Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-13, 11:30   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hvorfor tror du at du skal få mer sosialhjelp med den regjeringen vi har nå enn den vi hadde før?

Duh, fordi de skal ta fra utlendingene og gi til de... omstendighetsutfordrede nordmennene, selvfølgelig! Du skjønner virkelig ingenting, du.

Gammel 18-11-13, 11:35   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Duh, fordi de skal ta fra utlendingene og gi til de... omstendighetsutfordrede nordmennene, selvfølgelig! Du skjønner virkelig ingenting, du.

Jeg vet. Bare verdig trengende skal få hjelp fra nå av. Heldigvis.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 18-11-13 kl 11:41.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 11:49   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

En annen ting som frustrerer meg i "innvandringsdebatten", er at det er mange, mange ulike, komplekse problemstillinger som sauses sammen. Stort sett er det ikke problemstillinger med "innvandrere" som fellesnevner en gang, for svensker og polakker (de to største innvandrergruppene i Norge) er gjerne ikke med i ligningen.

Det er meningsløst å snakke om ransbølger, omskjæring, tigging og teltleire, korsnekt på nrk, ghettofisering og søskenbarnsekteskap som ulike sjatteringer av én og samme samfunnsutfordring. Det er helt forskjellige problemstillinger som må løses med helt forskjellige virkemidler, innfallsvinkler og tiltak. Den eneste fellesnevneren er FrPs løsning: "Sett dem på en buss og send dem ut av landet". (Og make no mistake: "dem", i denne sammenhengen, er brune.)

Gammel 18-11-13, 11:55   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Zulu: dei brune på bussen - kor har du det fra?

Og eg meiner at det er for mange (generelt, tenker ikkje på noko spesielt nå) som indignert heller møter FrP med forakt og latterliggjering, i staden for å senke skuldrene, ta eit skritt bak og drøfte sak. Det er vanskeleg, for Frp-politikarar kan komme med provoserande brune budskap, utan tvil. Men eg meiner det blir brukt alfor mykje tid på å analysere FrP i staden for å fokusere på kva forslag ein har sjølv. For å sette det på spissen: det blir for mykje offing og nasesnøfting. Det har ingenting for seg - det fører ingen stad, og bidreg berre til ei parkering av debatten. Vi ender opp med å diskutere FrP og rasisme (som ikkje er uninteressant), i staden for saken.

Når Siv Jensen seier at det er eit problem at det finst norske skular nesten utan norske barn - så hadde det vore greit å drøfte saken - kva dette betyr for oss alle (t.d. i forhold til integrering), i staden for å rote seg inn i ein lang diskusjon om Siv er rasist eller ei.

Ansvaret for at dette skjer kan ein godt plassere på FrP, som nektar å klargjere kva dei eigentleg meiner (sidan programmet ikkje står i stil til ein del uttalelsar frå enkelte av politikarane). Men det er vi andre som tillett at det skjer. Sidan FrP nektar å definere, så prøver vi andre å gjere det for dei. Litt til spott og spe, egentlig. For enkelte er det viktig å få definert dei som rasistar og homohaterar. Og da som gruppe, som parti, og underforstått det opplagte: dei som stemmer på dei har gjort ein kjempetabbe, og støttar rasisme og homohat. Problemet er at fleirtalet av folk som stemmer FrP er korkje rasistar eller homofobe. Dei er heilt vanlege folk som oss, og finn seg ikkje i å bli kalla noko dei ikkje er.

Eg meiner ikkje at ein skal tolerere rasisime og intoleranse, og eg tar sterk avstand frå det kvar gong eg møter det. Mykje meir enn før. Eg seier kva eg meiner til min gamle KrF-onkel, som er uhelbrederlig ... tja.. rasist? Dette har eg gjort etter 22. juli. Vi skal jobbe for eit humanistisk og tolerant samfunn. Men vi kan ikkje føre denne overordna debatten i detalj i kvar einaste sak. Vi må ta avstand, og gå vidare til å drøfte sak. Kampen mot rasisme og intoleranse vinn vi ved argumentasjon, ikkje ved å skyve ut, fnyse ut og putte etikettar på motstandaren. Dei blir berre sterkare av det trur eg.

