|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"
Vi er også nordfra, og jeg mener det er helt vanlig å si kjerringa der, og gubben/kailln (kallen). |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Hertuginne
|
Mannen og jeg har vært sammen i 17 år og gift i 12 år og jeg kaller ham fortsatt for kjæresten min, også på FB. Det er ikke for å skryte av at vi har det så superbra sammen (det har vi, for det meste iallefall) men fordi han er kjæresten min.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Det føles ikke naturlig for meg, og (heldigvis) heller ikke for mannen, men det er nok ikke uvanlig her.
|
|
|
#46 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Ikke?
|
|
|
#47 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg tenker at det har med kultur/dialekt eller noe sånt å gjøre? Å kalle noen kjerring er ikke et kompliment i min verden, og jeg kaller heller aldri mannen min for gubbe. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
bits and pieces
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Kjærringa er for meg et negativt ladet ord og ble sur hver gang x omtalte meg som det. Jeg vet at her vi bor så er det positivt, men når det for meg er så negativt som det går an så blir det feil.
|
|
|
|
#51 |
|
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"For meg er "kjæreste "først og fremst en benevnelse man bruker på par som er sammen, men ikke bor sammen eller er gift. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#53 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Det er vanskelig å forestille seg at vi skulle kalle hverandre gubbe og kjerring, men jeg tenker (i likhet med mange her) at det er en dialektgreie. Så jeg reagerer ikke på at andre gjør det. Men en betegnelse jeg alltid har steilet over er "gubbelure"
|
|
|
#54 |
|
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Det har samboaren min gjort.... ein gong.
|
|
|
#55 |
|
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Gubbe synes jeg er verre enn kjerring. Jeg sier oftest navnet hans, men kan si mannen, han jeg bor sammen med, min kjære også. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Han tituleres som kjæresten min når jeg er i godlunet, og som mannen min når jeg er på det jevne. Gubben og kjerringa/gamla/whatever i det samme leiet låter ikke bra i mine ører, men jeg vet at det kan lyde himmelsk for enkelte. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Synes ikke det er noen pene ord og bruker det ikke |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Pauset
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Måtte sjekke. Han sier kjerringa ja. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bedreviter
|
Det må være stedsavhengig, i så fall. Jeg har vokst opp i Nord-Norge, og jeg forbinder det utelukkende noe negative. Og mannen min hadde ikke vært i min nåde lenge om han hadde prøvd seg på å kalle eller omtale meg som kjerring ... |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Pauset
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Men spiller det noen rolle da? De som er uvante med/liker ikke begrepene er de som ikke blir kalt det. De som er vante med det, vet hva de står for. Er det da noe stort poeng i å diskutere det? Det virker da fort som om noen synes at andre burde synes at det ikke er ok. Men siden det er helt vanlig mange steder, så er det jo helt ok, og gjerne knyttet til dialekt og sted. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|