|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?
|
|
|
#42 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Hos oss er vennegrupper initiert av skolen. På første foreldremøte fikk vi utlevert ferdig gruppeinndeling, og fikk tid til å diskutere hvem som skulle invitere i hvilke måneder. Det ble understreket at det skulle være lavterskel, dvs det skal ikke være så mange aktiviteter eller voldsom servering. Keep it simple!
|
|
|
#43 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg tenker at det får være greit at ikke alle inviterer. Optimalt sett burde det gått på rundgang, men sånn går det ikke alltid. Noen har et par mer hindre i livene sine enn gjennomsnittet, og da får de bare slippe. Selv om de sender ungene sine på gruppene.
|
|
|
|
#44 |
|
|
Selvsagt. Men det blir en indre justis i barnegruppen, som kritiserer de som "aldri" klarer. Selv om terskelen er lagt veldig lavt.
|
|
|
#45 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Hvem setter i gang vennegrupper? Er det skolens initiativ? Og hvem bestemmer hvem som er i gruppe? Dette hadde vært kjekt å få i gang her, da jeg som innflytter sliter med å bli kjent med andre foreldre.
|
|
|
#46 |
|
Personlig pessimist
|
Her var det skolen som organiserte og satte opp grupper, på tvers av trinnet. I 1. og 2. klasse.
|
|
|
|
#47 |
|
Livsnyter
|
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Vi har kjempe positive erfaringer med vennegrupper og vår skole har lagt opp til et mye mer "intenst" opplegg enn mange av de andre som blir nevnt her i tråden. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Livsnyter
|
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Her er det læreren (i samråd med foreldrekontakene) som setter opp vennegruppene. Lister for dette blir levert ut på foreldremøte og sendt per mail. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Det kommer jo litt an på hvordan det hele formidles. Hvis er ærlig med ungene om at GuttX ikke kan ha gruppe, og at vi voksne vet at det er en god grunn til det, så holdt det i hvert fall hos oss. Det er mulig det ble noe tisking og hvisking, men det var ikke noe vi hørte noe om.
|
|
|
|
#50 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her var det lærerne som satte det i gang. De delte inn i grupper med barn som vanligvis ikke leker så mye sammen, men ut fra hvem de trodde ville fungere sammen. Og så tror jeg de har passet på at gruppen er sammensatt av noen roligere og noen viltre barn, slik at ikke barna i ei gruppe river ned huset, mens barna i ei anna gruppe bare blir sittende og kikke sjenert på hverandre.
|
|
|
#51 |
|
www.bomulls.no
|
Her og, men bare i vår klasse. Det er også oversikt over når det skal arrangeres, som i måned.
|
|
|
#52 |
|
lykkelig
|
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Altså, jeg arrangerer vennskspsgrupper selv om jeg ikke liker det. Jeg lar barna bake pizza, boller eller pepperkaker eller noe og serverer brownies, kaffe og et STORT smil når foreldrene henter barna. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Hvor mange barn er det i hver gruppe?
|
|
|
#54 |
|
Semiaktiv
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Kom forresten på en annen praktisk effekt vi hadde av vennegruppene da hun gikk i 1.klasse. Da var det lærerstreik på våren, som varte i over ei uke, og da gikk vi som hadde barn i samme vennegruppe sammen om å være hjemme hver vår dag, med hele gruppa. Det var disse jeg hadde hatt kontakt med tidligere, og som jeg kjente barna til, så det var derfor disse det ble mest naturlig å samarbeide med om dette. Så "tvangssosialiseringen" kom så absolutt til nytte.
|
|
|
#55 |
|
Semiaktiv
Her hos oss er det ikke snakk om å sitte i halvannen time altså, bare så det er nevnt. Det er snakk om å komme inn og ta en kaffekopp og slå av en prat i 10-20 minutter, maks (bortsett fra den gangen vi fikk kveldsmat, da ble vi vel i en times tid). Da har det ikke mye å si om jeg går godt sammen med de andre foreldrene eller ikke.
|
|
|
#56 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?4 barn i hver gruppe hos oss. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?5-6 barn i hver gruppe hos oss.
|
|
|
|
#58 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Skolen gjorde hos oss. De satte også opp liste over hvem som skulle starte. Var frivillig å bli med. På vår gruppe var de 3. De fleste andre var vel 4 tror jeg. Det ble tre treff på "vår" gruppe, et hos hver.
|
|
|
#59 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Dytter på denne jeg. Er så i beit. Vi skal ha gruppe nå i slutten av måneden, men huset står på hodet pga. oppussing, så det er liksom ikke noe sted å være annet enn på kjøkken/i stue. Kjellerstua og podens rom er det ikke mulig for 5-6 unger å oppholde seg nå og en god stund frem i tid. Hva finner vi på da tro? Det er ikke veldig mye boltreplass, og både vi voksne og lillesøster skal jo også være tilstede, ikke minst foreldrene når de kommer. Hva gjør vi!?
|
|
|
#60 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?Og noen må lære meg å trakte kaffe!!
|
![]() |
|
|