Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vennegrupper - hva gjør en liksom?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-13, 14:24   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Man har begrenset med sanksjonsmuligheter og press på foreldre som ikke kan/vil/makter/ønsker å arrangere vennegruppe, men som selvsagt sender egne barn på det.

Jeg tenker at det får være greit at ikke alle inviterer. Optimalt sett burde det gått på rundgang, men sånn går det ikke alltid. Noen har et par mer hindre i livene sine enn gjennomsnittet, og da får de bare slippe. Selv om de sender ungene sine på gruppene.

Gammel 12-11-13, 14:29   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker at det får være greit at ikke alle inviterer. Optimalt sett burde det gått på rundgang, men sånn går det ikke alltid. Noen har et par mer hindre i livene sine enn gjennomsnittet, og da får de bare slippe. Selv om de sender ungene sine på gruppene.

Selvsagt. Men det blir en indre justis i barnegruppen, som kritiserer de som "aldri" klarer. Selv om terskelen er lagt veldig lavt.

Vi har hentet barn hjemme og levert tilbake etter vennegruppe, flyttet dager og tider for å tilpasse, men allikevel har det ikke blitt noe av. Og til slutt blir man lei av å hele tiden unnskylde og bortforklare når det går på at noen ikke gidder - de klarer jo alt annet?

Gammel 12-11-13, 14:34   #3
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Hvem setter i gang vennegrupper? Er det skolens initiativ? Og hvem bestemmer hvem som er i gruppe? Dette hadde vært kjekt å få i gang her, da jeg som innflytter sliter med å bli kjent med andre foreldre.

Gammel 12-11-13, 14:36   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.

Hvem setter i gang vennegrupper? Er det skolens initiativ? Og hvem bestemmer hvem som er i gruppe? Dette hadde vært kjekt å få i gang her, da jeg som innflytter sliter med å bli kjent med andre foreldre.

Her var det skolen som organiserte og satte opp grupper, på tvers av trinnet. I 1. og 2. klasse.

Gammel 12-11-13, 16:53   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Her var det skolen som organiserte og satte opp grupper, på tvers av trinnet. I 1. og 2. klasse.

Her og, men bare i vår klasse. Det er også oversikt over når det skal arrangeres, som i måned.

Gammel 12-11-13, 17:23   #6
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, jeg arrangerer vennskspsgrupper selv om jeg ikke liker det. Jeg lar barna bake pizza, boller eller pepperkaker eller noe og serverer brownies, kaffe og et STORT smil når foreldrene henter barna.

Svaret mitt er basert på at jeg ikke kommer spesielt godt overens med foreldrene i klassen til minstesnuppa. I tillegg har de kommet inn i livet mitt i en i overkant vanskelig periode i livet og jeg har ganske enkelt ikke overskudd til å skaffe meg nye bekjentskaper. Det å sitte halvannen time i vennskspsgruppe en gang i måneden med mennesker jeg ikke har energi til å sosialisere med, gjør ikke meg akkurat godt for tiden. Likevel gjør jeg det siden det er forventet og fordi det betyr mye for snuppa.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 17:36   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Altså, jeg arrangerer vennskspsgrupper selv om jeg ikke liker det. Jeg lar barna bake pizza, boller eller pepperkaker eller noe og serverer brownies, kaffe og et STORT smil når foreldrene henter barna.

Svaret mitt er basert på at jeg ikke kommer spesielt godt overens med foreldrene i klassen til minstesnuppa. I tillegg har de kommet inn i livet mitt i en i overkant vanskelig periode i livet og jeg har ganske enkelt ikke overskudd til å skaffe meg nye bekjentskaper. Det å sitte halvannen time i vennskspsgruppe en gang i måneden med mennesker jeg ikke har energi til å sosialisere med, gjør ikke meg akkurat godt for tiden. Likevel gjør jeg det siden det er forventet og fordi det betyr mye for snuppa.

Her hos oss er det ikke snakk om å sitte i halvannen time altså, bare så det er nevnt. Det er snakk om å komme inn og ta en kaffekopp og slå av en prat i 10-20 minutter, maks (bortsett fra den gangen vi fikk kveldsmat, da ble vi vel i en times tid). Da har det ikke mye å si om jeg går godt sammen med de andre foreldrene eller ikke.

Jeg har heller ikke brydd meg om å dra i gang baking eller gjør mye annet for å aktivisere dem, siden de fint klarer å aktivisere seg selv, og at det fort blir mas og forventninger fra ungene om at noe må skje hver gang hvis man begynner å legge alt for mye opp i hendene på dem. Men det kommer selvsagt an på hvordan dynamikken i gruppa er, hvor lett de greier å leke sammen. Men et brettspill er en super icebraker, og der klarer de seg som regel også fint selv, når de bare blir satt i gang. Jeg synes i det hele tatt det er svært lite jobb med de vennegruppene, og ikke så mye annerledes enn når ungene har med seg venner hjem ellers. Det er bare andre barn enn de som vanligvis er her.

