Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne
Jeg syns da virkelig at det å skape alternativer for tiggerne er et diskusjonstema i Norge, ikke bare hvordan vi skal usynliggjøre tiggingen. Det har blant annet vært satt fokus på hvor lite av støtten Norge gir til Romania som faktisk brukes direkte på de av rom-folket som trenger det mest. Er det her rasismen i Romania kommer inn? Eller er det Norge som er for godtroende når de bevilger penger?
Det jeg ellers har fått ut av debatten, er at tiggerne som kommer til Norge er av de mest ressurssterke av de fattige. De virkelig, virkelig fattige har ikke muligheten til å reise hit.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil være til det beste for alle om tiggerne ikke kommer til Norge, men heller fikk støtte i hjemlandet. Dog kan det nok sies at Oslo har måttet bli oversvømt av rumenere før vi har annerkjent at de finnes, og trenger hjelp..
Det føles kynisk da, å ignorerere enkeltmenneskets behov for ikke å støtte opp under "systemet". Men som regel er jeg så kynisk. Jeg skulle ønske meg en stor kaffekopp med innsamling til tiltak lokalt i Romania plassert rundt omkring i Oslo, så kunne jeg puttet pengene mine der i stedet for at de brenner i lomma.
|