Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Abortlov for menn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-14, 10:50   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abortlov for menn?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, jeg har ikke det, og det første innlegget mitt var som sagt et svar til en som var veldig bastant om menn og prevensjon.

Jeg var veldig bastant på det. Og det var basert på artikkelen (har du lest den?). Der lot mannen være å bruke prevensjon, fordi damen trodde/påsto at hun ikke kunne bli gravid. Kvinner som virkelig ikke vil bli gravide hadde jo aldri stolt på en mann som sa det samme og droppet prevensjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 10:55   #62
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det blir meningsløst å argumentere for bruk av prevensjon, i all den grad prevensjon kan svikte, for begge parter. Som en kvinne som har vært kritisk syk pga svangerskap er ikke graviditet noe jeg tar lett på - det er en stor risiko, en byrde som jeg må bære. Jeg hadde jo aldri i verden stolt på at en halvkjent mann sa han var steril!!

Og hva med en mann som feks sier han gjerne vil ha barn med en kvinne, de blir gravide - og så ombestemmer han seg? Skal han da kunne tekke seg juridisk fra hele greia og la henne stå igjen med helserisiko og aleneansvar, eventuelt en abort hun kanskej selv er sterkt i mot som prinsipp?

Har man sex kan man risikere å få barn, prevensjon eller ei. Så får man vurdere om man vil ta en sjansen eller ei, og betale for resultatet.

Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 10:56   #63
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enda i dag er det vel slik at menn "blir fedre" rent juridisk ved fødsel?

Nei, er man ikke gift må far signere på farskap. Gjør han ikke det, må mor gå til sak for å bevise at han er far via blodprøver osv.

Gammel 08-01-14, 11:05   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg var veldig bastant på det. Og det var basert på artikkelen (har du lest den?). Der lot mannen være å bruke prevensjon, fordi damen trodde/påsto at hun ikke kunne bli gravid. Kvinner som virkelig ikke vil bli gravide hadde jo aldri stolt på en mann som sa det samme og droppet prevensjon.

Det kommer jo helt an på hvilket forhold man har til fyren. I utgangspunktet ønsker jeg jo å stole på folk, spesielt folk jeg hopper til køys med.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 11:16   #65
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Det kommer jo helt an på hvilket forhold man har til fyren. I utgangspunktet ønsker jeg jo å stole på folk, spesielt folk jeg hopper til køys med.

Men hva da om hun oppriktig trodde hun var steril, men ikke var det? Jeg har et slikt par i min omgangskrets. De ble riktignok overlykklige av graviditeten, men trodde aldri i verden de skulle få barn, ei heller ved prøverør. Det er jo ikke gitt at kvinnen har løyet, selv om mannen blir uønsket far. Ergo: man må selv ta ansvar for egne handlinger.

Gammel 08-01-14, 11:33   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men hva da om hun oppriktig trodde hun var steril, men ikke var det? Jeg har et slikt par i min omgangskrets. De ble riktignok overlykklige av graviditeten, men trodde aldri i verden de skulle få barn, ei heller ved prøverør. Det er jo ikke gitt at kvinnen har løyet, selv om mannen blir uønsket far. Ergo: man må selv ta ansvar for egne handlinger.

Ja, hadde jeg vært mann, hadde jeg aldri tatt for god fisk at en kvinne sa at hun ikke kunne få barn. Ikke omvendt heller, for all del, men jeg har et bestemt inntrykk av at flere kvinner enn menn holder på slik. (Sier til en partner at de ikke kan bli gravide/bruker prevensjon når det faktisk ikke stemmer.) Nei, jeg vet ikke, mulig det der også er en myte.

Gammel 08-01-14, 11:35   #67
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

jeg har et bestemt inntrykk av at flere kvinner enn menn holder på slik. (Sier til en partner at de ikke kan bli gravide/bruker prevensjon når det faktisk ikke stemmer.) Nei, jeg vet ikke, mulig det der også er en myte.

Enig, jeg "har inntrykk", men kjenner selv ingen konkrete tilfeller ut over myten. Og den myten er ganske kjent, så ergo burde menn være enda mer forsiktige og passe på seg selv og sine sædceller.

Gammel 08-01-14, 11:42   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og den myten er ganske kjent, så ergo burde menn være enda mer forsiktige og passe på seg selv og sine sædceller.

