Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-14, 15:58   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Jeg er lærerstudent og har fulgt ganske nervøst med på "forhandlingene" omkring arbeidstid. Jeg skriver "forhandlingene" fordi partene har vel stått så langt fra hverandre at det ikke egentlig kan kalles forhandlinger. Utover noen få uker i praksis har jeg veldig lite erfaring med selve lærerjobben, men av det lille jeg har erfart, lurer jeg på, som de fleste andre lærere, hvordan det skulle fungert i praksis å ha en god del av arbeidstiden sin på et tidspunkt elevene ikke har behov for oss. Jeg ser ikke helt for meg at det vil være mulig for meg å være på jobb fra 8 - 15.30 og så tenke "Jaja, whatever..." og gå hjem når det fremdeles er en hel haug med arbeid igjen som skal/må/bør gjøres.

I dag ble det altså, ikke utventet, brudd. Hva skjer nå? Skal dette diskuteres videre i lønnsforhandlingene til våren, og hvis de ikke blir enige da, blir det streik?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 16:26   #2
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

I korte trekk, ja. Sist gang det var forhandlinger, ble den avtalen vi har nå forlenget med nye forhandlinger i 2013. HVis man da ikke klarte å bli enige, så kan vi trekke arbiedstidsavtalen inn i lønnsforhandlingene, noe som nå sannsynligvis skjer. Faren for streik er alvorlig stor. Det kan være streiken blir langvarig og ender med tvungen lønnsnemd, og det ender som regel ikke godt for lærerne. Et annet scenario er at KS stiller lønn opp mot arbeidstid og sier at vi får kun en av delene - arbeidstida eller mer lønn. Jeg personlig velger arbeidstida, fordi jeg mener jeg ikke får gjort en god nok jobb med den arbeidsdagen KS vil at jeg skal ha. Jeg er lærer i videregående.

Jeg får ikke gjort rettingene godt nok med framovermeldinger, vurdering for læring. Kanskje eleven bare får en karakter etter et hastverksarbeide. Jeg bruker ca 30 min pr. stil og i en klasse med 30, så ja det er bare å regne i vei. Dette blir umulig å bli ferdig med i en KS sin hverdag. Ikke tro at vi vil få overtidsbetaling. Kommuner og fylkeskommuner skal spare penger. Elevsamtaler, foreldremøter, utviklingssamtaler mm vil måtte skje på dagtid. Du kan tro det blir lett å få foreldre til å møte. Det blir ikke lett å planlegge undervisninga til det beste for eleven i juni og august når vi ikke vet hvem elevene våre er. Grovplanlegging går fint, men ikke den detaljert der vi tar hensyn til hvilke metode vi velger, og hvorfor. Er det en elev som må ha et eget opplegg? Slike ting vet vi ikke før vi møter elevene våre.

Konsekvenser av KS' forslag blir at skolen blir elendig. Du kan glemme å finne drømmelæreren. Mange vil slutte. I vgs, der jeg er, vil ingeniørene, matematikerne, realistene forsvinne til andre yrker. Andre vil ta tidligpensjon. Mange vil rømme yrket sitt fordi en god lærer ønsker å gjøre en god jobb, og når man fjerner den muligheten så vil man prøve å finne noe annet å gjøre. Yrkesfagslærere vil også forsvinne. Dette ser vi allerede tegn på i Danmark der man har fått det systemet KS vil ha. I Danmark har søkertallet lærerhøgskolene gått ned og de som allerede er der ser seg om etter noe annet å gjøre. Dette tror jeg også vil skje her.

Husk også at eleven fortsatt skal ha 190 skoledager, slik at sommerferien for elevene ikke blir kortere. Lærerne vil fortsatt ha samme sommerferie - 4 uker og 1 dag. Vi mister avspaseringa vår, hvis KS får det som de vil.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 16:30   #3
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg frykter akkurat det samme som Nasse! Har allerede startet å lese jobbannonser, men vil aller helst være lærer med samme arbeidstidsavtale som i dag.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 16:46   #4
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fulgt med, og til og med sendt svar på en artikkel i DN. Blir arbeidstiden annerledes enn i dag, så blir det lærermangel. Jeg er også i tenkeboksen på andre ting å jobbe med, for får ikke jeg gjort en god jobb innenfor rimelige rammer, så kan jeg ikke være lærer. Jeg kan ikke jobbe som lærer uten å få gjort jobben godt nok.

