|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg lurer på om de som bruker disse betegnelsene på kjæresten sin synes det er hyggelige betegnelser eller om det er mer slang? Jeg har alltid undret meg veldig over dette, for jeg synes det høres så nitrist ut... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Mannen vil gjerne kalle meg kjerring, og mener det er et positivt ord. Han får ikke lov, for jeg får negative vibber av det. Jeg kaller ikke han gubben heller.
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Helt uaktuelt hjemme hos meg. Jeg synes ikke det høres så stilig ut når andre kaller hverandre for gubbe eller kjerring heller.
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg antar folk som bruker de ordene om partneren mener det hyggelig, eller sleivete med hyggelig undertone. Jeg bruker dem ikke selv.
![]() |
#6 |
Borte
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Her jeg bor er "kjerringa til" en del av dialekten og brukes på linja med "kona til" eller "kjæresten til". Jeg har ingen spesielle følelser rundt det, men å tiltale noen med "kjerring" som i "Hey kjerring! Sleng over middan!" er verre.
![]() |
#7 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Gubben og kjerring kan høres veldig koselig ut, og detkan høres veldig hardt og stygt ut.
![]() |
#8 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"
![]() |
#9 |
Trøtt
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg tror det er en dialekt-greie? I hjembygda di er det en helt kosher ting å si, svigerinnen min bruker gjerne "gubben" om broren min, og det er ingen ting negativt med det. Hjemme hos oss? Nope, ingen av oss sier noen gang gubben eller kjerringa til hverandre.
![]() |
#10 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Vi sier vel "mannen" og "Kona" - men jeg observerte at mannen presenterte meg som "kjerringa mi" da vi var på hans hjemsted i sommer - Han er Nord-Trønder og jeg vet jo at det er helt kurrant å si det der.
![]() |
#13 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg kaller ofte mannen min for "gubben" og han meg for "kjærringa," og for vår del er dette forbundet med hyggelige kjælenavn. Mulig det henger sammen med at Ernie er vokst opp med mor fra Nordland, og jeg er vokst opp med mor fra Trøndelag?
![]() |
#15 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"
Ja, den reagerer jeg også mer på.
![]() |
#18 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Mannen min hadde ikke blitt spesielt populær om han hadde omtalt meg som kjerringa si.
![]() |
#19 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Kjerring kommer faktisk fra "kjær ting", så det er jo i grunnen ikke noe negativt ved det, men jeg assosierer likevel ikke ordet med noe positivt og ville ikke likt å bli kalt det. Jeg tror likevel ikke de som bruker slike ord mener noe negativt med det, det er kanskje ment å være spøkefullt, men det er i allefall ikke hverken romantisk eller koselig. Selv bruker vi aldri gubben/kjerringa om hverandre. Vi bruker selvsagt navnene til de som kjenner oss, og ellers mannen min/kona mi (eller kånå mi, som det blir på dialekten hans) til andre. Ellers refererer vi selvsagt til hverandre som mamma/pappa når vi snakker til barna våre.
![]() |
#20 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Det er ros i mine ører. Jeg irriterte meg over det før, men så ble jeg en kjerring. En kjerring med kjerringsko-og klær. (Og frisyre og _hva har du_)
![]() |
|
|