Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Pøbelsara: Du misforstår. Igjen: Høttah-kommentaren var et svar til de som mente at arbeidslivet var så lite fleksibelt (jeg husker ikke ordlyden, men to-tre stykker skrev det i innleggene sine i går) og jeg mener altså at det ikke alltid er slik. Hvis du tolker det som om jeg mente at folk flest ikke gjør jobben sin, så mente jeg ikke det, men generelt mener jeg at arbeidslivet er mer fleksibelt enn det var for en del år tilbake, mye pga. av teknologi, selvsagt. Jeg er enig med Polyanna at dette gjør at vi får et større klasseskille i arb. livet, mellom de med stor råderett over egen arbeidstid og de som ikke har det.
Selvsagt er det ikke alltid slik, det er det heller ingen i denne diskusjonen som har påstått. Det som er blitt sagt er at samfunnet generelt sett har blitt mer slik, og det kan du ikke argumentere deg bort i fra. Bare i fra 2001 til 2005 har mengden helge- og kveldsjobbing i landet økt. I 2012 jobbet 800 000 mennesker i dette landet utenom ordinær dagtid, det er ganske mange mennesker.
Opprinnelig lagt inn av SSB
Blant dem som arbeider regelmessig utenom ordinær dagtid, er det blitt mer vanlig med skift- eller turnusarbeid de siste årene. I 2006 hadde 66 prosent av de som jobbet utenom ordinær dagtid skift- eller turnusarbeid, mens tilsvarende andel i 2012 var 71 prosent. Målt som andel av ansatte i alt hadde 23,7 prosent skift- eller turnusarbeid i 2012. Tilsvarende jobbet 9,5 prosent av de ansatte regelmessig utenom ordinær dagtid, men ikke i skift eller turnus i 2012.