Det er så feil fokus på flere av artiklene i media. Der er det at lærerne sutrer over kortere ferie i fokus, og det blir så feil. Jeg er redd for å ikke gjøre jobben godt nok med elevene, det trenger jeg tid til å gjøre. Det KS foreslår er ikke til det beste for elevene.

Gammel 24-01-14, 16:46   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også enig med Nasse. Og har lest jobbannonser lenge. Jævla KS.

Fast arbeidstid fra 8-15.30 er helt OK, men kvaliteten på arbeidet vil bli merkbart dårligere hvis det som ikke kan bli gjort innen den rammen må vente til en dag man har tid. Jeg kjeder meg på slutten av ferien/avspaseringen og har ofte ønsket meg en mer fleksibel ordning slik mange andre har, så den delen er for så vidt OK. Jeg er imidlertid ikke innstilt på å bli en kontorrottelærer som ikke har tid til elevene når det trenger meg, eller som må gi prøvene tilbake etter en måned når alle har glemt hva den handlet om. For å nevne de to tingene som bekymrer meg mest.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 16:49   #6
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Enig Frøydis! Det er ikke snakk om ferier, det er snakk om tid til å gjøre jobben ordentlig, en jobb som er å sette læring til barna først. Når vil du har en vurdering av ditt barns utvikling? I sommerferien august etter at skoleåret er over?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 17:22   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

For meg handler det heller ikke om periodene med arbeidsfri i seg selv, men om at årsaken til at vi har dem er at vi ellers ikke rekker over arbeidet ellers i skoleåret.

Det store problemet for meg hvis KS får det som de vil er rettingen. Som språklærer i vgs har jeg mye av den, og det er først og fremst den jeg tar utenfor såkalt "normalarbeidstid", samt noe planlegging.

Jeg er som oftest på jobb 7-8 timer hver dag, og innenfor denne tida får jeg vanligvis tid til
- undervisning
- dokumentasjon (føring av fravær, karakterer og merknader, generering av varsel)
- møter
- samarbeid med andre lærere
- kontaktlærerarbeid

Hvis det ikke er for stort trøkk med møter og kontaktlæreroppgaver rekker jeg over forberedelser og planlegging, men det må jeg noen ganger gjøre ferdig hjemme på kveldstid og i helger. Retting har jeg normalt ikke tid til å gjøre innenfor 8-16-rammen. Det sitter jeg med hjemme på kveldstid og i helgene. Noen uker har jeg ikke retting, andre uker sitter jeg både 10 og 20 timer ut over de 35-37 timene jeg er på jobb - og sånn skal det jo også være, siden lærerarbeidsåret er komprimert og vi derfor skal ha arbeidsuker på 43 timer over 39 uker og får perioder med arbeidsfri ut over de fire ukene med ferie som kompensasjon. Jeg er 100 % sikker på at ser jeg skoleåret under ett, ligger jeg på minst 43 t/uka i snitt og dekker opp hele årsverket mitt.

Ingen av de oppgavene jeg normalt får unna i den tida jeg er på jobb kan egentlig komprimeres mer enn de er i dag, og det er ytterst lite som går an å gjøre på tidspunkt av året da elevene ikke er på skolen. Så hva skal jeg gjøre da, hvis KS får det som de vil? Det eneste jeg kan utsette på ubestemt tid er rettinga, men det er en veldig dårlig løsning å måtte si til elevene at beklager - norskstilen de skrev i februar kan de få igjen etter påske, når all forskning viser at jo lengre tid det går fra en elev utfører en oppgave til han får tilbakemelding, jo mindre er læringseffekten. Jeg kan heller ikke la være å forberede eller gjennomføre timene mine, jeg kan ikke la være å føre fravær eller sende varsel, og møtene settes opp av ledelsen og er obligatoriske, eller de er helt nødvendige for å kunne samarbeide med andre lærere.

Jeg føler at hele denne konflikten oser av KS sin manglende forståelse for lærernes arbeidshverdag og av mistillit til lærerne som gruppering. Jeg er ikke i tvil om at det finnes enkeltlærere som ikke gjør det de skal og som misbruker arbeidstidsordningen, men det store flertallet gjør det ikke, og likevel mistenkeliggjøres vi alle sammen. Det er fortvilende og demoraliserende.

