han er blitt hentet, fordi "han ville ikke ha på seg vottene" og at "vil han ikke, så skal han".
|
|
|
#24 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Jeg synes det er kjempeviktig med oppfølging av sikkerhet i barnehagen. Og det er nok for dårlig oppfølging mange steder, spesielt i små familiebarnehager. Men jeg liker ikke den måte VG gjorde på, med sine tabloide forsider og tullete lister med barnehager der "det var kø ved stellebordet".
|
|
|
#25 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)MegaMie - du har alt å frykte, tenk om et barn har sneket en kopp inn på badet og glemt den ved vasken, akkurat i det en VG-reporter snuser i krokene? "Barnehage hadde tannglass på toalettet!"
|
|
|
#26 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Nettopp! De tar jo vottene av etter 2 minutter...store og små.
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Jeg gikk inn og sjekket vår barnehage, og der var det så mye rart at jeg begynte å skrive et positivt innlegg. Da jeg så at en må legge igjen e-post og telefonnummer ble jeg imidlertid litt skeptisk, er det sånn at VG kan ta kontakt, eller hva er greien? Jeg synes hele greien er ganske teit, men siden den først var der tenkte jeg at jeg kunne bidra med noe positivt i motsetning til alle "Ungen min er full av bitemerker og de ser film heeeele dagen" som sto der fra før.
|
|
|
|
#28 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#29 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)DEn forsiden med "barneskrift" på - Mamma of pappa tror jeg har det trygt i barnehagen, men kan de stole på det? (sånn ca) var helt lavmål. Og en sånn kommentarfeltsdebatt blir som oftest lavere enn lavmål uansett, så dette syns jeg var en dårlig vinkling av VG.
|
|
|
|
#30 |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
geskjeftig
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Jeg reagerte på samme måte som Input, og syntes forsiden til VG var et realt ballespark til barnehageforeldre. Hvem er det de appellerer til med en forside med barnetegning og beskjed om at barnet ikke var trygt?
|
|
|
#32 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Det er jo forsåvidt greit at "avvikene" kommer frem, for mange av de hadde jo ikke akkurat med barns sikkerhet å gjøre. Det var jo også nettopp et oppslag over hvor få alvorlige ulykker/skader det er i bhg.
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Jeg reagerer også på den måten VG fremstiller det nå, uten å ha lest så mye mer enn overskriftene. En ting er å sette søkelys på en del forhold i barnehagene, en annen en å spille på foreldres samvittighet for å ha ungene i barnehage sånn som de gjør med den forsiden. De gjorde jo noe tilsvarende i høst om ettåringene i barnehage, akkurat på den tiden der tusenvis av foreldre skulle sende ettåringen sin i barnehage for første gang. Det er dårlig gjort, er det.
|
|
|
|
#34 |
|
|
I tillegg er det jo noe i det å lære ved å oppleve også. Jeg hadde en slitsom periode i vinter da sønnen min fullstendig nektet å ha på votter, og skrek så man skulle tro fingrene holdt på å falle av fordi de ble kalde. Etter en stund skjønte han tegninga, og nå spør han selv om å få på votter, tar de av når han vil og spør om hjelp til å få de på igjen når det blir kaldt. Mange av ungene i barnehagen jeg jobber, har vært gjennom det samme, og jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne gjøre det annerledes? Vi kan ikke fotfølge de ungene vi veit tar av seg vottene heller, det ville potensielt blitt skummelt for de andre ungene.
Det er nettopp det jeg mener også. Jeg leste så vidt den listen og bet meg merke i at noe av det som bemerkes var avføringslukt på badet etter bleieskift. Hallo, liksom!
|
|
|
|
#35 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Jeg har ikke sett forsiden til VG i går. Jeg leser bare på nett. Når dere bagatelliserer bruddene som Vg slår opp så vil jeg bare påpeke at det ikke er VG som har satt kriteriene for hva som er brudd på lover og forskrifter. Jeg synes mange av de tilfellene som VG viser til er ganske grove og jeg synes at det er altfor mange avvik når halvparten av alle barnehagene som har hatt tilsyn får påpakning. Jeg synes det er snålt at vi ler av kopper på do når vi i andre tråder klager på at ungene er for mye syke og at barnehager ofte tar lett på hygiene.
|
|
|
#36 |
|
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Her er forsiden til VG i på mandag. Beklager stort bilde:
|
|
|
|
#37 |
|
stressmonster
Det er ganske alvorlig å true barn med å binde dem fast altså. Tenk om det hadde skjedd på et aldershjem. Det har vært sånne saker. En ting er å ha seler for at ungene ikke skal ramle ned, men å true ungene om å sette dem fast? Nei det er uakseptabelt og på lik linje med vold i mine øyne.
|
|
|
#38 |
|
stressmonster
|
|
|
#39 |
|
|
Ja, da må jeg si du drar voldsbegrepet skremmende langt. Det skjer stadig vekk på aldershjem at brukere som er utagerende blir satt fast altså.
|
|
|
|
#40 |
|
stressmonster
Mener du at det ikke er en form for psykisk vold å true en unge om å binde ham eller hun fast? Hva om man faktisk gjør det? Lille per oppfører seg ikke og må sitte fast på stolen?
|
![]() |
|
|