Og greia er vel at menn ofte ikke gjør det. De fleste jeg har hatt sex med har latt det være opp til meg å fikse prevensjon, eller har stolt på at det jeg har sagt ang. p-pille har vært sant.

Gammel 08-01-14, 11:43   #69
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Enig, jeg "har inntrykk", men kjenner selv ingen konkrete tilfeller ut over myten. Og den myten er ganske kjent, så ergo burde menn være enda mer forsiktige og passe på seg selv og sine sædceller.

Jeg kjenner til to menn som sier at de "ble lurt", men det har jeg jo bare deres ord for, og selvsagt har de et uansett ansvar selv også. (Selv om det kanskje virker i overkant hysterisk å tre på seg kondomet når dama nettopp har sagt at hun bruker P-piller. ) Ellers kjenner jeg flere damer som har lurt mannen sin og blitt gravide ved et uhell når mannen ikke vil ha flere barn, men de ønsker flere. Dette er de jo ganske åpne om selv også, og jeg har inntrykk av at denne "løsningen" er ganske akseptert jevnt over blant kvinner? Selv synes jeg det er patetisk og forkastelig å lure et barn på et menneske som ikke ønsker det, kanskje spesielt når det er snakk om en ektefelle.

Gammel 08-01-14, 11:45   #70
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg kjenner til to menn som sier at de "ble lurt", men det har jeg jo bare deres ord for, og selvsagt har de et uansett ansvar selv også. (Selv om det kanskje virker i overkant hysterisk å tre på seg kondomet når dama nettopp har sagt at hun bruker P-piller. ) Ellers kjenner jeg flere damer som har lurt mannen sin og blitt gravide ved et uhell når mannen ikke vil ha flere barn, men de ønsker flere. Dette er de jo ganske åpne om selv også, og jeg har inntrykk av at denne "løsningen" er ganske akseptert jevnt over blant kvinner? Selv synes jeg det er patetisk og forkastelig å lure et barn på et menneske som ikke ønsker det, kanskje spesielt når det er snakk om en ektefelle.

Ja, men det er jo en reell risiko, og ekte uhell skjer jo også. Og hvordan skal en slik abortlov for menn fungere for ektefeller? Han er far til de to første, men ikke til siste, liksom...

Sitat:

Og greia er vel at menn ofte ikke gjør det. De fleste jeg har hatt sex med har latt det være opp til meg å fikse prevensjon, eller har stolt på at det jeg har sagt ang. p-pille har vært sant.

Enig. Jeg minnes med varme følelser en tilfeldig flamme i studietiden som TO - TO ganger tok av seg kondomet midt i akten (samme akt, for øvrig, det ble ikke flere gitt). Og jeg gikk ikke på p-piller. My GÅDD! Og så skal han liksom kunnet komme etterpå og fraskrive seg farskap???!!

Gammel 08-01-14, 11:46   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

(Selv om det kanskje virker i overkant hysterisk å tre på seg kondomet når dama nettopp har sagt at hun bruker P-piller. )

P-piller beskytter ikke mot annet enn graviditet da. Så jeg håper virkelig ikke min sønn tar utgangspunkt i kun uønsket graviditet i fremtiden.

Gammel 08-01-14, 11:47   #72
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at kvinner også har mye å gå på der, både når det gjelder abort og å poppe ut barn man ikke klarer å forsørge selv.

Hva mener du egentlig? At kvinner har mer ansvar for barna enn menn?
Alle vet at det å ha sex kan føre til barn, så får hver enkelt ta det ansvaret og ikke stole på at andre tar det.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 11:57   #73
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns egentlig begge kjønn bør ta mer ansvar for uønskede svangerskap.
Hvis en mann i et ekteskap ikke ønsker flere barn, så syns jeg han skal sterilisere seg. Da er det ingen kone som kan "lure" han på noe vis. Ta ansvar selv og ikke skyld på andre i ettertid tenker jeg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 12:23   #74
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

I vårt årtusen blir man vel stort sett uønsket gravid pga. nekete oppførsel, blir man ikke?

Du om det. Jeg tror det er ganske mange liv i Norge som er et godt stykke unna hverdagen til de faste debattantene på FP.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 13:37   #75
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, men det er jo en reell risiko, og ekte uhell skjer jo også. Og hvordan skal en slik abortlov for menn fungere for ektefeller? Han er far til de to første, men ikke til siste, liksom...

