Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-13, 16:08   #41
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"

Gammel 27-08-13, 16:09   #42
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Mannen min er fra nordnorge, snakker dialekt og omtaler meg innimellom som kjerringa. Det finnes ikke noe negativt i det, det er en dialekt-greie.

Vi er også nordfra, og jeg mener det er helt vanlig å si kjerringa der, og gubben/kailln (kallen).
Mange kaller også jenter for kjerringer der, da i en litt halvirritert/likegyldig tone.
'Kem snakka du me?'
'Det va no bare ei kjerring'.

Jeg sier vel selv mannen (uttalt ma-in eller noe sånt) eller 'min mann', og jeg tror han sier kona/kjerringa/fruen, litt ut fra hvem han prater med.

Sier vi 'han pappa' eller 'ho mamma' når vi snakker til andre enn barna, så er det en naturlig feil som skyldes at vi har vært for lenge hjemme.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 16:20   #43
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Jeg er kanskje sær, men jeg synes det er rart at folk som har vært gift eller samboere en stund, kaller partnerne sine for kjæresten. Legger vel spesielt merke til det på FB, og synes det er mest brukt av folk som har bodd eller vært gift lenge, for å informere omverden at de har det SÅ bra sammen (ennå).

Mannen og jeg har vært sammen i 17 år og gift i 12 år og jeg kaller ham fortsatt for kjæresten min, også på FB. Det er ikke for å skryte av at vi har det så superbra sammen (det har vi, for det meste iallefall) men fordi han er kjæresten min.

Og jeg kommer ikke til å endre på det heller, selv om noen synes det er klissete eller tøysete.

Gammel 27-08-13, 16:22   #44
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man slutter jo ikke å være samboere eller kjærester selv om man har vært gift lenge?

Gammel 27-08-13, 16:24   #45
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det føles ikke naturlig for meg, og (heldigvis) heller ikke for mannen, men det er nok ikke uvanlig her.

Gammel 27-08-13, 16:28   #46
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Man slutter jo ikke å være samboere eller kjærester selv om man har vært gift lenge?

Ikke?

Vi kaller hverandre stort sett ved navn. Evt sier jeg "mannen min", han mer "kjærringa mi". Ingenting negativt med det.

Gammel 27-08-13, 16:29   #47
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det har med kultur/dialekt eller noe sånt å gjøre? Å kalle noen kjerring er ikke et kompliment i min verden, og jeg kaller heller aldri mannen min for gubbe.

Jeg synes "kjæresten min" er litt klissete og suppete, og tenker at det også har noe med kultur/dialekt å gjøre, men jeg har -enda-ikke gått så langt som å blokkere de som skriver sånt på FB.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 16:31   #48
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi sier kjerring og gubbe til hverandre og om hverandre.

Gammel 27-08-13, 16:38   #49
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Ikke?

Man bor i hvertfall sammen.

Gammel 27-08-13, 16:40   #50
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjærringa er for meg et negativt ladet ord og ble sur hver gang x omtalte meg som det. Jeg vet at her vi bor så er det positivt, men når det for meg er så negativt som det går an så blir det feil.

Gammel 27-08-13, 16:43   #51
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For meg er "kjæreste "først og fremst en benevnelse man bruker på par som er sammen, men ikke bor sammen eller er gift.
Hvis jeg f.eks. skulle treffe en gammel bekjent som jeg ikke hadde hatt kontakt med på ett par år, og denne begynte å snakke om kjæresten sin, så hadde jeg stusset veldig på om det var snakk om den samme personen denne bodde sammen med for ett par år siden, eller om denne hadde fått seg en ny "kjæreste". (Og for å ikke tråkke i salaten hadde jeg ikke turt å spørre).

Hva folk har slags kallenavn/kosenavn på hverandre seg imellom bryr meg selvsagt ikke.

Men i andre sammenhenger synes jeg det blir "klissete", ja. "Min kjære", synes jeg er bedre.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 16:44   #52
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Jeg er kanskje sær, men jeg synes det er rart at folk som har vært gift eller samboere en stund, kaller partnerne sine for kjæresten. Legger vel spesielt merke til det på FB, og synes det er mest brukt av folk som har bodd eller vært gift lenge, for å informere omverden at de har det SÅ bra sammen (ennå).

I såfall er jeg også sær.

Gammel 27-08-13, 17:03   #53
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Det er vanskelig å forestille seg at vi skulle kalle hverandre gubbe og kjerring, men jeg tenker (i likhet med mange her) at det er en dialektgreie. Så jeg reagerer ikke på at andre gjør det. Men en betegnelse jeg alltid har steilet over er "gubbelure" . Den har jeg bare sett på forum, dog. Vet ikke om den har noen kvinnelig ekvivalent.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 17:14   #54
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det har samboaren min gjort.... ein gong.

Gammel 27-08-13, 17:23   #55
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Gubbe synes jeg er verre enn kjerring. Jeg sier oftest navnet hans, men kan si mannen, han jeg bor sammen med, min kjære også.

Jeg tror han refererer til meg som "min kjære". Har aldri hørt kone eller kjerring i allefall.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 17:24   #56
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Han tituleres som kjæresten min når jeg er i godlunet, og som mannen min når jeg er på det jevne. Gubben og kjerringa/gamla/whatever i det samme leiet låter ikke bra i mine ører, men jeg vet at det kan lyde himmelsk for enkelte.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 18:00   #57
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes ikke det er noen pene ord og bruker det ikke

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 18:05   #58
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Måtte sjekke. Han sier kjerringa ja.

Gammel 27-08-13, 18:07   #59
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg vet at i Nord-Norge et det dialekt og helt "legitimt".

Her nede synes jeg det høres nedsettende og harry ut.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Mannen min er fra nordnorge, snakker dialekt og omtaler meg innimellom som kjerringa. Det finnes ikke noe negativt i det, det er en dialekt-greie.

Det må være stedsavhengig, i så fall. Jeg har vokst opp i Nord-Norge, og jeg forbinder det utelukkende noe negative. Og mannen min hadde ikke vært i min nåde lenge om han hadde prøvd seg på å kalle eller omtale meg som kjerring ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 18:18   #60
Dronningen
Pauset

Standard

Men spiller det noen rolle da? De som er uvante med/liker ikke begrepene er de som ikke blir kalt det. De som er vante med det, vet hva de står for. Er det da noe stort poeng i å diskutere det? Det virker da fort som om noen synes at andre burde synes at det ikke er ok. Men siden det er helt vanlig mange steder, så er det jo helt ok, og gjerne knyttet til dialekt og sted.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.