Gammel 24-01-14, 17:34   #8
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er imidlertid ikke innstilt på å bli en kontorrottelærer som ikke har tid til elevene når det trenger meg, eller som må gi prøvene tilbake etter en måned når alle har glemt hva den handlet om. For å nevne de to tingene som bekymrer meg mest.

Det er dette jeg frykter også. Jeg merker selv hvor mye det betyr å få kjapp tilbakemelding på arbeidet mitt, og jeg er jo voksen. En gang leverte jeg inn et arbeidskrav og så gikk det seks uker før jeg fikk tilbakemelding, den gadd jeg ikke lese engang, for jeg var så ferdig med den oppgaven.

Jeg er bare på første året av lærerutdanningen, og jeg kommer til å søke på andre studier nå, og så vurdere om jeg skal bli noe annet dersom dette går gjennom. Men slik situasjonen er nå, tyder det vel på at det før eller siden blir sånn eller?

Gammel 24-01-14, 17:39   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det stompa seier, er min situasjon og. Rettearbeidet kjem til vera skadelidande, og ein del førebuing, for det er det som skjer på kvelden, i helgene og i vinder/haust/ og påskeferien.

Gammel 24-01-14, 19:59   #10
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er barneskolelærer, og dette er fullstendig krise. Jeg er på jobb fra 8-16.15 hver dag, og i denne tida rekker jeg undervisning, inspeksjon, en del foreldresamarbeid, dokumentasjon og forarbeid.

Jeg rekker ikke retting, jeg rekker ikke tilbakemeldinger, jeg rekker ikke å skrive IOP-er og halvårsrapporter, jeg rekker ikke fraværsføring og anmerkninger og jeg rekker ikke samtaler og foreldremøter. Jeg rekker heller ikke det jeg skal i de ukene hvor det dukker opp mobbesaker eller andre oppførselssaker - da må jeg jobbe mye hjemmefra med foreldresamarbeid og utarbeiding av tiltak.

Jeg rekker heller ikke å lage tilpassede lekseplaner og tilpassede oppgaver - eller spennende opplegg. Det må jeg gjøre i helgene.

Skal jeg nå gjøre dette til sommeren?

Jeg har valget mellom å:

a) Gå hjem til tida og gjøre en elendig jobb. (Dette tror ikke KS vi klarer).
b) Jobbe masse utenom arbeidstida (Dette tror KS at vi kommer til å gjøre - jeg håper og tror de tar feil. Nok er nok).

Sist redigert av oslo78 : 24-01-14 kl 20:04.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 20:00   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke KS har mistillit til lærerne. Jeg tror de er ekstremt kyniske og regner med at lærerne kommer til å fortsette med å jobbe kveld og helg, bare at de kommer til å jobbe gratis. Og jeg frykter dessverre at det er det som kommer til å skje med alle de flinkeste folk, helt til de går på veggen og finner seg en annen jobb.

Gammel 24-01-14, 20:09   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke lærer og har som sådan ikke så store forutsetninger for å mene så mye om dette, men jeg greier ikke helt å se hvordan skolesystemet skal bli dersom lærerne skal ha uker av arbeidstiden sin på jobb uten elever.
Det må jo ligge en aldri så liten systemreform i dette fra KSs side da?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 20:09   #13
Input

Input sin avatar

Standard

Men slik jeg forsto det har lærerne (Unio?) gått med på å utsette dette spørsmålet i to år, og hvis de ikke blir enige denne gangen, blir det en del av lønnsoppgjøret (og det blir det jo, siden fristen var i dag)? Hvorfor gikk de med på en forskyving av problemet, i stedet for å bare si at dette kommer aldri til å skje? Er det et krav de kan nekte å gå med på for evig og alltid, eller kan vi nå ende med tvungen lønnsnemd der dette blir vedtatt?

Gammel 24-01-14, 20:12   #14
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er ikke lærer og har som sådan ikke så store forutsetninger for å mene så mye om dette, men jeg greier ikke helt å se hvordan skolesystemet skal bli dersom lærerne skal ha uker av arbeidstiden sin på jobb uten elever.