Jeg har ikke sagt et ord om at jeg tror en slik abortlov kan fungere.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva mener du egentlig? At kvinner har mer ansvar for barna enn menn?
Alle vet at det å ha sex kan føre til barn, så får hver enkelt ta det ansvaret og ikke stole på at andre tar det.

I setningen over, som du ikke qoutet, skrev jeg noe om menn. Så selvsagt har jeg verken skrevet eller ment at kvinner har mer ansvar enn menn for å forsørge barna sine.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Du om det. Jeg tror det er ganske mange liv i Norge som er et godt stykke unna hverdagen til de faste debattantene på FP.

Tenker du på at man har vært borte fra skolen og ikke lært om prevensjon? Blitt gravid i fylla? Jeg tipper at jeg kanskje vet mer om hverdagen til ikke-FP-mennesker enn det du gjør (jeg treffer mange av dem, hver dag) og også en del om tenåringsgraviditeter og hvordan disse oppstår. Mange tragiske skjebner, ja. Antar du prøver å si at de "ikke visste bedre", og det kan hende de ikke gjorde, men det går likevel innunder "nekeboksen" og ikke voldtekt/sprukket-kondom-boksen.

Gammel 08-01-14, 15:22   #76
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kan man se abort som noe annet enn en angrefrist? Vanskelig angrefrist ja, men dog en angrefrist. Hadde det kun vært mors helse som var begrunnelsen (utover den faktoren at mor i mange tilfeller velger å sette egen helse i fare for å bli kvitt fosteret), hadde det vært vanskelig å argumentere for fri abort. Det er råderett over egen kropp og eget liv som blir brukt som hovedargumenter, ikke kvinnehelse i vidt perspektiv. Det har mange ganger også her på FP blitt argumentert for at man bør vente til man har solid nok økonomi og stabilt nok liv til å ivareta et barn. Også med abort som et reelt alternativ for å oppnå dette. Menn er prisgitt kvinnens valg hvis de tar sjansen på noe annet enn avholdenhet.

Jeg ser heller ikke at loven kan være noe annerledes enn idag, men det er et tankekors at menn har de dårligste prevensjonsalternativene og kan hverken velge eller velge bort foreldreskapet under eller etter svangerskapet. Kvinnen sitter på valgfriheten hvis hun vil. At hun er bundet av sin egen samvittighet og egne følelser er en annen sak.

Gammel 08-01-14, 15:41   #77
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Dypt uenig. Din celle - ditt økonomiske ansvar. Menn står fritt til å velge å ikke bruke tiden sin på barnet. Men å slippe foreldreskapet innebærer her å slippe økonomisk ansvar. Alternativet da er at samfunnet bærer det ansvaret. Hvorfor skal det belastes velferdsstaten at du har hatt sex, men ikke er interessert i ungen? Helt feil. Har du sex risikerer du å bli forelder. Mann og kvinner bærer ulik risiko. Det er naturskapt, det slipper vi ikke unna. Men begge må tåle konsekvenser av befruktning, selv om det er ikke er likt. Det er ikke noe urettferdig over det, men det krever ulike regelverk, som at kvinner kan velge abort, og menn ikke.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er helt enig med Pepper her: så lenge det eneste ansvaret man ikke slipper unna er økonomisk, og så lenge det økonomiske ansvaret er tilpasset inntekt, så ser jeg ingen grunn til at menn skal kunne fraskrive seg det minimumet av ansvar for et barn de har laget. Det får da være grenser for hva man skal kunne fraskrive seg altså.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det gjør det aldeles ikke: det er fortsatt et barn, med de samme rettighetene som et hvert annet barn, selv om barnet har en mor som lyver.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Medfølelsen går vel bare så langt som at alle kan gå på en smell når de har sex med noen de ikke kjenner og så må man tåle konsekvensene.

