|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg er lærerstudent og har fulgt ganske nervøst med på "forhandlingene" omkring arbeidstid. Jeg skriver "forhandlingene" fordi partene har vel stått så langt fra hverandre at det ikke egentlig kan kalles forhandlinger. Utover noen få uker i praksis har jeg veldig lite erfaring med selve lærerjobben, men av det lille jeg har erfart, lurer jeg på, som de fleste andre lærere, hvordan det skulle fungert i praksis å ha en god del av arbeidstiden sin på et tidspunkt elevene ikke har behov for oss. Jeg ser ikke helt for meg at det vil være mulig for meg å være på jobb fra 8 - 15.30 og så tenke "Jaja, whatever..." og gå hjem når det fremdeles er en hel haug med arbeid igjen som skal/må/bør gjøres.
![]() |
![]() |
#2 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?I korte trekk, ja. Sist gang det var forhandlinger, ble den avtalen vi har nå forlenget med nye forhandlinger i 2013. HVis man da ikke klarte å bli enige, så kan vi trekke arbiedstidsavtalen inn i lønnsforhandlingene, noe som nå sannsynligvis skjer. Faren for streik er alvorlig stor. Det kan være streiken blir langvarig og ender med tvungen lønnsnemd, og det ender som regel ikke godt for lærerne. Et annet scenario er at KS stiller lønn opp mot arbeidstid og sier at vi får kun en av delene - arbeidstida eller mer lønn. Jeg personlig velger arbeidstida, fordi jeg mener jeg ikke får gjort en god nok jobb med den arbeidsdagen KS vil at jeg skal ha. Jeg er lærer i videregående. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
One of These Days
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg frykter akkurat det samme som Nasse! Har allerede startet å lese jobbannonser, men vil aller helst være lærer med samme arbeidstidsavtale som i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg har fulgt med, og til og med sendt svar på en artikkel i DN. Blir arbeidstiden annerledes enn i dag, så blir det lærermangel. Jeg er også i tenkeboksen på andre ting å jobbe med, for får ikke jeg gjort en god jobb innenfor rimelige rammer, så kan jeg ikke være lærer. Jeg kan ikke jobbe som lærer uten å få gjort jobben godt nok.
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Også enig med Nasse. Og har lest jobbannonser lenge. Jævla KS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
One of These Days
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Enig Frøydis! Det er ikke snakk om ferier, det er snakk om tid til å gjøre jobben ordentlig, en jobb som er å sette læring til barna først. Når vil du har en vurdering av ditt barns utvikling? I sommerferien august etter at skoleåret er over? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?For meg handler det heller ikke om periodene med arbeidsfri i seg selv, men om at årsaken til at vi har dem er at vi ellers ikke rekker over arbeidet ellers i skoleåret.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Det er dette jeg frykter også. Jeg merker selv hvor mye det betyr å få kjapp tilbakemelding på arbeidet mitt, og jeg er jo voksen. En gang leverte jeg inn et arbeidskrav og så gikk det seks uker før jeg fikk tilbakemelding, den gadd jeg ikke lese engang, for jeg var så ferdig med den oppgaven.
![]() |
![]() |
#9 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det stompa seier, er min situasjon og. Rettearbeidet kjem til vera skadelidande, og ein del førebuing, for det er det som skjer på kvelden, i helgene og i vinder/haust/ og påskeferien.
![]() |
#10 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg er barneskolelærer, og dette er fullstendig krise. Jeg er på jobb fra 8-16.15 hver dag, og i denne tida rekker jeg undervisning, inspeksjon, en del foreldresamarbeid, dokumentasjon og forarbeid.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 24-01-14 kl 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tror ikke KS har mistillit til lærerne. Jeg tror de er ekstremt kyniske og regner med at lærerne kommer til å fortsette med å jobbe kveld og helg, bare at de kommer til å jobbe gratis. Og jeg frykter dessverre at det er det som kommer til å skje med alle de flinkeste folk, helt til de går på veggen og finner seg en annen jobb.
