Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Abortlov for menn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-14, 19:02   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Abortlov for menn?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

... viser ofte at mange brukere her inne mener at man selv må stå til ansvar for sine valg og slutte å syte og klage så mye. Ens eget liv er ens eget ansvar. Nemlig.

Men det er jo mye sant i det?

Før noen halshugger meg må jeg si at jeg har i perioder jobbet deltid og har også hatt ulønnet perm. Ikke tjener jeg godt heller. Jeg mener slettes ikke at alle skal ha statusjobber og leve og ånde for den, og slik har jeg heller aldri oppfattet det på FP. Men selv her inne er det jo stadig tråder med ganske fortvilte damer som ikke får levd slik de vil fordi mannen er borte hele uka eller reiser masse eller jobber kvelder slik at de sitter med 90% av ansvaret hjemme.

Jeg sier ikke at det er galt å jobbe deltid, for eksempel, men jeg tror ikke det er dumt å tenke igjennom at det gir flere ringvirkinger enn litt mindre utbetalt hver mnd. Og det er ikke ment som noen nedrakking på noen som helst, jeg tenker det samme om menn som jobber "bestandig". Å stå i sitt eget liv og være bevisst på om en vil ha det slik eller om en vil ha det annerledes tror jeg er en heldigere innstilling enn gå år etter år og ikke trives. Som onkelen min som har hatt samme jobb i 30 år og klaget over den i ca 29.

Note: Her mener jeg bevisste valg. At livet noen ganger spenner bein på folk blir noe helt annet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 19:56   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men det er jo mye sant i det?

Før noen halshugger meg må jeg si at jeg har i perioder jobbet deltid og har også hatt ulønnet perm. Ikke tjener jeg godt heller. Jeg mener slettes ikke at alle skal ha statusjobber og leve og ånde for den, og slik har jeg heller aldri oppfattet det på FP. Men selv her inne er det jo stadig tråder med ganske fortvilte damer som ikke får levd slik de vil fordi mannen er borte hele uka eller reiser masse eller jobber kvelder slik at de sitter med 90% av ansvaret hjemme.

Jeg sier ikke at det er galt å jobbe deltid, for eksempel, men jeg tror ikke det er dumt å tenke igjennom at det gir flere ringvirkinger enn litt mindre utbetalt hver mnd. Og det er ikke ment som noen nedrakking på noen som helst, jeg tenker det samme om menn som jobber "bestandig". Å stå i sitt eget liv og være bevisst på om en vil ha det slik eller om en vil ha det annerledes tror jeg er en heldigere innstilling enn gå år etter år og ikke trives. Som onkelen min som har hatt samme jobb i 30 år og klaget over den i ca 29.

Note: Her mener jeg bevisste valg. At livet noen ganger spenner bein på folk blir noe helt annet.

Som sagt jeg argumenterer ikke særlig bra, og det er ikke så lett heller i denne diskusjonen fordi ingen kan egentlig være imot at man skal ta ansvar for eget liv. Denne artikkelen synes jeg var ganske interessant og berører muligens noe av det vi er inne på. http://www.aftenbladet.no/meninger/o...l#.Us2b9fTuKSo

Men hovedpoenget er allikevel at kvinner eller mennesker stort sett ikke velger selv å ha det vanskelig. Det er alltid mange ulike mekanismer som står bak: samfunnsstukturer, familiestrukturer osv.

Dette blir en veldig avsporing og egentlig uviktig for det har vært diskutert av mange kloke hoder her inne før.

I denne diskusjonen så mener jeg fortsatt at man må ta ansvar for de barna man setter til verden. Det blir rett og slett et kaldt samfunn om en far fritt kan avvise barna sine på et papir. Juridisk eller ei. Kvinner bærer barna fram og føder dem, men etter det må ansvaret være 50%/50%, så langt man klarer å få det til i lovverket. Man kan selvsagt ikke tvinge menn til å være gode fedre for barna sine, men man burde i det minste kunne forvente det på et samfunnsmessig og lovmessig plan.

