Sv: Ditt daglige brød
Opprinnelig lagt inn av liefje, her.
Jeg merker at vi ikke er en vanlig norsk familie naar jeg leser dette. Vi er to voksne og ett barn. Vi kjöper et halvt bröd til helgen, evt. rundstykker. Det holder til helgefrokostene. I uken er det bare sönnen som spiser bröd, han spiser en eller max to skiver til frokost og det var det hele. Han spiser ikke bröd paa skolen, og faar varm lunsj naar han kommer hjem (eller paa skolen hvis det passer saann). Vi kjöper grovest mulig bröd, helst biologisk, men det hender saaklart at vi skeier ut med lyse rundstykker. Jeg aner aerlig talt ikke hva brödet vaart koster. Med denne mengden (under ett helt bröd i uken) blir det jo ikke noen store summer uansett. Jeg pleier aa faa brödet skaaret i skiver hos bakeren slik at det kan fryses ned. Da tar jeg opp den mengden skiver sönnen vil ha til frokost og putter dem i toasteren eller i microen for aa varme dem litt för de smöres. Ferskt bröd til helgen, dog.
Mine to nærmeste kollegaer på jobb er fra Tyskland og Sverige, og de er helt sjokkert over brødkulturen i norske barnehager og i Norge generelt og synes fryktelig synd på ungene. 
Jeg er jo helnorsk, men skjønner "problemet" og skulle gjerne ønske det var mindre brød og mer varm lunsj osv slik som i de fleste andre land. Jeg pleier å ha med varm lunsj/middagsrester på jobb og vi har som regel varm lunsj i helgene. Hva spiser du/dere til lunsj, kvelds osv vanligvis?
For å svare på spørsmålet i HI, her spiser vi stort sett det der best i test-grovbrødet fra Rema, Polarbrød Extreme og Ryfylkebrød (Rimi). Går vel et halvt brød til dagen, sånn ca. Jeg er en periode-brødspiser. Får av og til helt brøddilla, mens andre dager er jeg drittlei av brød og vil bare ha supper osv.