Gammel 18-11-13, 12:11   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Zulu: dei brune på bussen - kor har du det fra?

Jeg er usikker på om du spør retorisk, i og med at du blunker, men jeg tar utgangspunkt i at du vil at jeg skal svare: Å sende dem ut med buss, henspiller på Siv Jensens utsagn om romfolk, som er sitert tidligere i tråden, og min presisering av at "de" er brune, er en illustrasjon av poenget mitt om at det er ikke innvandrere generelt vi egentlig snakker om, det er mer knyttet til etnisitet og fremmedkultur enn som så.

Når Siv Jensen seier at det er eit problem at det finst norske skular nesten utan norske barn - så hadde det vore greit å drøfte saken - kva dette betyr for oss alle (t.d. i forhold til integrering), i staden for å rote seg inn i ein lang diskusjon om Siv er rasist eller ei.

Dette er stråmannsargumentasjon. Det finnes masse forskning, utredning og politisk debatt omkring flerkulturelle skoler, både med positivt og negativt fortegn. Det er skremselspropagandaen som bidrar til avsporing, ikke strutsementalitet.

Gammel 18-11-13, 12:18   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er jo at dette er norske barn. De har bare en annen hudfarge, annen religion og foreldre eller besteforeldre fra Asia og Afrika.

Det skaper et voldsomt skille mellom oss og dem når vi framholder å kalle disse barna ikke-norske og jeg syns det er et meget viktig poeng å påpeke det. Et annet poeng er at det er i Oslo dette er et problem, og det er Høyre og FrP i bystyret som ikke ønsker å gjøre noe med det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 12:37   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

[color=#222222][font=Verdana]Når Siv Jensen seier at det er eit problem at det finst norske skular nesten utan norske barn - så hadde det vore greit å drøfte saken - kva dette betyr for oss alle (t.d. i forhold til integrering), i staden for å rote seg inn i ein lang diskusjon om Siv er rasist eller ei.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Problemet er jo at dette er norske barn. De har bare en annen hudfarge, annen religion og foreldre eller besteforeldre fra Asia og Afrika.

Det skaper et voldsomt skille mellom oss og dem når vi framholder å kalle disse barna ikke-norske og jeg syns det er et meget viktig poeng å påpeke det. Et annet poeng er at det er i Oslo dette er et problem, og det er Høyre og FrP i bystyret som ikke ønsker å gjøre noe med det.

Jeg reagerte på akkurat det samme som Tallulah, og dette er jo et glanseksempel på det som gjør at debatten fort blir prinsipiell og avsporer fra de praktiske problemstillingene. For det er kjempeviktig at noen reagerer på utsagnet "norske skoler uten norske barn", og sier det høyt. Ikke minst for disse barnas skyld, som er født og oppvokst i Norge, kanskje av foreldre som er født og oppvokst her, har Norge som sitt hjemland, men som likevel står i kulturkonflikter hver eneste dag. De er jo norske. Og å bli fremmedgjort og ekskludert i et sånt utsagn som Syrin kommer med her, gjør neppe underverker for de "sinte, unge mennene" som Milfrid henviste til lenger opp.

Og da blir vi fort sittende å diskutere nettopp det, i stedet for de flerkulturelle skolene. Begge deler er viktige debatter, men det gir bensin til FrPs "Ingen andre enn oss snakker om elefanten i rommet!"-bål. Sånn sett fungerer Frps argumentasjonsteknikk som knebling. Fordi de vet at de politiske motstanderne kan ikke la være å reagere, korrigere, dementere og adressere de diskriminerende uttalelsene, og da kan de svare med "Se! De tør ikke å ta tak i det virkelige problemet!".

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.