Sv: Er NAV virkelig så ille?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Tja, du er jo lege. Er det ikke f.eks diagnoser som fibromyalgi og ME rimelig omdiskutert i legekretser også?
Jeg har ikke sagt at alle med usynlige muskel-og skjelettlidelser skal sulte ihjel og hives på gata, men dersom vi må kutte et sted, og det tror jeg vi må, er jeg for at omdiskuterte diagnoser, som stort sett bare finnes i land med gode velferdsordninger, ikke skal gi rett til full uførestryd eller sykelønnsutbetaling, ja.
Det ville jo vært en quick fix. Men en svært urimelig en. Helt på linje med følgende retorikk rundt kriminalitet: En del innvandrere begår kriminelle handlinger - om vi hiver ut alle som ikke er etnisk norske, vil det bli mindre kriminalitet i landet.
Det er jo sant. Men er det etisk riktig å forvise alle rettskafne innvandrere i samme slengen?
Begge scenarioene er langt utenfor hva et opplyst og humant samfunn kan stå for. Jeg tror nok vi må ta mål av oss å finne løsninger på kompliserte problemstillinger som er langt klokere og nyanserte.
Sist redigert av Pebbles : 09-05-13 kl 11:13.
|