Nei, det ser ikke jeg heller. Jeg har bare så vidt hatt praksis i ungdomsskolen, men for meg var det et enormt sjokk å oppdage at to klasser fungerer totalt forskjellig og man må tilpasse undervisningsopplegget til hver enkelt klasse. Før har jeg tenkt at det sikkert kan planlegges på forhånd, og så har man ett som funker i år etter år (for virkemidlene i lyrikk er jo de samme), men slik er det virkelig ikke.

Gammel 24-01-14, 20:25   #15
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men slik jeg forsto det har lærerne (Unio?) gått med på å utsette dette spørsmålet i to år, og hvis de ikke blir enige denne gangen, blir det en del av lønnsoppgjøret (og det blir det jo, siden fristen var i dag)? Hvorfor gikk de med på en forskyving av problemet, i stedet for å bare si at dette kommer aldri til å skje? Er det et krav de kan nekte å gå med på for evig og alltid, eller kan vi nå ende med tvungen lønnsnemd der dette blir vedtatt?

UNIO er er hovedorganisasjon der Utdanningsforbundet er medlem av sammen med sykepleierorganisasjonen, politiet. UNIO har forhandlingsrett ved tariff-forhandlingene. Utdanningsforbundet kan ikke forhandle tariff på egen hånd, det gjør UNIO på vegne av Utdanningsforbundet, sykepleierne osv. Siden Utdanningsforbundet (UDF) er størst i UNIO så er det UDF, dvs Ragnhild Lied som er leder i UDF, som forhandler på vegne av UNIO. Når det gjelder arbeidstidsavtalen så var det UDF som forhandlet på vegne av UDF, Lektorlaget for Lektorlaget, osv. Lektorlaget er med i Akademikerne. UNIO med Anders Folkestad i spissen sa at de var villige til å støtte deres kamp mot KS i denne saken. De andre forbundene i UNIO vil dermed støtte lærerne i en eventuell streik, men det vet vi ikke helt sikkert.

UDF gikk med på å forlenge arbeidstidsavtalen til i år fordi man håpet på at man i mellomtiden kunne påvirke KS, siden det ikke er optimalt at arbeidstidsforhandlingene havner i tariffoppgjøret. Dette fungerte dårlig som man ser. Det blir spennende å se hva som skjer videre.

Gammel 24-01-14, 20:33   #16
Input

Input sin avatar

Standard

Tusen takk for god forklaring, Nasse! Hva betyr det om de andre forbundene støtter lærerne i streik?

Gammel 24-01-14, 20:40   #17
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Det kan bety at de støtter oss i en eventuell streik. Her er en lenke til UDF: www.utdanningsforbundet.no og til UNIO: www.unio.no. Det kan være du finner noe mer der.

Gammel 07-02-14, 08:19   #18
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke lærer, men forelder, og følger med i saken. Jeg kom over denne kommentaren fra Lofot-tidende på FB, som får godt frem det jeg mener i denne saken.

Satt på spissen, men:

Sitat:

Du trenger ikke mye kunnskap om det norske samfunnet i 2014 for å skjønne hva lærerne skal holde på med om sommeren og i andre elevferier.

De skal drive med tøv.

Ekte, reinhekla tøv. Planer for skrivebordsskuffen til rektor. Rapporter som ingen leser. Årshjul og virksomhetsplaner.

Gammel 07-02-14, 08:37   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste også den artikkelen, og er enig i hvert ord. Jeg er ikke særlig bekymret for egen framtid, og skal nok klare å få en annen jobb til høsten, men jeg er bekymret for ungene mine, fordi jeg skjønner at KS-forslaget kommer til å rasere skolen fullstendig. Som artikkelen sier: Hvilke lærere blir igjen? Jo, de som uansett ikke bruker mye tid på for- og etterarbeid, eller på å snakke med elevene sine og lærere som ikke klarer å få seg enn annen jobb, og altså er i skolen ufrivillig. Det forundrer meg at norske foreldre, som ellers reagerer på endringer som forverrer kvaliteten både i barnehage og skole, nå er merkelig stille. Overskygger den stille gleden over at lærerne endelig mister den ufordragelig lange "ferien" sin det faktum at nådesstøtet er i ferd med å bli gitt til skolen barna deres går i?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 08:40   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan tenker du at foreldrene skal forholde seg, rine?

Jeg har tenkt å ta dette opp i FAU, men jeg skulle likt å visst hvordan vi foreldre aktivt kunne ta del i denne debatten. Dette er jo i hovedsak en diskusjon mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene. Er det ikke det da?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.