Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Jeg syns det er svært foruroligende at Frp har blitt stuerene når de fortsatt har så mye brungrumsete holdninger. Det er bare noen få år siden det var helt utenkelig å ta partiet inn i regjeringsvarmen, og de har virkelig ikke endret kursen så mye. Det viser seg jo gang på gang at grumset lever i beste velgående.
Nå skal jeg legge til grunn at ingen av dere med lignende uttalelser antyder at alle på borgerlig side dermed legger til rette eller sympatiserer for brungrums, slik at jeg kan gi et saklig og forhåpentligvis ikke-nedlatende svar.
Det er sånn nå at minst 55 % av Norges befolkning (antagelig nærmere 60, hvis man teller faktiske hoder og ikke jevner ut distriktets mandater), mener at det aller viktigste for landet nå er å legge om den økonomiske styringen.
Selv mener jeg at vi er fire blyrør unna Romerrikets fall. Vi trenger desperat mer verdiskapning, innovasjon - NETTOPP for å være i nærheten av å ivareta velferden. Jeg føler meg som jeg står og roper at Pompeii har utbrudd mens 40 % av befolkning krangler om hvilken plantegjødsel som er best for rosene.
Så dette enkelte kaller flying colours, kaller jeg å pisse i buksa for å holde varmen mens vi klipper håret på hverandre. Og jeg hopper opp og ned for å si fra - og blir som kjente rødglødende forbannet når folk mener jeg bråker for å mele min egen kake. JEG klarer meg jo!
Jeg vil absolutt ikke ha FrP i regjering. Jeg vil ha et borgerlig sentrumstungt styre - men jeg vil abso-abso-absolutt ikke ha mer SV i regjering! Jeg tror de gjør mye mer skade, selv om de har mer spiselige menneskelige verdier. (Så vidt. Jeg mener; busse småbarn på tvers av byen?)
Men jeg bestemmer jo ikke helt alene. Det er flere som stemmer FrP enn V + KrF. Heldigvis får vi såpass makt at jeg er trygg på at det ekstreme FrP holdes under kontroll, på samme måte som det ekstreme SV ble det. Og jeg er sikker på at de ekstreme forsvinner ut av FrP med regjeringsslitasjen, på samme måte som for SV.
På ett vis kan man jo like gjerne gi Sp skylden for at FrP kommer i regjering. Hadde de ikke ofret sin blokkposisjon for regjeringsmakten, hadde sentrum-H vært stort nok. De kommer nok helt riktig til å betale dyrt for det de neste fire årene.
Men jeg skylder ikke på noen andre enn FrP-velgerne.
|