Så for meg høres det ut som om dere har lagt lista litt for høyt Knerten, og gjort dere selv en bjørnetjeneste på den måten.

Apple: Her er det 4-5 barn på hver gruppe.

Gammel 12-11-13, 17:30   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom forresten på en annen praktisk effekt vi hadde av vennegruppene da hun gikk i 1.klasse. Da var det lærerstreik på våren, som varte i over ei uke, og da gikk vi som hadde barn i samme vennegruppe sammen om å være hjemme hver vår dag, med hele gruppa. Det var disse jeg hadde hatt kontakt med tidligere, og som jeg kjente barna til, så det var derfor disse det ble mest naturlig å samarbeide med om dette. Så "tvangssosialiseringen" kom så absolutt til nytte.

Jeg hadde med hele gruppa + mine to (da) barnehagebarn ut i skogen på geocaching hele dagen. Det ble en kjempefin dag, og jeg slapp unna med å ta meg fri denne ene dagen.

Gammel 12-11-13, 15:52   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her var det lærerne som satte det i gang. De delte inn i grupper med barn som vanligvis ikke leker så mye sammen, men ut fra hvem de trodde ville fungere sammen. Og så tror jeg de har passet på at gruppen er sammensatt av noen roligere og noen viltre barn, slik at ikke barna i ei gruppe river ned huset, mens barna i ei anna gruppe bare blir sittende og kikke sjenert på hverandre.

Gruppa til eldstejenta mi består for øyeblikket av henne, som er veldig utadvent og full av sprell, ei jente som hun aldri leker med men som hun liker godt, som er ganske rolig og sjenert, en ganske rolig gutt, og en litt mer aktiv gutt.

Gammel 12-11-13, 22:21   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Skolen gjorde hos oss. De satte også opp liste over hvem som skulle starte. Var frivillig å bli med. På vår gruppe var de 3. De fleste andre var vel 4 tror jeg. Det ble tre treff på "vår" gruppe, et hos hver.

Ingen foreldre kom på kaffe her, ikke vanlig.

Gammel 06-02-14, 12:43   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dytter på denne jeg. Er så i beit. Vi skal ha gruppe nå i slutten av måneden, men huset står på hodet pga. oppussing, så det er liksom ikke noe sted å være annet enn på kjøkken/i stue. Kjellerstua og podens rom er det ikke mulig for 5-6 unger å oppholde seg nå og en god stund frem i tid. Hva finner vi på da tro? Det er ikke veldig mye boltreplass, og både vi voksne og lillesøster skal jo også være tilstede, ikke minst foreldrene når de kommer. Hva gjør vi!?

Gammel 06-02-14, 12:44   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Og noen må lære meg å trakte kaffe!! Vi har kaffetrakter, men hverken jeg eller mannen rører kaffe overhode, så jeg aner ikke hvilket blandingsforhold jeg skal ha ifht. mengde vann og pulver.

Gammel 06-02-14, 13:06   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Dytter på denne jeg. Er så i beit. Vi skal ha gruppe nå i slutten av måneden, men huset står på hodet pga. oppussing, så det er liksom ikke noe sted å være annet enn på kjøkken/i stue. Kjellerstua og podens rom er det ikke mulig for 5-6 unger å oppholde seg nå og en god stund frem i tid. Hva finner vi på da tro? Det er ikke veldig mye boltreplass, og både vi voksne og lillesøster skal jo også være tilstede, ikke minst foreldrene når de kommer. Hva gjør vi!?

Kan dere ikke bake og/eller spille brettspill på kjekken og stue? Evt. være ute? Her jeg bor har familier generelt liten boltreplass (leiligheter på 60 kvadrat er vanlig), men vennegrupper har blitt gjennomført for det.

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Og noen må lære meg å trakte kaffe!! Vi har kaffetrakter, men hverken jeg eller mannen rører kaffe overhode, så jeg aner ikke hvilket blandingsforhold jeg skal ha ifht. mengde vann og pulver.

Sånn er jeg også, så kan dessverre ikke hjelpe deg der. Det går an å servere te og farris, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 13:32   #14
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Kaffen er grei; 60 gr pr liter vann.

Husk å rense trakteren først, og å kjøpe filterkaffe.

Hva med å rydde litt plass i stua, for legobygging? Prøv å bygg et romskip e.l.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.