|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Finns det fattige i Norge tror dere?
Det jeg synes er ufattelig trist er at noen (merk at jeg sier noen) av disse foreldrene røyker minst 20 ferdigsydde om dagen. DET må de ha, de kunne ikke klart seg med f.eks. 18 stk om dagen en periode for å spare litt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolute Beginner
|
Enig. Han man råd til å røyke kan man ikke si at man ikke har råd til joggesko til barnet sitt. Jeg er klar over at det er mange grunner til at folk havner i uføre, og at det man ikke kan ta alle under samme kam. Men ofte tror jeg enkel opplæring i økonomi, eventuelt hjelp til å sette opp budsjett, kan være vel så stor hjelp som 500 kr ekstra til sko. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ser lyst på livet
|
' |
|
|
|
|
|
#4 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Ja det gjør det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?En venninne av meg er 5 år frisk fra kreft nå og aktiv i ungdomsavdelingen for kreftsyke og hun sier at unge mennesker kan fortsette på sykelønn i opptil 3 år etter at de blir syke. Da har de fortsatt en fot innenfor arbeidslivet og har sin vanlig lønn, mot å f.eks bli uføre i ung alder.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?
Det er kjempebra hvis det er slik. Det jeg lurer på da er hvor unge og om dette også gjelder foreldre med barn i skolealder. For oss svei det skikkelig fordi mannen min akkurat hadde startet i ny jobb etter å ha vært permittert i sin forrige jobb i et halvt år og i tillegg var jeg på attføring. Dermed får jeg to år ekstra på attføringspenger (66% av lønnen jeg hadde i året 2000). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ute på tur
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Jessica: Så vidt jeg forsto på venninnen min gjelder dette ganske lenge, til oppi trettiårene. Hun var borte fra jobb i 14 måneder og hadde vært i ny jobb 1 uke før hun ble syk!
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Ok det er godt å høre at det er et system som tar vare på en når livet slår en i bakken. Det som er frustrerende i en sånn situasjon er at man blir ikke informert. Det opplevde jeg veldig tydelig da jeg var syk. Takket være kreftforeningens brosjyre om rettigher fikk jeg vite noe, når jeg orket å lese. Da jeg ringte trygdekontoret fikk jeg beskjed om at den rettigheten hadde jeg ikke, enda jeg refererte til det som sto i brosjyren fra Kreftforeningen. Jeg ga opp, men noen uker etterpå prøvde jeg igjen. Da traff jeg en annen saksbehandler og hun lovet å sjekke. To uker etter fikk jeg svar fra henne. Det var riktig det jeg hadde sagt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Inhabil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finns det fattige i Norge tror dere?Fattigdom er i aller høyeste grad et relativt begrep. Men at det finnes fattige i Norge er jeg ikke et sekund i tvil om.
|
|
|
#10 |
|
Ute på tur
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Ja, det finnes fattige i Norge.
|
|
|
#11 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Når man ikke har råd til både melk og brød og absolutt ikke under noen som helst omstendighet klarer å skaffe ski til barnets skidag på skolen og må sende det avgårde med lånt akebrett i stedet da er man fattig.
|
|
|
#12 |
|
Ute på tur
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Gyda: Foreldrene min fant ut at de ville studere når jeg var 12 år! Jeg vet alt om å aldri få noen verdens ting. Låne ski til skidagen, arve klær, dele rom med 2 søsken.... Det var dødskjipt, men jeg forstår jo nå at det måtte være slik for at vi skulle ha råd til å reise 2 ganger i året hjem (Island).
|
|
|
#13 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Spørst om dere hadde fått lov å bruke penger på reise helt til Island da. Sosialkontoret er vel ganske strenge på slikt tror jeg? Man får ikke lov å ha sparekontoer til barna med mye penger på for eksempel.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Egentlig en greit erfaring å ha med seg. Dette var et valg dine foreldre tok og heldigvis over bare et år. Tenk på de som ikke tar valget, men havner i den situasjonen og det blir slik over mange år..... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Et pengeproblem blir gjerne et sosialt problem. I vårt samfunn er det ofte dårlig økonomi som setter begrensninger. Sist redigert av Jessica : 06-10-06 kl 21:52. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Administrator
|
Du skriver det som at dette er ting som pluttselig skjer helt av seg selv, uten at personen som rammes på noen som helst måte har innvirkning på det som skjer. Man sitter ikke pluttselig på bar bakke. Jeg vet at det ofte føles slik, men hvis en stopper opp og ser seg litt tilbake så blir gjerne ting seendes litt anderledes ut. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Ikke det? Hvordan kan du si det? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Administrator
|
Jeg kommenterte avsnittet ditt, og måten du skrev det på. Det jeg mente å få fram er at en hel kaskade med begivenheter skjer ikke helt av seg selv, uten at en har mulighet til å påvirke utfallet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
X First Lady
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pauset
|
Mulig jeg sletter dette etterpå. Du har så rett Nelle, og det er viktig å tenke på. Sist redigert av Jessica : 10-10-06 kl 09:47. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|