|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Abortlov for menn?
Jeg synes prevensjonsargumentet ditt her blir like flåsete. Vil ikke kvinner gå gravide og bære fram barn får de bruke prevensjon som er sikker eller avstå. (Og da snakker vi ikke om voldtatte som er en annen sak). |
|
|
|
|
|
#22 |
|
maler
|
Sv: Abortlov for menn?Foreldrerollen er også i større grad løsrevet fra det biologiske idag enn bare for få år siden. Hvorfor skal en situasjon med enslig mor som har blitt gravid med sæddonor være veldig annerledes fra situasjonen med enslig mor som har blitt gravid med utvalgt mann på byen? Frivilligheten kan være helt lik fra hennes side.
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke kvinners rettigheter som er grunnlaget for loven som sier at foreldre ikke kan velge bort barn: det er barnets rettigheter. Kvinner har heller ingen rett til å velge bort et barn når det først har kommet til verden. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Abortlov for menn?*Har ikke lest linken i HI* |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abortlov for menn?Jeg syns hele saken er helt på jordet. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg mener at kvinner også skal ta ansvar. Jeg mener også at abortloven burde bli strengere. Også tenker jeg at kvinnen må ta stilling til liv eller død om hun blir gravid. Mannen må skrive under et papir. Kommer flere menn til å ta ansvar for prevensjon med en slik lov, nei. Og hva med besteforeldre, tanter, onkler osv. Dette barnet som mannen bare avskriver vil som oftest måtte bo og leve i samme lokalmiljø som sin "familie" En slik lov vil få veldig triste konsekvenser. For det er ikke snakk om et barn som ikke blir til eller som får to mammaer eller som adopteres bort til en helt annen familie. Det er snakk om et barn som har en far som angrer seg. Som om dette spørsmålet noen sinne kan handle om likeverd mellom kjønn! Det handler om hvilke rettigheter vi har som mennesker. Når skal forresten fristen være? 12 uke når man ser på ul at barnet er alvorlig sykt. Er det da far skal angre seg og la mor ta støyten alene? Når man oppdager på ul i uke atten at barnet har feil kjønn? Er det da? Når er det egentlig? Når barnet blir født. Man lager barn, de kommer til verden og da må man ta ansvar for dem. Sånn er det bare.
|
|
|
#28 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Abortlov for menn?Enig, abortloven kan ikke kalles en angrefrist!
|
|
|
#29 |
|
Shake it out!
|
Jeg er nok på linje med deg. Jeg er veldig for alternativer til abort, og tilrettelegging for det. Synet mitt er ikke religiøst fundamentert, men har i perioder opptatt meg så mye at jeg blant annet var besøkshjem for Alternativ til abort. Samtidig vet jeg med meg selv at om jeg hadde blitt gravid nå, hadde nok abort vært alternativet for meg i min situasjon.
|
|
|
#30 |
|
|
Jeg er enig, og jeg synes vi i alt for liten grad tar hensyn til eller i det hele tatt er villige til å høre om de påkjenningene det er for menn å bli ufrivillige fedre.
|
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Sv: Abortlov for menn?Jeg mener at kvinner skal og må ha mye mer å si i spørsmål som omhandler å få barn eller ikke få barn, siden det aller meste foregår inni og tett på hennes kropp. Så ja, hun skal få bestemme mer enn noen mann om hun vil gå gjennom svangerskap eller ikke, adoptere vekk eller ikke.
|
|
|
#32 |
|
Peppy!
|
Dypt uenig. Din celle - ditt økonomiske ansvar. Menn står fritt til å velge å ikke bruke tiden sin på barnet. Men å slippe foreldreskapet innebærer her å slippe økonomisk ansvar. Alternativet da er at samfunnet bærer det ansvaret. Hvorfor skal det belastes velferdsstaten at du har hatt sex, men ikke er interessert i ungen? Helt feil. Har du sex risikerer du å bli forelder. Mann og kvinner bærer ulik risiko. Det er naturskapt, det slipper vi ikke unna. Men begge må tåle konsekvenser av befruktning, selv om det er ikke er likt. Det er ikke noe urettferdig over det, men det krever ulike regelverk, som at kvinner kan velge abort, og menn ikke. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Abortlov for menn?Nå har jeg lest artikkelen og ser at denne mannen tok kvinnens ord om at hun var steril for sannhet og valgte å ikke bruke prevensjon. Da stiller jo saken seg ganske annerledes enn om prevensjonen sviktet.
|
|
|
|
#34 |
|
Bedreviter
|
Sv: Abortlov for menn?Jeg er helt enig med Pepper her: så lenge det eneste ansvaret man ikke slipper unna er økonomisk, og så lenge det økonomiske ansvaret er tilpasset inntekt, så ser jeg ingen grunn til at menn skal kunne fraskrive seg det minimumet av ansvar for et barn de har laget. Det får da være grenser for hva man skal kunne fraskrive seg altså. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Bedreviter
|
Det gjør det aldeles ikke: det er fortsatt et barn, med de samme rettighetene som et hvert annet barn, selv om barnet har en mor som lyver. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Epikur
|
Man kan også tenke på alle de som hevdet de var psykisk friske, rusfrie, hadde orden i økonomien, som gikk på pillen osv. Folk juger så de tror det selv, sånn er det.
|
|
|
#37 |
|
|
Jeg tenker på medfølselesen jeg er villig til å gi ham jeg altså.
|
|
|
|
#39 |
|
Epikur
|
Sv: Abortlov for menn?Medfølelsen går vel bare så langt som at alle kan gå på en smell når de har sex med noen de ikke kjenner og så må man tåle konsekvensene.
|
|
|
#40 |
|
Peppy!
|
Men hva så? Det finnes jo et utall formildende omstendigheter. Betyr det at det alltid er noen annens ansvar dersom man var i god tro? Skal det ikke kunne få konsekvenser for en selv dersom man var snill og grei? Hva med en bilulykke hvor man får solen i øynene og derfor kræsjer bilen. Helt uforskyldt! Bør man da slippe egenandelen på forsikringen? Bør staten ta det? Noen ganger er det bare slik at det skjer kjipe ting, som man allikevel er ansvarlig for. Å produsere barn er virkelig en av de tingene. Er det helt krise å få barn så må man beskytte seg. Sterilisere seg. Et eller annet som man har kontroll over. For her er du helt og holdent ansvarlig for utfall. |
|
|
|
![]() |
|
|