Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender man barna i toget uansett?
Ja, det er en plikt å gå i toget. Ingen unnskyldning. 18 15,52%
Man bør gå om man ikke har veldig gode grunner til å la være (som jeg vil utdype i tråden) 46 39,66%
Nei, selvfølgelig er det lov å droppe toget, det er et fritt land 52 44,83%
Couldn't care less. 0 0%
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-13, 11:32   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Her ville det ikke vært noe alternativ å være hjemme. Hvis det er vanskelig å få dem til å gå i toget, fordi det er ukjent, så ville jeg i hvert fall dratt og sett på toget. Hvis det er to ulike tog ville jeg valgt det som var for 2.klassingen, så han får sett hva det er, og kanskje får lyst til å være med neste år. 7.klassinger er ofte litt vanskeligere å motivere. Jeg ville også gjort mye for at de skulle oppleve det som en positiv dag. Kle dere opp, vift med flagg og ha det gøy. Jeg vet ikke om noen barn som ikke synes det er stas med leker på skolen og så mye is og pølser de vil ha. Lag noen hyggelige tradisjoner for dere selv, som passer for dere. Men ut å se og opplev folkelivet i hvert fall en stund. Ikke bare sitte inne og se toget på tv.

Ikke til HI, men jeg synes det er litt trist at 17.mai som barnas dag vannes ut av voksne som synes det er slitsomt eller kjeder seg. Hvis alt barna hører hjemme er hvor slitsomt det er, hvor mye ståk det er i toget, hvor kjedelig det er på skolen etterpå osv, får de ingen god opplevelse av 17.mai. Og er det for strevsomt så kan man kanskje endre noen av tradisjonene? Men jeg kjenner dessverre mange som dropper lekene fordi det er for kjedelig for de voksne. Jeg kjenner også barn som aldri har deltatt i 17.-mai-arrangement, fordi foreldrene ikke orker, men heller tilbyr ting som tusenfryd eller andre morsommere ting. Det synes jeg man kan gjøre en annen dag. Og ja, så lenge man har barn, så synes jeg faktisk 17.mai er noe man MÅ litt. Hvis ikke det er tungtveiende grunner til å la være. (Og det har vi sikkert ulike grenser for hva er).

Men det er da ingen her som sier at de forteller barnene at dette er kjedelig, så dette dropper vi. Jeg smiler og ler og koser meg i byen, fordi det er der jeg må være, fordi det er der barnene er. Jeg sitter ikke akkurat og sier, "skal vi dra til byen og fryse, eller skal vi sette på en film og finne frem snop her hjemme, midt på dagen".

Og når Zoe sier at der hun bor har heldigvis ikke barnene noe valg, for der går de i tog. Erfaringen viser at dersom barn får valget, så vil veldig mange gå i tog, de synes det er gøy og det må jo være det som er poenget, ikke at de tvinges fordi det er så sunt å kjede seg av og til, men at de er der fordi det faktisk er hyggelig.

Jeg er helt med på å introdusere barn for ting fordi om de ikke vet hva det er så kan de heller ikke velge. Mine barn har vært med i 17. mai tog og i kirken og på konserter gjennom hele oppveksten. Og jeg har fått barn som jeg kan lese Festspillprogrammet sammen med og vi sitter og velger hva vi har lyst til å få med oss i år, og gleder oss alle sammen. Og de går i tog.

Men jeg mener fremdeles at om de hadde kommet og ønsket å få slippe 17. mai toget, så hadde jeg sagt værsågod. Men ta sine plikter det året deres klasse har ansvaret på skolen. Det må de og det gjør de.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:39   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og når Zoe sier at der hun bor har heldigvis ikke barnene noe valg, for der går de i tog. Erfaringen viser at dersom barn får valget, så vil veldig mange gå i tog, de synes det er gøy og det må jo være det som er poenget, ikke at de tvinges fordi det er så sunt å kjede seg av og til, men at de er der fordi det faktisk er hyggelig.

De har helt sikkert et valg her, vi har ikke fått noen strenge beskjeder fra skolen - det er bare vanlig at alle deltar, og jeg har helt ærlig aldri vurdert at det skulle være noe alternativ. Var det ikke nasjonaldag, ville de jo tilbragt dagen på skolen.

Ellers er jeg enig at å øve seg så veldig på å kjede seg kanskje kan høres kjedelig og gammeldags ut, men det er da et snev av fornuft i det. Barn som ikke har utholdenhet og evne til å utsette nytelse/egne behov er ikke så innmari godt rustet til livet. Det siste her er en generell betraktning, og ikke knyttet spesielt opp mit 17. mai-tog, selvfølgelig.

Gammel 16-05-13, 11:45   #3
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men det er da ingen her som sier at de forteller barnene at dette er kjedelig, så dette dropper vi. Jeg smiler og ler og koser meg i byen, fordi det er der jeg må være, fordi det er der barnene er. Jeg sitter ikke akkurat og sier, "skal vi dra til byen og fryse, eller skal vi sette på en film og finne frem snop her hjemme, midt på dagen".

Nei, hva de som er her sier til barna vet jeg ikke. Men har møtt folk, IRL, som sier at "vi dropper 17.mai, for barna synes det er så kjedelig", når det helt tydelig er de selv som ikke liker det. Og hvor barna har fått valget mellom tusenfryd eller 17.maitog. Jeg har også opplevd voksne som står sammen og prater om hvor slitsomt og kjedelig alt er, med barna surrende rundt beina. De får helt sikkert med seg budskapet.

Men de fleste barna jeg kjenner/jobber med gleder seg stort til toget, og lekene, og isen og pølsene (eller hva man nå har som tradisjon), og de fleste voksne også.

Jeg er helt enig i at det er god omsorg å verne barna hvis toget og folkemassen er forbundet med angst og sterke følelser.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.