Sv: Abortlov for menn?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Tenker du på at man har vært borte fra skolen og ikke lært om prevensjon? Blitt gravid i fylla? Jeg tipper at jeg kanskje vet mer om hverdagen til ikke-FP-mennesker enn det du gjør (jeg treffer mange av dem, hver dag) og også en del om tenåringsgraviditeter og hvordan disse oppstår. Mange tragiske skjebner, ja. Antar du prøver å si at de "ikke visste bedre", og det kan hende de ikke gjorde, men det går likevel innunder "nekeboksen" og ikke voldtekt/sprukket-kondom-boksen.
Så klart det finnes mennesker som tar mer eller mindre bevisste dårlige valg, som gir kjipe konsekvenser for dem (og eventuelt de rundt dem, f.eks barna deres). "Nekete" mennesker får være din formulering.
Jeg kan bare ikke skjønne hva som vinnes ved at de som tar dårlige valg skal straffes ytterligere på et strukturelt nivå? F.eks ved at kvinner som velger få barn på dårlige tidspunkt og/eller med dårlige menn skal risikere få tilleggbelastningen ved at mennene de får barn med kan juridisk lovlig fraskrive seg alt ansvar for barna, bare fordi at vi som er så innmari lure og gjennomtenkte ikke synes at det at menn ikke kan fraskrive seg ansvaret for sine barn lenger er en nødvendig rettighet for oss? Er ikke det fryktelig usolidarisk?
|