|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bedreviter
|
Sv: Abortlov for menn?
Jeg kan godt gi masser av medfølelse til folk uansett, jeg. Også til folk som drikker seg snydens, lar seg forføre, glemmer kondomen og blir far til firlinger som resultat. Men det hindrer meg ikke å mene at folk må stå økonomisk ansvarlig overfor et barn de er far til, uansett hvilken måte det ble unfanget på. Barnet har vel ikke noe ansvar for hvordan det kom til verden og skal ikke legges til last. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bør ikke det samme gjelde for kvinner? |
|
|
|
|
|
#43 |
|
etterpåklokest
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Abortlov for menn?Kan kvinner adoptere bort barn om barnets far ønsker barnet? Og vil barnet da gå (nesten) automatisk til far om han er egnet til å ha barn? |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Epikur
|
Niks. Det er bedre at kvinner som ikke vil ha barn pga nekete oppførsel får ta abort. Det krever en viss motivasjon å gå gjennom et svangerskap, en fødsel og ikke minst de 18-20 årene etterpå.
|
|
|
#46 |
|
Bedreviter
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Abortlov for menn?Dette handler jo om barn som er fødte og som har en rolle i dette. Et foster som ble abortert vil jo aldri kunne lure på hvem foreldrene var eller ha behov for økonomisk bistand. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
|
Sv: Abortlov for menn?Jeg klarer ikke se dette så svart-hvitt. Barnet tar allerede konsekvensene av at moren valgte å lure faren, hun har allerede en far som "ikke vil ha henne". Og samfunnet tar allerede konsekvensene av masse av det vi gjør; her i Norge ville f.eks. moren i dette tilfellet kunnet bli forsørget av staten i opptil 5 år fremover bare fordi hun har fått barn uten å være i et forhold med faren.
|
|
|
|
#50 |
|
|
Så du mener at OS forsørger barnet, men ikke moren?
|
|
|
|
#52 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Helt enig i den. Da jeg leste hovedinnlegget så så jeg kjapt for meg et scenarie for å kunne tenke tanken, og inni meg ble jeg bare. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
|
Jo, men så ble det spurt tidligere i tråden om samfunnet skal ta konsekvensene av at far ikke vil ha barnet, og da påpekte jeg at samfunnet tar allerede konsekvensene av mye. Jeg tolket ditt innlegg som et svar til mitt, siden de kom rett etter hverandre. Men da har jeg bare misforstått.
|
|
|
|
#54 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Abortlov for menn?Jeg er helt enig i tanken om at voksne folk som har "uhell" moralsk sett bør ha ryggrad som til å ta de økonomiske konsekvensene altså. Men det er jo ikke slik at (mer eller mindre frivillige) alenemødre blir tvunget ut i full stilling mens barnet er lite heller. Og jeg liker at mulighetene finnes, jeg mener ikke at de skal tas bort. Men i noen tilfeller tror jeg krav til aktivitet kunne vært strammere. Jeg synes for eksempel det er rart å få støtte til skolegang om de årene fører til en jobb som ikke lar seg kombinere med nettopp det å være alene med barn. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Bedreviter
|
Aha. Nei, jeg postet samtidig som deg bare. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Halloen!
I vårt årtusen blir man vel stort sett uønsket gravid pga. nekete oppførsel, blir man ikke? Hull i kondomet og "kastet opp P-pillen" er tross alt ikke så veldig vanlig. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig. Men har du noen sanksjon overfor de som er nekete? Skal de tvinges til å bære frem barnet? Og dermed ikke ta hensyn til det gjennom svangerskapet, noe som igjen går utover barnet?
|
|
|
#58 |
|
Bedreviter
|
Hvilke lover og regler synes du man skal håndheve da? Som er bedre enn de vi har i dag? |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Halloen!
Nei, jeg har ikke det, og det første innlegget mitt var som sagt et svar til en som var veldig bastant om menn og prevensjon. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Leser
|
Jeg også tror at kvinnens "valg" har endret seg radikalt siden abort. Jeg skummet gjennom artikkelen i snl (store norske leksikon) for å se når abortloven kom og når p-pillen kom. P-pillen kom etter. Jeg vil jo si at kvinner og menn er blitt mer "likestilte" i prevensjonsspørsmålet i dag (ikke 100%) og da er det rimelig at også andre ting vurderes.
|
![]() |
|
|