![]() |
#12 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg er ikke lærer og har som sådan ikke så store forutsetninger for å mene så mye om dette, men jeg greier ikke helt å se hvordan skolesystemet skal bli dersom lærerne skal ha uker av arbeidstiden sin på jobb uten elever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Men slik jeg forsto det har lærerne (Unio?) gått med på å utsette dette spørsmålet i to år, og hvis de ikke blir enige denne gangen, blir det en del av lønnsoppgjøret (og det blir det jo, siden fristen var i dag)? Hvorfor gikk de med på en forskyving av problemet, i stedet for å bare si at dette kommer aldri til å skje? Er det et krav de kan nekte å gå med på for evig og alltid, eller kan vi nå ende med tvungen lønnsnemd der dette blir vedtatt?
![]() |
![]() |
#14 |
|
Nei, det ser ikke jeg heller. Jeg har bare så vidt hatt praksis i ungdomsskolen, men for meg var det et enormt sjokk å oppdage at to klasser fungerer totalt forskjellig og man må tilpasse undervisningsopplegget til hver enkelt klasse. Før har jeg tenkt at det sikkert kan planlegges på forhånd, og så har man ett som funker i år etter år (for virkemidlene i lyrikk er jo de samme), men slik er det virkelig ikke.
![]() |
![]() |
#15 |
Fartsfantom
|
UNIO er er hovedorganisasjon der Utdanningsforbundet er medlem av sammen med sykepleierorganisasjonen, politiet. UNIO har forhandlingsrett ved tariff-forhandlingene. Utdanningsforbundet kan ikke forhandle tariff på egen hånd, det gjør UNIO på vegne av Utdanningsforbundet, sykepleierne osv. Siden Utdanningsforbundet (UDF) er størst i UNIO så er det UDF, dvs Ragnhild Lied som er leder i UDF, som forhandler på vegne av UNIO. Når det gjelder arbeidstidsavtalen så var det UDF som forhandlet på vegne av UDF, Lektorlaget for Lektorlaget, osv. Lektorlaget er med i Akademikerne. UNIO med Anders Folkestad i spissen sa at de var villige til å støtte deres kamp mot KS i denne saken. De andre forbundene i UNIO vil dermed støtte lærerne i en eventuell streik, men det vet vi ikke helt sikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Tusen takk for god forklaring, Nasse! Hva betyr det om de andre forbundene støtter lærerne i streik?
![]() |
![]() |
#17 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det kan bety at de støtter oss i en eventuell streik. Her er en lenke til UDF: www.utdanningsforbundet.no og til UNIO: www.unio.no. Det kan være du finner noe mer der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg er ikke lærer, men forelder, og følger med i saken. Jeg kom over denne kommentaren fra Lofot-tidende på FB, som får godt frem det jeg mener i denne saken.
![]() |
#19 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Leste også den artikkelen, og er enig i hvert ord. Jeg er ikke særlig bekymret for egen framtid, og skal nok klare å få en annen jobb til høsten, men jeg er bekymret for ungene mine, fordi jeg skjønner at KS-forslaget kommer til å rasere skolen fullstendig. Som artikkelen sier: Hvilke lærere blir igjen? Jo, de som uansett ikke bruker mye tid på for- og etterarbeid, eller på å snakke med elevene sine og lærere som ikke klarer å få seg enn annen jobb, og altså er i skolen ufrivillig. Det forundrer meg at norske foreldre, som ellers reagerer på endringer som forverrer kvaliteten både i barnehage og skole, nå er merkelig stille. Overskygger den stille gleden over at lærerne endelig mister den ufordragelig lange "ferien" sin det faktum at nådesstøtet er i ferd med å bli gitt til skolen barna deres går i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Hvordan tenker du at foreldrene skal forholde seg, rine?
![]() |
|
|