Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Og det synes jeg jo ikke er noe urimelig krav (i den grad man har arbeidsplass til alle), men dette tar jo mer tid per elev. Møter er nyttig, men tar tid, i tillegg til tiden som brukes til forberedelser, retting, elevsamtaler, foreldremøter, ansvarsgruppemøter, etc etc. Skjønner ikke hvordan dette skal gjøre det mulig å skvise enn flere undervisningstimer per lærer.
Det er litt vanskelig å forstå hele greia syns jeg. Jeg snakker ut i fra videregående, mens andre snakker ut i fra grunnskolen. Det er litt forskjell mellom fag, skoleslag osv når det gjelder leseplikt, bunden, ubunden tid.
Jeg syns heller ikke det å være på arbeidsplassen fra 08.-16.00 er det verste, men det fordrer arbeidsro. Og det er litt vanskelig til tider når man har manko på møterom. Dermed blir arbeidsrommene møterom, pauserom osv. Pauserommet har ikke plass til alle ansatte på en gang må vite. Vi kunne sikkert hatt fleksibel timeplan, at noen spiste kl.11.00, andre 11.30 osv, men det kompliserer timeplanlegginga til de stakkarene som driver med det. Enkelte skoler har over 200 ansatte (skoler med over 1000 elever).
|