Sv: Kunsten å kutte snusen ...
Opprinnelig lagt inn av Simone, her.
Eg er i samme vektkategori som deg og er av ei anna oppfatning. Det at eg er 8 kg overvektig aukar min risiko for blant anna diabetes og også på sikt hjerte-kar sjukdom. Dersom det skjer vil det påvirke ungane mine. Så eg har litt dårlig samvittighet og syns eg er litt dum som ikkje har fått gjort noko med det endå. For med såpass lite overvekt skal det ikkje så store anstrengelsar til for å få til å leve litt sunnare.
Jeg ser helt annerledes på det. Jeg har veid 35 kilo mer enn det jeg gjør nå. Jeg var ikke spesielt redd for verken diabetes eller hjerte-kar-sykdom da heller, all den tid jeg levde sunt (med unntak av når jeg fikk overspisingsraider som ødela alt), trente jevnt og trutt og ble jevnlig sjekket av lege. Nå, med min litt for høye BMI anser jeg meg selv som sunn og frisk og egentlig slank nok. Jeg vil ned i vekt, men det er KUN estetisk pluss at det sikkert hadde blitt litt lettere å jogge fortere og lengre. Men jeg tror faktisk at det å gå ned 8 kilo vil føre med seg veldig mange anstrengelser for min del. Jeg vet nemlig ikke om jeg orker slankehelvete jeg har levd med mesteparten av mitt liv. Så da får jeg heller havne i kategorien "dum som ikke tar hensyn til potensiell farlig overvekt bare fordi hun ikke gidder".