|
|||||||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdetDet er en del bær det er mye jern i, er det ikke? Blåbær og solbær?
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdetLillesøster er veldig småspist og lever i stor grad på morsmelk enda. Det jeg har ansett som viktig, er å holde henne unna kumelkeprodukter siden det hemmer jernopptaket. Derfor har hun ikke fått kumelk og bare små mengder youghurt til nå. Jeg har ikke stresset veldig med å få i henne spesielle matvarer med jern. Det er greit å være obs på at grovt mel, havre og hirse inneholder mer jern enn andre melsorter. Det kan også være lurt å gi matvarer med c-vitaminer samtidig som man gir jernholdig mat, siden c-vitaminene fremmer jernopptaket. Da jeg var på Helios sist, leste jeg tilfeldigvis utenpå en urtekrydderboks med brennesle. Det stod at brennesle inneholder mye jern og at brennesle burde være en naturlig ingrediens i det norske kostholdet. Ikke vet jeg om det stemmer. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Etylbarbital
Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdet
Ikke blåbær, men hyllebær og solbær inneholder like mye jern pr. 100 g som grillpølser.
|
|
|
#5 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdet
ER det jern i grillpølser altså? Trodde alle næringsstoffene var silt ut av pølser |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Etylbarbital
Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdetPrototypen spiser 4-6 skiver butikkbakt brød uten hirse, 1 skive leverpostei daglig, yoghurt og ost daglig og rødt kjøtt til middag 1 dag i uken. Får av og til i ham brokkoli og spinat godt kamuflert i middagen. Han får i seg nok jern etter mitt hode.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|