|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Abortlov for menn?
Nei, sånn er det IKKE her på FP. Om du oppfatter at mange uttrykker slike holdninger, vil jeg og andre ikke stå til rette for det.
|
|
|
#82 |
|
Leser
|
Usolidarisk ovenfor hvem? For kvinner generelt? Personlig føler jeg ikke mer solidarisk ovenfor kvinner enn menn, og jeg har ingen problemer med å tenke meg situasjoner hvor det er hjerteskjærende for en mann at kvinnen som er gravid med hans barn tar abort, og at jeg ville ha følt mest sympati med ham.
|
|
|
#83 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tipper Floksa sikter til tendenser. Ikke at absolutt alle mener det samme. Jeg har samme inntrykk som Floksa. Jeg tror du også lett kan finne ut hvorfor hvis du søker litt her inne. Tråder om kvinner og utdanning, yrker, lønn og arbeidstid. Tråder om velferdssystemet, fravær og tråder som omhandler sosialhjelp og fattigdom viser ofte at mange brukere her inne mener at man selv må stå til ansvar for sine valg og slutte å syte og klage så mye. Ens eget liv er ens eget ansvar. Nemlig.
|
|
|
#84 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig. Hvor ble det av alle "jeg er ikke kvinne, jeg er først og fremst et menneske"-tankene her, egentlig? Jeg kan ikke se at det er gitt at jeg må føle solidaritet med en kvinne som er blitt uønsket gravid bare fordi jeg tilfeldigvis tilhører samme kjønn. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Absolute Beginner
|
Men det er jo mye sant i det? |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
I det miste har de, ofte, fett å steke i. Hvis jeg skal synes synd på mennesker i dag, og jeg synes synd på mange, kommer norske kvinner fryktelig langt bak i køen. Får de flere barn enn de klarer å mate selv, får de hjelp til det, de får føde på et trygt og rent sykehus og sjansen for at barnet faktisk overlever, er nesten 100 %. Har de vært "dumme" (og jeg mener ikke nødvendigvis at de er dumt å bli det) nok til å bli sykepleier og førskolelærere, tjener de uansett bedre enn de veldig mange andre kvinner og menn i verden.
Men i alle dager? Har man ikke ansvar for eget liv, da? Les ellers svaret til Floksa. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Audacious
|
Sv: Abortlov for menn?Dersom man kan juridisk sett frasi seg farskapet, vil ikke enhver litt kjip far som etter samlivsbrudd krangler på bidraget og har minimalt med samvær kunne gjøre det samme? For ikke å snakke om hva slags innvirkning dette har på arvereglene! Fokuset her må være på at det er snakk om et barn som man har forpliktelser ovenfor, ikke hvem som lurte hvem eller burde eller ikke burde tatt abort.
|
|
|
#88 |
|
etterpåklokest
|
Usolidarisk overfor andre mennesker, som kanskje ikke har de samme privilegiene som seg selv. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Leser
|
Hvis - og jeg sier hvis - noe slikt skulle fungert måtte det jo eksistert retningslinjer, frister, prosedyrer, dokumenter som muliggjorde det. Dette er jo standard for masse i dag? Når man kjører på bilen til naboen, når man dør, når man gifter seg (forhåpentligvis i en annen rekkefølge, da), når man skilles, når barn blir født etc
|
|
|
#90 |
|
stressmonster
Som sagt jeg argumenterer ikke særlig bra, og det er ikke så lett heller i denne diskusjonen fordi ingen kan egentlig være imot at man skal ta ansvar for eget liv. Denne artikkelen synes jeg var ganske interessant og berører muligens noe av det vi er inne på. http://www.aftenbladet.no/meninger/o...l#.Us2b9fTuKSo
|
|
|
#91 |
|
Leser
|
Men poenget er jo at kvinnen kan velge om hun skal ta abort eller ikke. Du fremstiller det som om en kvinne må få barn om hun blir gravid, det stemmer vel ikke helt overens med virkeligheten per i dag.
|
|
|
#92 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men det kan da virkelig ikke være andre enn kvinnen som skal bestemme om hun skal ta abort. Jeg mener fortsatt at menn også har et valg, men at det valget skjer før en potensiell graviditet for mannen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Abortlov for menn?Ja, det kan sikkert tenkes på som at kvinnene har en utvei, mennene har det ikke. Det er da vel også omtrent det eneste der det er "lettest" for kvinnen. Gravid er hun uansett, og uansett hvilket valg hun tar så har graviditeten fått ganske store følger for henne, fysisk, praktisk og mentalt.
|
|
|
#94 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Abortlov for menn?Det er jeg 100% enig i, Poly.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#95 |
|
stressmonster
Ja, det stemmer og en abortlov må vi ha, men kvinnen kan ikke fraskrive seg barnet etter fødselen om ikke begge foreldre er med enige om å adoptere bort barnet.
|
|
|
#96 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Abortlov for menn?De fysiske konsekvensene er størst for kvinnen, men den mentale belastningen kan være ganske stor også for menn, særlig i tilfeller hvor det er enighet om å bære fram barnet og kvinnen ombestemmer seg. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
stressmonster
eller far? Det er vel begges ansvar at hun ble gravid.
|
|
|
#98 |
|
|
Om kvinnen er alene og hun ikke vil oppgi far så kan hun fraskrive seg barnet. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
|
Ja dette er jeg enig i. Mannen er en sånn en som trodde på uttalelsene om sterilitet hos hun han hadde datet noen uker. Da graviditeten var et faktum ble han dumpet og da barnet ble født flyttet hun til en annen del av landet. Hun regnet kanskje ikke med at han kom til å ta kampen om samvær og muligheten for å ta en del i veslas liv, men det gjør han nå. Det har vært og er en kamp fremdeles snart ni år senere. Jeg kan skjønne at noen ønsker å fraskrive seg noe slikt, men det er jo uansett for barnet man gjør det og kan ikke se at det kan være noe annerledes. Jeg vet ikke helt hvordan det kan løses men jeg synes det er blodig urettferdig at hun kan gjøre nesten som hun vil med flytting, forpurring, ikke ta tlf osv mens staten griper inn med det samme han ikke betaler bidrag (han betaler altså! Mye. Og alt ved samvær/fly og slikt). |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Yes, we can!!
|
Jo, selvsagt, men her var det vel ikke det som var saken. Men klart, det blir jo ENDA mer urimelig om det er far som har vært bevisstløs og insistert på å hoppe av i svingen, og så etterpå ikke ville være med på farskapet.
|
![]() |
|
|