Gammel 08-01-14, 20:24   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I denne diskusjonen så mener jeg fortsatt at man må ta ansvar for de barna man setter til verden. Det blir rett og slett et kaldt samfunn om en far fritt kan avvise barna sine på et papir. Juridisk eller ei. Kvinner bærer barna fram og føder dem, men etter det må ansvaret være 50%/50%, så langt man klarer å få det til i lovverket.

Men poenget er jo at kvinnen kan velge om hun skal ta abort eller ikke. Du fremstiller det som om en kvinne få barn om hun blir gravid, det stemmer vel ikke helt overens med virkeligheten per i dag.

Gammel 08-01-14, 20:45   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men poenget er jo at kvinnen kan velge om hun skal ta abort eller ikke. Du fremstiller det som om en kvinne få barn om hun blir gravid, det stemmer vel ikke helt overens med virkeligheten per i dag.

Men det kan da virkelig ikke være andre enn kvinnen som skal bestemme om hun skal ta abort. Jeg mener fortsatt at menn også har et valg, men at det valget skjer før en potensiell graviditet for mannen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 20:58   #5
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, det stemmer og en abortlov må vi ha, men kvinnen kan ikke fraskrive seg barnet etter fødselen om ikke begge foreldre er med enige om å adoptere bort barnet.

Man kan ikke velge om man vil ha barn eller ikke etter at barnet er født. Da er barnet her og man er to om å ta ansvaret og avgjørelser rundt barnet. Dette vil uansett aldri bli rettferdig ettersom vi er forskjellige biologisk. Det viktigste må være at det blir likeverdig og at vi ivaretar barns rettigheter minst like mye som foreldrenes.

Gammel 08-01-14, 21:02   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det stemmer og en abortlov må vi ha, men kvinnen kan ikke fraskrive seg barnet etter fødselen om ikke begge foreldre er med enige om å adoptere bort barnet.

Man kan ikke velge om man vil ha barn eller ikke etter at barnet er født. Da er barnet her og man er to om å ta ansvaret og avgjørelser rundt barnet. Dette vil uansett aldri bli rettferdig ettersom vi er forskjellige biologisk. Det viktigste må være at det blir likeverdig og at vi ivaretar barns rettigheter minst like mye som foreldrenes.

Om kvinnen er alene og hun ikke vil oppgi far så kan hun fraskrive seg barnet.

Men nei, lovverket kan aldri være helt rettferdig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 21:27   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det stemmer og en abortlov må vi ha

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare sier at kvinner som ikke vil bli gravide må bruke prevensjon eller la være å ha sex, fordi det er jo det du sier om menn? Jeg kan ikke skjønne hvorfor du legger forskjellige moralske grenser for kjønnene. (Jeg kan skjønne at man legger praktiske grenser for kjønnene, og argumenterer for det, bare så det er sagt)

Gammel 08-01-14, 23:37   #8
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare sier at kvinner som ikke vil bli gravide må bruke prevensjon eller la være å ha sex, fordi det er jo det du sier om menn? Jeg kan ikke skjønne hvorfor du legger forskjellige moralske grenser for kjønnene. (Jeg kan skjønne at man legger praktiske grenser for kjønnene, og argumenterer for det, bare så det er sagt)

Jeg synes det sier seg selv at kvinner må ta ansvar om de ikke ønsker å bli gravide. Jeg synes ikke abort skal være ansett som en angrefrist for noen, verken kvinner eller menn. Men jeg er enig i at kvinner skal ha rett til å bestemme over sin egen kropp og at de skal ha lov til å ta abort innenfor en gitt frist fordi det motsatte er enda verre. Men abort burde aldri sidestilles med å skrive under på et papir! Det er to vidt forskjellig ting og at man i det hele tatt prøver å sidestille det er helt absurd.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.