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Men hva så? Det finnes jo et utall formildende omstendigheter. Betyr det at det alltid er noen annens ansvar dersom man var i god tro? Skal det ikke kunne få konsekvenser for en selv dersom man var snill og grei? Hva med en bilulykke hvor man får solen i øynene og derfor kræsjer bilen. Helt uforskyldt! Bør man da slippe egenandelen på forsikringen? Bør staten ta det? Noen ganger er det bare slik at det skjer kjipe ting, som man allikevel er ansvarlig for. Å produsere barn er virkelig en av de tingene. Er det helt krise å få barn så må man beskytte seg. Sterilisere seg. Et eller annet som man har kontroll over. For her er du helt og holdent ansvarlig for utfall.

Ja.

Og det at en kvinne og mor alene kan forsørge et barn er en relativ ny konstruksjon, og definitivt ikke noe som funker andre steder i verden. At menn faktisk ikke gis mulighet til å fraskrive seg forsørgeransvar for barn som det var upraktisk at dukket opp, er vel strengt tatt enn større seier for feminismen enn retten til å poste undertøysbilder av seg selv fire dager etter fødsel og forvente bare ros.

Her er en veldig god oppsummering av hva jeg synes om saken og som jeg heldigvis slipper å skrive selv.

Jeg tenker at menns velgfrihet og medbestemmelsesrett inntreffer på andre tidspunkt enn kvinnens, og slutter meg helhjertet til at menn som ikke på noe vis ønsker å bli fedre, bør ta ansvar for det SELV.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 16:57   #78
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvordan kan man se abort som noe annet enn en angrefrist?

Enig i nesten 100% av tilfellene. Det finnes jo unntak som er nevnt (voldtekt, sykdom hos mor, sykdom hos fostret), men jeg er klar over at det ikke er majoriteten av abortene.

Jeg tror også at i Norge, i dag, er abort først og fremst en angrefrist (noe det definitivt ikke var da abort ble legalisert), og kanskje burde denne endringen gjøre at abort også fungerte anderledes?

Gammel 08-01-14, 17:20   #79
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Tenker du på at man har vært borte fra skolen og ikke lært om prevensjon? Blitt gravid i fylla? Jeg tipper at jeg kanskje vet mer om hverdagen til ikke-FP-mennesker enn det du gjør (jeg treffer mange av dem, hver dag) og også en del om tenåringsgraviditeter og hvordan disse oppstår. Mange tragiske skjebner, ja. Antar du prøver å si at de "ikke visste bedre", og det kan hende de ikke gjorde, men det går likevel innunder "nekeboksen" og ikke voldtekt/sprukket-kondom-boksen.

Så klart det finnes mennesker som tar mer eller mindre bevisste dårlige valg, som gir kjipe konsekvenser for dem (og eventuelt de rundt dem, f.eks barna deres). "Nekete" mennesker får være din formulering.

Jeg kan bare ikke skjønne hva som vinnes ved at de som tar dårlige valg skal straffes ytterligere på et strukturelt nivå? F.eks ved at kvinner som velger få barn på dårlige tidspunkt og/eller med dårlige menn skal risikere få tilleggbelastningen ved at mennene de får barn med kan juridisk lovlig fraskrive seg alt ansvar for barna, bare fordi at vi som er så innmari lure og gjennomtenkte ikke synes at det at menn ikke kan fraskrive seg ansvaret for sine barn lenger er en nødvendig rettighet for oss? Er ikke det fryktelig usolidarisk?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 17:51   #80
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klart det finnes mennesker som tar mer eller mindre bevisste dårlige valg, som gir kjipe konsekvenser for dem (og eventuelt de rundt dem, f.eks barna deres). "Nekete" mennesker får være din formulering.

Jeg kan bare ikke skjønne hva som vinnes ved at de som tar dårlige valg skal straffes ytterligere på et strukturelt nivå? F.eks ved at kvinner som velger få barn på dårlige tidspunkt og/eller med dårlige menn skal risikere få tilleggbelastningen ved at mennene de får barn med kan juridisk lovlig fraskrive seg alt ansvar for barna, bare fordi at vi som er så innmari lure og gjennomtenkte ikke synes at det at menn ikke kan fraskrive seg ansvaret for sine barn lenger er en nødvendig rettighet for oss? Er ikke det fryktelig usolidarisk?

Sånn er det bare her på FP. Kvinner som tar "dumme" valg, enten de får for mange barn, eller barn med feil menn, tar feil utdannelse eller velger dumme yrker kan bare ligge der å steke i sitt eget fett......

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor, men AT det er sånn, det har jeg fått med meg.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.